Temat tygodnia: Praca rolnika

Wtorek, 14.04.2020r.

Temat dnia: Ale jaja!

Cele:

– doskonalenie umiejętności liczenia;
– porównywanie liczebności zbiorów;

  1. „Zbieranie jagód” – ćwiczenia dużych grup mięśniowych.

Rodzic klaszcze. Dziecko maszeruje, unosząc wysoko kolana. Pauza w klaskaniu – dziecko robi przysiad, udając zbieranie jagód, następnie wstaje, prostuje się i dalej spaceruje, unosząc wysoko kolana.

  1. „Zagubione jajka” – zabawa dydaktyczna.

Do wykonania zadania potrzebne będą: słomka, 3 sylwety kur, jajka – niewielkie kulki z papieru. Uwaga! Kulki muszą mieć większą średnicę niż słomka.

Dziecko otrzymuje trzy sylwety kur, słomkę oraz kuleczki z papieru, które są jajkami. Rodzic rozpoczyna zabawę słowami: Kury zgubiły jajka i nie mogą ich znaleźć. Policzcie, ile jest kur. Kiedy dziecko prawidłowo policzy kury, rodzic przekazuje dalszą treść zadania. (Zadaniem dzieci jest przeniesienie – przesunięcie jajek na sylwety kur za pomocą ust i słomki.) Przenieś po jednym jajku dla każdej kury. Następnie (według inwencji rodzica) dziecko przenosi „jajka” do wskazanej kury. Rodzic prosi dziecko, aby policzyło jajka
przy każdej kurze. Zabawę rozszerzamy o pytania: Czy wszystkie kury mają tyle samo jaj? Która kura
ma najwięcej/ najmniej jaj? Czy każda kura odnalazła swoje jajko?

  1. „Kurczątko” – zabawa ruchowo-naśladowcza połączona z nauką wiersza E.M. Minczakiewicz.

Rodzic recytuje wiersz, jednocześnie rysując na kartce. Dziecko się przygląda i słucha wiersza.

Kurczątko

Ewa Małgorzata Minczakiewicz

Kurczątko z jajeczka się urodziło… (R. rysuje owal jako jajko)
Główkę wychyliło, (R. rysuje z boku koło jako głowę)
na dwie nóżki skoczyło. (R. na dole dorysowuje dwie kreski jako nogi)

Następnie dziecko wraz z rodzicem powtarza wierszyk, wykonując następujące czynności:

Kurczątko z jajeczka się urodziło… (dziecko kuca, robiąc nad głową daszek z rąk)
Główkę wychyliło, (dziecko rozchyla ręce i wychyla głowę)
na dwie nóżki skoczyło. (dziecko podskakuje)

Dla chętnych: Dziecko i rodzic mają przed sobą kartki i kredki. Rodzic wspólnie z dzieckiem powtarza wierszyk i w tym samym czasie rysują treść wierszyka.

  1. „Mówiące jajko” – zabawa orientacyjno-porządkowa

Dziecko porusza się  swobodnie. Rodzic może prosić, by raz poruszać się wolno, raz szybko. Na hasło Jajo dziecko zatrzymuje się i dzieli wyraz jajo na sylaby, wyklaskując ilość sylab. Liczy sylaby w wyrazie, pokazując na palcach.

  1. Czytanie literatury dziecięcej wybranej przez rodzica