Wtorek 14.04.2020r.

Temat kompleksowy: „Zwierzęta na wsi”

Temat dnia: „Krowa”

Cele ogólne:

Poznanie zwierząt mieszkających na wsi;

– Poznanie cyklu produkcyjnego mleka;

– Wzbogacanie słownika o wyrazy: rogi, kopyta, wymiona;

– Poznanie produktów, które powstają z mleka;

– Rozumienie znaczenia jedzenia nabiału dla zdrowia;

– Rozpoznawanie po smaku i nazywanie przetworów mlecznych.

  1. Zestaw ćwiczeń porannych nr 15.

– „Maszyny rolnicze” – Rodzic daje dziecku przedmiot imitujący kierownicę, dziecko trzyma je przed sobą – porusza się, udając traktor jeżdżący po polu lub inne maszyny znajdują­ce się w gospodarstwie.

– „Kurki” – Rodzic rozkłada w całym pokoju koła ( np. z rajstop). Dziecko maszeruje. Na hasło: Kurka do kurnika! biegnie do kółeczka i zajmuje miejsce wewnątrz.

– „Świnki trzy” – Dziecko chodzi na czworakach po pokoju. Na sygnał Rodzica naśladuje świnki – mówi: Kwi, kwi, kwi.

– „Ziemniaczki” – Dziecko swobodnie chodzi po pokoju, naśladując zbieranie ziemniaków      schylając się po nie do ziemi.

  1. „Co słychać na podwórku?” – rozwiązywanie zagadek.

Zagadki

Zbigniew Dmitroca

Czasami jest szara,

lecz najczęściej biała.

Nie każdy by odgadł,

gdyby nie gęgała. (gęś)

Uwielbia się kąpać,

krótkie nóżki ma,

na pewno odgadniesz,

gdy powiesz: – Kwa, kwa… (kaczka)

Nigdy się nie czesze,

Choć ma piękny grzebień,

Rano głośno pieje,

W dzień z kurami grzebie. (kogut)

Jest szybki i silny,

W skromnej stajni mieszka,

Kiedy mu jest smutno,

Głośno rży i wierzga. (koń)

Kiedy się w oborze,

Do syta nie naje,

Wtedy głośno ryczy

I mleka nie daje. (krowa)

Nie darmo ją człowiek

Zachęca i prosi –

Chociaż dużo gdacze

Złotych jaj nie znosi. (kura)

Z jej runa powstają

Sweterki wełniane,

a swojego męża

nazywa baranem. (owca)

  1. „Co słychać na wsi?”- oglądanie filmu edukacyjnego

(proponuję obejrzeć część filmu dotyczącą krowy – do ok. 11.54, resztę w następnych dniach)

 https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,co-slychac-na-wsi,45831

  1. „Co to za zwierzę?” rozmowa na podstawie ilustracji.

http://obrazki.4ever.eu/zwierzeta/krowy-246517

Rodzic pokazuje obra­zek przedstawiający krowę i cielę. Zasłania go kartką w tym samym formacie, ale z kilkoma niewielkimi otworami pokazującymi jedynie małe kawałki zwie­rzęcia. Na początku te otwory też są zasłonięte. Dziecko odsłania po jednym otworze. Po każdej odsłonie próbuje odgadnąć nazwę zwierzęcia. Gdy już odgadnie  Rodzic prowadzi rozmowę, zadając pytania: Jak na­zywa się dziecko krowy?; Gdzie mieszkają krowy i cielątka?; Co jedzą krowy i cie­lątka?; Co pożytecznego daje nam krowa?.

  1. „Krowa – zwierzę pożyteczne” rozmowa na podstawie filmu i wiedzy dziecka.

https://www.youtube.com/watch?v=y_gXAlEJCik

Rodzic przygotowuje dostępne w domu produkty mleczne (sery biały i żółty, jogurt, masło, śmietanę, lody) oraz kilka innych, np. 2, 3 owoce, warzywa, pieczywo. Dziecko ma za zadanie wybrać te, które powstają z mleka i nazwać je. Następnie odpowiada na pytanie: Dlaczego należy pic mleko i jeść produkty mleczne?

  1. „Co tak smakuje?” – degustacja.

Dziecko zamyka oczy, próbuje produktów nabiałowych, np. jogurtu naturalnego i owocowego, sera białego, sera żółtego, śmietany, i nazywają je. Określa smaki jogurtów, np. truskawkowy, jagodowy, jabłkowy.

  1. „Krowy na łące – krowy w oborze” – zabawa z czworakowaniem.

Rodzic wyznacza miejsce w pokoju – oborę. Na hasło: Krowy na łące! – dziecko chodzi na czworakach i muczy: muu, muu. Na hasło: Krowy w oborze! – idzie na czworakach w wyznaczone miejsce i odpoczywa.

  1. „Krowa” – Praca plastyczna.

Szablon krowy można pomalować farbami lub kredkami, wykleić plasteliną. Można też połączyć te czynności.

https://www.maluchy.pl/kolorowanki/kolorowanka-98-krowa.html

wykonując pracę plastyczną możemy posłuchać piosenki pt. „Mleko”

https://www.youtube.com/watch?v=E6XcmxMdIEc