Dzień  15.04.2020 r.

Temat dnia:  Na wiejskim podwórku

Cele ogólne:

-rozwijanie sprawności manualnej i inwencji twórczej;

-rozwijanie sprawności fizycznej.

  1. Ćwiczenie poranne :
  • Ćwiczenia dużych grup mięśniowych Kaczuszki szukają ziarenek.

            Dziecko – kaczuszka – chodzi po pokoju małymi kroczkami, kołysząc się na boki; co pewien      czas wykonuje skłony tułowia w przód – zbiera ziarenka i prostuje się.

2.

  • Zabawa Co to za zwierzątko?(można skorzystać z obrazków w internecie lub z książki o
    zwierzętach domowych -jeśli taką mamy w domu).

             Rodzic opisuje wybrane zwierzę bez podawania jego nazwy, zaś dziecko odgaduje, o jakim       zwierzątku jest mowa i wskazuje je na obrazkach.

  • Ćwiczenia klasyfikacyjne– Rodziny zwierząt.

            Dziecko wycina z kolorowych czasopism obrazki zwierząt domowych, rozkłada je przed sobą a        następnie tworzy rodziny zwierząt poszczególnych gatunków, to znaczy osobno: koty, psy, krowy itd. Przelicza, ile rodzin powstało i ile zwierząt jest w każdej z nich. Układa pod każdą    rodziną odpowiednią liczbę liczmanów. Określa, w której rodzinie jest najwięcej zwierząt, a w której – najmniej.

  • Na wiejskim podwórku – twórcza zabawa plastyczna.

            Rodzic proponuje, aby dziecko wykonało na dużym arkuszu kartonu swoje podwórko ze           zwierzętami, wykorzystując różnorodne materiały plastyczne, np.: bibułę, papier kolorowy, sylwety zwierząt użyte w poprzedniej zabawie, flamastry, pastele olejne itd.

  • Samodzielne działanie dziecka: podejmuje decyzję, co powinno się znaleźć na jego podwórku,
    z czego to ma być i w jakich miejscach; wykonuje poszczególne elementy i przykleja na 

            -Oglądanie wspólnie z rodzicem powstałej pracy ; opisywanie, co przedstawia i dlaczego.

  • Ćwiczenia gimnastyczne – metodą Kniessów.

            Przybory: 2 kręgle lub małe plastikowe butelki, 2 wstążki o długości 50–70 cm, gumki,   nagrania utworów: Prząśniczka – S. Moniuszki, Marsz turecki – W. A. Mozarta, Mazurek D-         dur, op. 33, nr 2 – F. Chopina.

            Dziecko maszeruje po obwodzie koła w rytm nagrania utworu Prząśniczka, S.Moniuszki.

W  trakcie marszu dziecko otrzymuje od rodzica dwa kręgle.

            Improwizacja ruchowa do muzyki o pogodnym nastroju.

  • Dziecko dowolnie manipuluje kręglami: uderza nimi o siebie, o różne części ciała, przekłada je

z ręki do ręki, upuszcza, przeskakuje przez nie, podnosi, podrzuca je prawą ręką, lewą, próbuje złapać – najpierw w miejscu, następnie w chodzie, w biegu i podskokach zmiennych.

  • Dziecko rytmicznie maszeruje, stuka kręglami o siebie za plecami, przy nagraniu utworu Marsz
    turecki
    , A. Mozarta. Gdy muzyka milknie, wykonuje przysiad, uderza przyborami cztery
                razy o podłogę, następnie wstaje, wykonuje półobrót i maszeruje w rytm muzyki, w
                przeciwnym kierunku.
  • Dziecko w siadzie prostym, w rozkroku. Słuchając Mazurka D-dur, op. 33 nr 2, Chopina, uderza kręglami o podłogę wzdłuż kończyn dolnych, po wewnętrznej stronie, w kierunku stóp. Przechodzi do skłonu tułowia w przód, następnie wraca do pozycji wyjściowej, ciągnąc kręgle po podłodze, po zewnętrznej stronie kończyn.
  • Dziecko skacze jak pajacyk, uderza kręglami o siebie nad głową, uderza o uda po zewnętrznej stronie, w rytmie wyklaskiwanym przez rodzica.
  • Rodzic daje dziecku dwie wstążki i dwie gumki. Dziecko przymocowuje wstążki jednym końcem do szyjek kręgli.
  • Dziecko stoi w lekkim rozkroku, wyraża muzykę ruchem (dowolny utwór muzyki poważnej). Trzyma w dłoniach kręgle i płynnie manipuluje wstążkami. Wykonuje w wolnym tempie ćwiczenia ramion i nóg:

            – wymachy ramion w przód i w tył z uginaniem nóg w kolanach

            – krążenia ramion z zataczaniem kół, na zmianę: prawym ramieniem, lewym, przed sobą, z         boku tułowia, nad głową

            – przysiady z ramionami wyciągniętymi w przód (wstążki dotykają podłogi)

            – skłony boczne tułowia z ramionami rozłożonymi w bok (wstążki dotykają  podłogi)

            – skręty tułowia z ramionami rozłożonymi w bok

            – obroty dookoła własnej osi z ramionami wyciągniętymi w bok.

  • Dziecko biega po pokoju w rytm muzyki, w różnych kierunkach, z ramionami uniesionymi w górę, ułożonymi z boku, w dół, kręci spirale. Stara się, by wstążki nie opadały i utrzymywały się w pozycji poziomej, w odniesieniu do podłogi.
  • Dziecko w siadzie skulnym, z ramionami opartymi za plecami – chwyta wstążki palcami stóp, unosi je do góry tak, by kręgle znalazły się nad podłogą, następnie próbuje wprawić kręgle w ruch, wykonując nogami różne ruchy: wymachy w przód, w tył, na boki, zataczanie kół nad podłogą, uderzanie kręglami o siebie.
  • Dziecko w siadzie skrzyżnym, trzyma kręgle przed sobą na wysokości głowy, z wstążkami opuszczonymi w dół. Dmucha na wstążki, by wprawić je w ruch.
  • Dziecko odpoczywa w dowolnej pozycji, w leżeniu, zamyka oczy i wsłuchuje się w dźwięki nagrania spokojnej muzyki, wyobrażając sobie spacer w ogrodzie pełnym pięknych, kolorowych kwiatów.

3.

  • Ćwiczenia słownikowe – Co robią zwierzęta?

            Dziecko wspólnie z rodzicem wybiera kilka obrazków ze zwierzętami domowymi (atlas zwierząt, internet). Dziecko nazywa zwierzę, a następnie podaje jak największą liczbę czynności, które dane zwierzę wykonuje. Np. pies – biega, szczeka, warczy, merda ogonem, szczerzy kły.

     Dzielenie nazw zwierząt przedstawionych na obrazkach na głoski. Przeliczanie z ilu głosek składają się ich nazwy.

  • Czytanie literatury dziecięcej wybranej przez rodzica. Mile widziana literatura o zwierzętach domowych.