Dzień 15.04.2020 r.
Temat dnia: Na wiejskim podwórku
Cele ogólne:
-rozwijanie sprawności manualnej i inwencji twórczej;
-rozwijanie sprawności fizycznej.
- Ćwiczenie poranne :
- Ćwiczenia dużych grup mięśniowych – Kaczuszki szukają ziarenek.
Dziecko – kaczuszka – chodzi po pokoju małymi kroczkami, kołysząc się na boki; co pewien czas wykonuje skłony tułowia w przód – zbiera ziarenka i prostuje się.
2.
- Zabawa Co to za zwierzątko?(można skorzystać z obrazków w internecie lub z książki o
zwierzętach domowych -jeśli taką mamy w domu).
Rodzic opisuje wybrane zwierzę bez podawania jego nazwy, zaś dziecko odgaduje, o jakim zwierzątku jest mowa i wskazuje je na obrazkach.
- Ćwiczenia klasyfikacyjne– Rodziny zwierząt.
Dziecko wycina z kolorowych czasopism obrazki zwierząt domowych, rozkłada je przed sobą a następnie tworzy rodziny zwierząt poszczególnych gatunków, to znaczy osobno: koty, psy, krowy itd. Przelicza, ile rodzin powstało i ile zwierząt jest w każdej z nich. Układa pod każdą rodziną odpowiednią liczbę liczmanów. Określa, w której rodzinie jest najwięcej zwierząt, a w której – najmniej.
- Na wiejskim podwórku – twórcza zabawa plastyczna.
Rodzic proponuje, aby dziecko wykonało na dużym arkuszu kartonu swoje podwórko ze zwierzętami, wykorzystując różnorodne materiały plastyczne, np.: bibułę, papier kolorowy, sylwety zwierząt użyte w poprzedniej zabawie, flamastry, pastele olejne itd.
- Samodzielne działanie dziecka: podejmuje decyzję, co powinno się znaleźć na jego podwórku,
z czego to ma być i w jakich miejscach; wykonuje poszczególne elementy i przykleja na
-Oglądanie wspólnie z rodzicem powstałej pracy ; opisywanie, co przedstawia i dlaczego.
- Ćwiczenia gimnastyczne – metodą Kniessów.
Przybory: 2 kręgle lub małe plastikowe butelki, 2 wstążki o długości 50–70 cm, gumki, nagrania utworów: Prząśniczka – S. Moniuszki, Marsz turecki – W. A. Mozarta, Mazurek D- dur, op. 33, nr 2 – F. Chopina.
Dziecko maszeruje po obwodzie koła w rytm nagrania utworu Prząśniczka, S.Moniuszki.
W trakcie marszu dziecko otrzymuje od rodzica dwa kręgle.
Improwizacja ruchowa do muzyki o pogodnym nastroju.
- Dziecko dowolnie manipuluje kręglami: uderza nimi o siebie, o różne części ciała, przekłada je
z ręki do ręki, upuszcza, przeskakuje przez nie, podnosi, podrzuca je prawą ręką, lewą, próbuje złapać – najpierw w miejscu, następnie w chodzie, w biegu i podskokach zmiennych.
- Dziecko rytmicznie maszeruje, stuka kręglami o siebie za plecami, przy nagraniu utworu Marsz
turecki, A. Mozarta. Gdy muzyka milknie, wykonuje przysiad, uderza przyborami cztery
razy o podłogę, następnie wstaje, wykonuje półobrót i maszeruje w rytm muzyki, w
przeciwnym kierunku.
- Dziecko w siadzie prostym, w rozkroku. Słuchając Mazurka D-dur, op. 33 nr 2, Chopina, uderza kręglami o podłogę wzdłuż kończyn dolnych, po wewnętrznej stronie, w kierunku stóp. Przechodzi do skłonu tułowia w przód, następnie wraca do pozycji wyjściowej, ciągnąc kręgle po podłodze, po zewnętrznej stronie kończyn.
- Dziecko skacze jak pajacyk, uderza kręglami o siebie nad głową, uderza o uda po zewnętrznej stronie, w rytmie wyklaskiwanym przez rodzica.
- Rodzic daje dziecku dwie wstążki i dwie gumki. Dziecko przymocowuje wstążki jednym końcem do szyjek kręgli.
- Dziecko stoi w lekkim rozkroku, wyraża muzykę ruchem (dowolny utwór muzyki poważnej). Trzyma w dłoniach kręgle i płynnie manipuluje wstążkami. Wykonuje w wolnym tempie ćwiczenia ramion i nóg:
– wymachy ramion w przód i w tył z uginaniem nóg w kolanach
– krążenia ramion z zataczaniem kół, na zmianę: prawym ramieniem, lewym, przed sobą, z boku tułowia, nad głową
– przysiady z ramionami wyciągniętymi w przód (wstążki dotykają podłogi)
– skłony boczne tułowia z ramionami rozłożonymi w bok (wstążki dotykają podłogi)
– skręty tułowia z ramionami rozłożonymi w bok
– obroty dookoła własnej osi z ramionami wyciągniętymi w bok.
- Dziecko biega po pokoju w rytm muzyki, w różnych kierunkach, z ramionami uniesionymi w górę, ułożonymi z boku, w dół, kręci spirale. Stara się, by wstążki nie opadały i utrzymywały się w pozycji poziomej, w odniesieniu do podłogi.
- Dziecko w siadzie skulnym, z ramionami opartymi za plecami – chwyta wstążki palcami stóp, unosi je do góry tak, by kręgle znalazły się nad podłogą, następnie próbuje wprawić kręgle w ruch, wykonując nogami różne ruchy: wymachy w przód, w tył, na boki, zataczanie kół nad podłogą, uderzanie kręglami o siebie.
- Dziecko w siadzie skrzyżnym, trzyma kręgle przed sobą na wysokości głowy, z wstążkami opuszczonymi w dół. Dmucha na wstążki, by wprawić je w ruch.
- Dziecko odpoczywa w dowolnej pozycji, w leżeniu, zamyka oczy i wsłuchuje się w dźwięki nagrania spokojnej muzyki, wyobrażając sobie spacer w ogrodzie pełnym pięknych, kolorowych kwiatów.
3.
- Ćwiczenia słownikowe – Co robią zwierzęta?
Dziecko wspólnie z rodzicem wybiera kilka obrazków ze zwierzętami domowymi (atlas zwierząt, internet). Dziecko nazywa zwierzę, a następnie podaje jak największą liczbę czynności, które dane zwierzę wykonuje. Np. pies – biega, szczeka, warczy, merda ogonem, szczerzy kły.
Dzielenie nazw zwierząt przedstawionych na obrazkach na głoski. Przeliczanie z ilu głosek składają się ich nazwy.
- Czytanie literatury dziecięcej wybranej przez rodzica. Mile widziana literatura o zwierzętach domowych.