Temat dnia: CIESZĘ SIĘ PIĘKNĄ I ZDROWĄ ZIEMIĄ!

 

Cele:

  • wzbogacenie wiedzy i słownictwa dzieci na temat Ziemi;
  • kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej;
  • doskonalenie umiejętności kreatywnego myślenia;
  • doskonalenie umiejętności manualnych i wypowiedzi na podany temat.

 

 

„Jak wygląda Ziemia?” – oglądanie modelu Ziemi – globusa.

Animacja obracającej się kuli ziemskiej: https://www.youtube.com/watch?v=JJ-Gn52CMY

„W układzie słonecznym” – piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvIhttps://pl.pinterest.com/pin/509891989043724004/

 

https://pixabay.com/pl/photos/ziemia-planety-fsb-z-powrotem-11593/

 

„Spacer żuka” – opowieść ruchowa.

Rodzic czyta opowiadanie, dzieci stoją i wykonują ruchy zgodnie z treścią opowiadania. Pewien mały żuk poszedł na spacer. (dzieci maszerują) Na swej drodze napotkał dużego jeża. (zatrzymują się i patrzą do góry) Jeż był tak ogromny, że żuk musiał wysoko podskoczyć trzy razy, aby jeż go zauważył. (podskakują, licząc: jeden, dwa, trzy) Poszedł dalej (maszerują), lecz tam rosła bardzo gęsta trawa, więc żuk musiał się schylić, aby przejść. (chodzą na ugiętych kolanach ze schyloną głową) Gdy mu się to udało, dotarł na bardzo piaszczystą drogę, trudne to zadanie dla żuka, trzeba szybciutko przebierać nogami. (dzieci przemieszczają się, szybko poruszając nogami) Ale cóż to?! Nie udało się! Nasz żuk przewrócił się na plecy. (dzieci kładą się na plecach) Biedny mały żuk przebierał nóżkami tak szybko i bujał się na boki (dzieci wykonują te czynności), ale nie udawało mu się podnieść. Nagle zawiał mocniejszy wiatr i przewrócił żuka z powrotem na nogi. (dzieci przekręcają się na bok, później kładą się na brzuchu i wstają) Bardzo już zmęczony, ale zadowolony żuk wrócił do domu i położył się, aby odpocząć. (dzieci idą powoli, następnie kładą się na brzuchu i zwijają w kulkę)

 

Zabawy umuzykalniające:

Ćwiczenia oddechowe „Drgająca chusta”.

Dzieci leżą. Obiema rękami trzymają chustę przy twarzy i dmuchają na nią. Siadają, trzymając chustę przed nosem. Wciągają powietrze – chusta zbliża się do nosa, wypuszczają powietrze – chusta się oddala. Stają, kładą chustę na głowie tak, by zasłaniała oczy, i na wydechu dmuchają na nią, aby drgała.

– Rozśpiewanie ( zwracamy uwagę na dykcję dzieci).

Dzieci stoją. Przeciągają się, ziewają, poruszają ramionami, prostują się. Śpiewają, powtarzając za Rodzicem.: (gama) Słońce wschodzi coraz wyżej i zachodzi coraz niżej. Śpiewają: cicho, głośniej i najgło­śniej.

– Nauka piosenki i inscenizacji do niej.

 

Wielkie sprzątanie sł. i muz. Joanna Bernat

W lesie na polanie                              Dzieci siedzą z chustą na głowie.

dziś ważne zebranie.                          Powoli podnoszą się, biorą chustę do prawej dłoni.

Wzięły się zwierzęta                           Zamiatają chustą.

za wielkie sprzątanie.                         jw.

Ref.: Szu-szu-szu! Szu-szu-szu!       Dzieci siedzą. Trzymając przed sobą chustę, wykonują nią ruchy

                                                                okrężne.

Pracujemy ile tchu!                             Wstają i poruszają się z chustą dookoła.

Szu-szu-szu! Szu-szu-szu!                 Dzieci siedzą. Trzymając przed sobą chustę, wykonują nią ruchy

                                                                okrężne.

Zaraz czysto będzie tu!                      Wstają i poruszają się z chustą dookoła.

Mrówka ze ślimaczkiem                    Trzymają chustę za rogi i ją trzepią.

sprzątają pod krzaczkiem,                 jw.

a żabki z wiewiórką                            Ugniatają chustę dłońmi.

w strumyku za górką.                        jw.

Ref.: Szu-szu-szu!…                           jw.

Zbierają sikorki                                  Trzymając chustę, unoszą obie ręce do góry i falują chustą nad

                                                               głową.

papierki i worki.                                 jw.

A maleńkie muszki                            jw.

butelki i puszki.                                  jw.

Ref.: Szu-szu-szu!…                          jw.

Kosy pogwizdują                               Trzymając przed sobą chustę, wykonują nią ruchy okrężne.

i śmieci pakują.                                  jw.

A niedźwiadek z liskiem                  Przekładają chustę z jednej ręki do drugiej.

sortują je wszystkie.                         jw.

Ref.: Szu-szu-szu!…                          jw.

A gdy posprzątały                             Trzymając chustę nad głową za dwa rogi, energicznie poruszają

                                                             się.

ten list nam wysłały:                        Przykucają.

Pamiętajcie dzieci,                           Grożą palcem.

by w lesie nie śmiecić.                      jw.

 

– Omówienie treści piosenki. Zadajemy dzieciom pytania: Co robią zwierzęta? Gdzie sprzątają mrówka i ślimak? A żabki z wie­wiórką? Co robią sikorki i muszki? Co robią kosy? Co zrobiły, gdy zakończyły sprzątać?

 

– Gra na ryżowych grzechotkach (ryż w butelce plastikowej).

Dzieci potrząsają butelką, starając się utrzymać rytm piosenki. Za drugim razem uderzają ryt­micznie, śpiewając piosenkę. 

 

– Muzyczne wyciszenie.

Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym. Słuchają utworu Fryderyka Chopina Preludium deszczowe. Dłońmi naśladują padający deszcz (ruch palców w rytm muzyki). https://www.youtube.com/watch?v=OJM0qsUsfvA

 

„Co możemy zrobić dla naszej Ziemi?” – rozmowa na temat sposobów dbania o środowisko.

Rodzic mówi: Abyśmy nadal mogli oglądać drzewa, słyszeć śpiew ptaków i czuć zapach kwiatów, musimy dbać o środowisko. Jak możemy chronić lasy? (…), wodę (…), dbać o przyrodę? (…). Dzieci swobodnie wypowiadają się na temat sposobów ochrony przyrody. Rodzic uzupełnia wypowiedzi dzie­ci o inne pomysły: Wyłączaj światło w pokoju, z którego wychodzisz! Zakręć wodę, gdy jej nie uży­wasz, na przykład, gdy myjesz zęby! Posadź z rodzicami drzewo, krzew lub inne rośliny! Posadź i pielęgnuj kwiaty na balkonie! Gdy są mrozy, dokarmiaj ptaki! Segreguj śmieci! Rodzic wyjaśnia, co to jest recykling (powtórne przetworzenie produktu).

Kolorowanka “globus”: https://miastodzieci.pl/kolorowanki/globus/

 

„Cienie – chrońmy Ziemię”– skojarzenia.

Rodzic za pomocą światła lampy rzuca na ścianę cienie różnych przedmiotów (rozgałęzionego patyka, kwiatka, szczotki do mycia zębów, żarówki, butelki plastikowej, słoika). Rodzic pyta: W jaki sposób mo­żemy chronić Ziemię? Co kojarzy ci się z tym cieniem? Widząc obraz (cień) na ścianie, dzieci swo­bodnie wypowiadają się na temat sposobów ochrony przyrody.

Fajny sposób na zabawę wykorzystującą cienie i rozwijającą motorykę: https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/09/odrysowywanie-cieni-zabawa-motoryczna/

Źródło: https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/09/odrysowywanie-cieni-zabawa-motoryczna/

 

Ćwiczenia rozwijające mowę:

Pomagamy dzieciom, które mają trudności z sylabizowaniem i rozróżnianiem głosek na początku słowa. Układamy ilustracje zwierząt i razem z dziećmi wyklaskujemy kolejne sylaby, ustalamy, jaką głoską rozpoczynają się poszczególne słowa.

 

Połącz rysunek z odpowiednim cieniem:

Źródło: https://miastodzieci.pl/zabawy/dopasuj-cienie/