- Śmieci
CELE:
- rozpoznawanie i wyjaśnianie znaczek recyklingu;
- podawanie własnej definicji recyklingu;
- prawidłowe segregowanie śmieci;
- rozpoznawanie materiału/tworzywa, z którego wykonany jest przedmiot;
- konstruowanie zabawki ze „śmieci”- surowców wtórnych.
- „Recykling” – burza mózgów. Dziecko próbuje odgadnąć, co znaczy słowo „recykling”. Opiekun w razie potrzeby wyjaśnia, że jest to zmniejszenie zużycia surowców naturalnych oraz ilości odpadów, przetwarzanie odpadów na coś, co można ponownie wykorzystać.
- „Kolorowe kosze” – przypomnienie wiadomości na temat segregacji śmieci. Opiekun zadaje dziecku pytanie: Dlaczego kosze mają różne kolory?, a ono próbuje na nie odpowiedzieć. Opiekun pokazuje dziecku kosze w trzech kolorach: zielony (szkło), żółty (plastik) i niebieski (papier). Prosi, by dziecko wyjaśniło, jakie odpady wrzuca się do koszy oznaczonych tymi kolorami. Dziecko otrzymuje napisy (papier, plastik, szkło) i ma za zadanie przyporządkować je do odpowiednich koszy. Następnie opiekun wysypuje na środek odpady (papier, plastik, szkło). Dziecko losuje jeden przedmiot, próbuje określić, z czego jest, i dopasowuje go do odpowiedniego kosza przedstawionego poniżej.
- „Eko i nieeko” – zabawa ruchowa. Dziecko stoi. Opiekun odczytuje zdania, a dziecko ocenia, które z prezentowanych sytuacji są „eko”, a które nie. Gdy dziecko usłyszy zdanie, które zakwalifikuje jako opis sytuacji „eko”, wyciąga ręce z uniesionymi kciukami. Gdy oceni, że dana sytuacja nie jest „eko”, kręci głową i wykonuje przysiad.
Przykładowe zdania:
– Zosia wrzuciła pustą puszkę do kosza na szkło.
– Paweł na spacerze posprzątał po swoim psie.
– Ktoś wyrzucił śmieci do lasu.
– Pani wykorzystała ponownie wcześniej używane kartki.
– Kasia nie dokręciła kranu i wciąż kapie z niego woda.
– Dawid podczas zakupów zamiast plastikowych reklamówek używa toreb z materiału.
– Tata zaniósł stary telewizor do punktu odbioru elektrośmieci.
– Karol rozpakował lizak i rzucił papierek na ziemię.
– Asia podczas spaceru po górach zbierała śmieci na szlaku, by go oczyścić.
– Mama z Jankiem zbudowali z niepotrzebnych opakowań zamek dla rycerzy i księżniczek.
- „Coś z niczego” – konstruowanie zabawek z surowców wtórnych (pudełek, butelek, kartonów, opakowań, sznurków itd.).
Źródło: „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Pięciolatek. Część 4. Wydawnictwo WSiP
Od nauczyciela wspomagającego:
- Podczas określania, czym jest recykling można odwołać się do doświadczeń dziecka oraz omówić zdjęcia:
- https://pixabay.com/images/id-22119/ (baterie)
- https://pixabay.com/images/id-1195936/ (opony)
- https://pixabay.com/images/id-3779497/ (odzież używana)
- Jeśli dziecko nie rozpoznaje liter, można w zabawie z koszami utrwalać nazwy kolorów lub przeliczać kosze/produkty do segregacji.
- Mała inspiracja dla dziecka do skonstruowania zabawki: https://pixabay.com/images/id-170837/