Temat tygodnia: Praca rolnika
Temat dnia: Dzień w gospodarstwie
Cele:
- Rozwijanie umiejętności poprawnego wypowiadania się na określony temat
- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworu i udzielanie odpowiedzi na pytania dotyczące jego treści
- rozwijanie wyobraźni i wyobraźni przestrzennej
1.Stary Donald farmę miał – przypomnienie piosenki połączone z zabawą ruchową oraz dźwiękonaśladowczą. Dziecko stoi w kole z rodzicami, rodzeństwem. Wybieramy jedną osobę, która będzie Donaldem i będzie miała na głowie kapelusz. Donald wchodzi do środka koła. Gdy wszyscy zaczynają śpiewać, Donald wybiera osobę, która będzie zwierzątkiem występującym w piosence. Osoba, która jest wybierana, wchodzi do środka koła. Donald może wybrać po dwa takie same zwierzątka.
2. „Wiejskie gospodarstwo” – zabawa ruchowa połączona z wiązaniem opisu słownego z obrazkiem. Rodzic przedstawia dzieciom ilustracje zagrody wiejskiej. Rozmawia z dzieckiem na temat wyglądu zwierząt na ilustracji, np. krowy, konia, świni, kury, koguta, oraz na temat pracy rolnika w gospodarstwie – w jaki sposób opiekuje się tymi zwierzętami. Przy dźwiękach tamburyna (lub klaskania, albo innego instrumentu) dziecko porusza się po domu. Na hasło, np.: Konik do zagrody, dziecko, wydaje dźwięki: iha, iha i przybiega do rodzica. Zabawa jest powtarzana tak długo, aż wszystkie zwierzątka zostaną wywołane.
3.Awantura w Rym, cym cym – słuchanie wiersza M. Strzałkowskiej połączone z ćwiczeniami dźwiękonaśladowczymi i rozmową na temat wiersza. Rodzic czyta wiersz, a dziecko naśladuje odgłosy wydawane przez wymienione zwierzęta.
Awantura w Rym, cym, cym
Małgorzata Strzałkowska
Raz wybuchła na podwórku awantura,
bo zginęły pewnej kurze cztery pióra!
Kura gdacze, kaczka kwacze, krowa ryczy, (dzieci wydają odgłosy: ko, ko, kwa, kwa, mu, mu świnia kwiczy, owca beczy, kwi, kwi, be, be koza meczy, a na płocie, przy chlewiku, me, me kogut pieje: „Kukuryku!”. kukuryku, kukuryku) Gdy już każdy wrzasków miał powyżej uszu,
ze stodoły wyszło pisklę w pióropuszu.
Odnalazła kura pióra
i umilkła awantura,
a pisklęciu się dostała niezła bura.
Rodzic zadaje dziecku pytania: Dlaczego na podwórku wybuchła awantura?; Ile piór zginęło kurze?; Które zwierzęta były na podwórku?; Które zwierzątko miało pióra kury?.
4.„Zwierzątka z podwórka” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dziecko porusza się przy dźwiękach tamburyna (lub innego dźwięku). Gdy dźwięk ucichnie, na hasło rodzica, np.: Konik – dziecko porusza się po domu, naśladując wymienione zwierzątko: biegnie, unosząc wysoko kolana i wydaje dźwięki podobne do tych wydawanych przez konie. Następnie rodzic wymienia: Kury – dziecko porusza się na lekko ugiętych nogach, macha rękami tak jak skrzydłami i jednocześnie naśladuje głosem wymienione zwierzę. Inne zwierzęta do naśladowania: kogut, krowa, koza.
5.„Wiejskie podwórko” – praca plastyczno-techniczna. Konstruowanie makiety przedstawiającej wiejskie podwórko z wykorzystaniem np.: małych pudełek po produktach spożywczych, figurek zwierzątek występujących w gospodarstwie wiejskim. Dziecko z rodzicem konstruują z pudełek domki dla swoich zwierząt. Pudełka ozdabiają według swoich pomysłów. Mogą użyć np.: kolorowego papieru do oklejenia. Z pomocą rodzica przyklejają je do makiety. Po zakończeniu prac dziecko bawi się wykonaną makiety i zwierzętami.