Wtorek 14.04.2020r.
Temat kompleksowy: „Zwierzęta na wsi”
Temat dnia: „Krowa”
Cele ogólne:
– Poznanie zwierząt mieszkających na wsi;
– Poznanie cyklu produkcyjnego mleka;
– Wzbogacanie słownika o wyrazy: rogi, kopyta, wymiona;
– Poznanie produktów, które powstają z mleka;
– Rozumienie znaczenia jedzenia nabiału dla zdrowia;
– Rozpoznawanie po smaku i nazywanie przetworów mlecznych.
- Zestaw ćwiczeń porannych nr 15.
– „Maszyny rolnicze” – Rodzic daje dziecku przedmiot imitujący kierownicę, dziecko trzyma je przed sobą – porusza się, udając traktor jeżdżący po polu lub inne maszyny znajdujące się w gospodarstwie.
– „Kurki” – Rodzic rozkłada w całym pokoju koła ( np. z rajstop). Dziecko maszeruje. Na hasło: Kurka do kurnika! biegnie do kółeczka i zajmuje miejsce wewnątrz.
– „Świnki trzy” – Dziecko chodzi na czworakach po pokoju. Na sygnał Rodzica naśladuje świnki – mówi: Kwi, kwi, kwi.
– „Ziemniaczki” – Dziecko swobodnie chodzi po pokoju, naśladując zbieranie ziemniaków schylając się po nie do ziemi.
- „Co słychać na podwórku?” – rozwiązywanie zagadek.
Zagadki
Zbigniew Dmitroca
Czasami jest szara,
lecz najczęściej biała.
Nie każdy by odgadł,
gdyby nie gęgała. (gęś)
Uwielbia się kąpać,
krótkie nóżki ma,
na pewno odgadniesz,
gdy powiesz: – Kwa, kwa… (kaczka)
Nigdy się nie czesze,
Choć ma piękny grzebień,
Rano głośno pieje,
W dzień z kurami grzebie. (kogut)
Jest szybki i silny,
W skromnej stajni mieszka,
Kiedy mu jest smutno,
Głośno rży i wierzga. (koń)
Kiedy się w oborze,
Do syta nie naje,
Wtedy głośno ryczy
I mleka nie daje. (krowa)
Nie darmo ją człowiek
Zachęca i prosi –
Chociaż dużo gdacze
Złotych jaj nie znosi. (kura)
Z jej runa powstają
Sweterki wełniane,
a swojego męża
nazywa baranem. (owca)
- „Co słychać na wsi?”- oglądanie filmu edukacyjnego
(proponuję obejrzeć część filmu dotyczącą krowy – do ok. 11.54, resztę w następnych dniach)
https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,co-slychac-na-wsi,45831
- „Co to za zwierzę?” – rozmowa na podstawie ilustracji.
http://obrazki.4ever.eu/zwierzeta/krowy-246517
Rodzic pokazuje obrazek przedstawiający krowę i cielę. Zasłania go kartką w tym samym formacie, ale z kilkoma niewielkimi otworami pokazującymi jedynie małe kawałki zwierzęcia. Na początku te otwory też są zasłonięte. Dziecko odsłania po jednym otworze. Po każdej odsłonie próbuje odgadnąć nazwę zwierzęcia. Gdy już odgadnie Rodzic prowadzi rozmowę, zadając pytania: Jak nazywa się dziecko krowy?; Gdzie mieszkają krowy i cielątka?; Co jedzą krowy i cielątka?; Co pożytecznego daje nam krowa?.
- „Krowa – zwierzę pożyteczne” – rozmowa na podstawie filmu i wiedzy dziecka.
https://www.youtube.com/watch?v=y_gXAlEJCik
Rodzic przygotowuje dostępne w domu produkty mleczne (sery biały i żółty, jogurt, masło, śmietanę, lody) oraz kilka innych, np. 2, 3 owoce, warzywa, pieczywo. Dziecko ma za zadanie wybrać te, które powstają z mleka i nazwać je. Następnie odpowiada na pytanie: Dlaczego należy pic mleko i jeść produkty mleczne?
- „Co tak smakuje?” – degustacja.
Dziecko zamyka oczy, próbuje produktów nabiałowych, np. jogurtu naturalnego i owocowego, sera białego, sera żółtego, śmietany, i nazywają je. Określa smaki jogurtów, np. truskawkowy, jagodowy, jabłkowy.
- „Krowy na łące – krowy w oborze” – zabawa z czworakowaniem.
Rodzic wyznacza miejsce w pokoju – oborę. Na hasło: Krowy na łące! – dziecko chodzi na czworakach i muczy: muu, muu. Na hasło: Krowy w oborze! – idzie na czworakach w wyznaczone miejsce i odpoczywa.
- „Krowa” – Praca plastyczna.
Szablon krowy można pomalować farbami lub kredkami, wykleić plasteliną. Można też połączyć te czynności.
https://www.maluchy.pl/kolorowanki/kolorowanka-98-krowa.html
wykonując pracę plastyczną możemy posłuchać piosenki pt. „Mleko”