Temat kompleksowy: Praca rolnika (14.04- 17.04)
Temat dnia: Pracowity dzień rolnika
Cel zajęć:
– Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas pobytu na wsi
– Kształtowanie odpowiedzialności za zwierzęta
1. ,,Co słychać na wsi”- film edukacyjny
https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,co-slychac-na-wsi,45831
2. ,,Jajko”- masaż relaksacyjny
Dzieci/ dziecko siedzi w kręgu, jedno za drugim. Rodzic czyta wierszyk, mówi i pokazuje, jakie ruchy mają wykonywać dzieci na plecach. Rodzic czyta wiersz po raz drugi, pokazując w powietrzu ruchy, które mają być wykonane.
A to co? A to co?
Jajko drogą szło. Dzieci stukają palcami od dołu pleców ku górze.
Napotkało ,,patelnię”. Na czubku głowy robią okrężny ruch dłonią zakończony lekkim stuknięciem.
I udaje jajecznicę. Wykonują ruch gładzący od czubka głowy ku dołowi.
3. ,,Wspólna praca”- słuchanie wiersza L. Wiszniewskiego
Kwaknął kaczor
raz i drugi:
– Na podwórku
widzę pługi…
Kwa, kwa!
Wróbel siedzi
na stodole:
– Już gospodarz
jedzie w pole…
Ćwir, ćwir!
Zając przysiadł
na ugorze:
– Już gospodarz
w polu orze…
Hop, hop!
Na płoteczku
kogut pieje:
– Już gospodarz
w polu sieje…
Ko, ko!
Na topoli
kraczą wrony:
– Już koniki
ciągną brony…
Kra, kra!
Teraz krzyczą
wszyscy razem:
– Oraliśmy
z gospodarzem…
Hej, hej!
Rozmowa dotycząca wiersza. Rodzic wyjaśnia trudne pojęcia: pług, brony, orka.
Rodzic zadaje pytania:
– Jakie zwierzęta występowały w wierszu?
– O czym opowiadały zwierzęta?
– Jakie prace polowe wykonywał gospodarz?
– Czy wiecie, jakie inne prace wykonuje rolnik?
Po rozmowie wszyscy mają wspólnie dojść do wniosku, że rolnik produkuje żywność:
hoduje zwierzęta i uprawia rośliny.
4. ,,Praca rolnika”- zabawa naśladowcza
Rodzic opowiada historię, dziecko ma za zadanie naśladować wszystkie czynności opisane w opowiadaniu.
W wiejskiej zagrodzie praca wre już od świtu. Gospodarz wcześnie wstał, by zająć się zwierzętami. Najpierw wszedł do chlewika, gdzie w wielkich kotłach mieszał paszę dla świń, nalewał wodę do zbiorników i poideł. Wielkimi widłami przenosił do boksów belki słomy i siana. Następnie poszedł do stajni, gdzie wsypał owies dla koni i oczywiście nalał wodę do zbiorników. Naniósł również z kopy obok świeżego siana. Na koniec poszedł do obory, gdzie już czekały na niego krowy. Stały i muczały, a on najpierw je nakarmił, a potem zabrał się do dojenia. Podchodził do każdej z nich i siadał obok na małym stołeczku. Obiema rękoma chwytał wymiona i doił krowę. Do wiaderka płynęło ciepłe mleko.
Po oporządzeniu zwierząt gospodarz zjadł szybko śniadanie i wyprowadził z garażu traktor. Doczepił do niego pług i wyruszył w pole. Tam zaorał i zbronował całe pole, równiutko, rządek przy rządku. Następnie wsypał ziarno do wielkiego wiadra i zaczął siać- chodząc po polu w jedną i drugą stronę. Przyjechał do domu, zjadł obiad i wyszedł do stodoły, gdzie musiał poprzestawiać bardzo ciężkie worki z paszą dla zwierząt. Zaczęło zmierzchać, znowu doglądał swój dobytek: krowy, konie, świnie, kury oraz kaczki. Wieczorem, po kolacji, mógł nareszcie odpocząć.
5. ,,Praca rolnika”- zabawa dydaktyczna
Rodzic przygotowuje sylwety potrzebne do zabawy. Dzieci manipulują nimi, dokładają, odkładają i rozwiązują zadania:
a) W zagrodzie są 3 świnki, 2 krowy i 2 kozy. Ile zwierząt jest w zagrodzie?
b) W oborze są 4 cielątka i 5 krów. Ile zwierząt mieszka w oborze?
c) Na podwórku stoi 1 traktor, 4 przyczepy i 2 kombajny. Ile maszyn jest na podwórku?
6. Kolorowanka na temat pracy rolnika.
Pokoloruj kredkami lub farbami.
http://kolorowankidodruku.pl/szukaj/tag/pojazdy+i+maszyny+rolnicze/