Temat tygodnia: Praca rolnika

Temat dnia: Dzień w gospodarstwie

Cele:

  • Rozwijanie umiejętności poprawnego wypowiadania się na określony temat
  • kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworu i udzielanie odpowiedzi na pytania dotyczące jego treści
  • rozwijanie wyobraźni i wyobraźni przestrzennej

1.Stary Donald farmę miał – przypomnienie piosenki połączone z zabawą ruchową oraz dźwiękonaśladowczą. Dziecko stoi w kole z rodzicami, rodzeństwem. Wybieramy jedną osobę, która będzie Donaldem i będzie miała na głowie kapelusz. Donald wchodzi do środka koła. Gdy wszyscy zaczynają śpiewać, Donald wybiera osobę, która będzie zwierzątkiem występującym w piosence. Osoba, która jest wybierana, wchodzi do środka koła. Donald może wybrać po dwa takie same zwierzątka.

2. „Wiejskie gospodarstwo” – zabawa ruchowa połączona z wiązaniem opisu słownego z obrazkiem. Rodzic przedstawia dzieciom ilustracje zagrody wiejskiej. Rozmawia z dzieckiem na temat wyglądu zwierząt na ilustracji, np. krowy, konia, świni, kury, koguta, oraz na temat pracy rolnika w gospodarstwie – w jaki sposób opiekuje się tymi zwierzętami. Przy dźwiękach tamburyna (lub klaskania, albo innego instrumentu) dziecko porusza się po domu. Na hasło, np.: Konik do zagrody, dziecko, wydaje dźwięki: iha, iha i przybiega do rodzica. Zabawa jest powtarzana tak długo, aż wszystkie zwierzątka zostaną wywołane.

 

3.Awantura w Rym, cym cym – słuchanie wiersza M. Strzałkowskiej połączone z ćwiczeniami dźwiękonaśladowczymi i rozmową na temat wiersza. Rodzic czyta wiersz, a dziecko naśladuje odgłosy wydawane przez wymienione zwierzęta.

Awantura w Rym, cym, cym

Małgorzata Strzałkowska

 Raz wybuchła na podwórku awantura,

bo zginęły pewnej kurze cztery pióra!

Kura gdacze, kaczka kwacze, krowa ryczy,                  (dzieci wydają odgłosy: ko, ko, kwa, kwa, mu, mu      świnia kwiczy, owca beczy,                                              kwi, kwi, be, be                                                            koza meczy, a na płocie, przy chlewiku,                        me, me                                                                        kogut pieje: „Kukuryku!”.                                                kukuryku, kukuryku)                                                  Gdy już każdy wrzasków miał powyżej uszu,

 ze stodoły wyszło pisklę w pióropuszu.

 Odnalazła kura pióra

 i umilkła awantura,

a pisklęciu się dostała niezła bura.

 

 Rodzic zadaje dziecku pytania: Dlaczego na podwórku wybuchła awantura?; Ile piór zginęło kurze?; Które zwierzęta były na podwórku?; Które zwierzątko miało pióra kury?.

4.„Zwierzątka z podwórka” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dziecko porusza się przy dźwiękach tamburyna (lub innego dźwięku). Gdy dźwięk ucichnie, na hasło rodzica, np.: Konik – dziecko porusza się po domu, naśladując wymienione zwierzątko: biegnie, unosząc wysoko kolana i wydaje dźwięki podobne do tych wydawanych przez konie. Następnie rodzic wymienia: Kury – dziecko porusza się na lekko ugiętych nogach, macha rękami tak jak skrzydłami i jednocześnie naśladuje głosem wymienione zwierzę. Inne zwierzęta do naśladowania: kogut, krowa, koza.

5.„Wiejskie podwórko” – praca plastyczno-techniczna. Konstruowanie makiety przedstawiającej wiejskie podwórko z wykorzystaniem np.: małych pudełek po produktach spożywczych, figurek zwierzątek występujących w gospodarstwie wiejskim. Dziecko z rodzicem konstruują z pudełek domki dla swoich zwierząt. Pudełka ozdabiają według swoich pomysłów. Mogą użyć np.: kolorowego papieru do oklejenia. Z pomocą rodzica przyklejają je do makiety. Po zakończeniu prac dziecko bawi się wykonaną makiety i zwierzętami.