Cele: nabywanie umiejętności wykorzystania materiału naturalnego; rozwijanie kreatywności i pomysłowości; ćwiczenie umiejętności uważnego słuchania; rozwijanie zainteresowania przyrodą oraz reagowania w zabawie na określony znak; kształtowanie wykonywania poleceń.
Pomoce: gazety; obrazki: zwierząt, lasu, rzeki, ptaków; maskotka sowa; różnej wielkości butelki plastikowe; groch; kasza; ryż; taśma klejąca; CD; kółko z czerwonego papieru kolorowego; łyżka; lejek.
Realizacja:
- “Papierowe kule” zabawa ruchowa z zachowaniem równowagi.
Rodzic daje dziecku kulki z gazet – można również wspólnymi siłami pozgniatać. Zadaniem dziecka jest ułożenie ścieżki, po której dojdą do lasu. Następnie dziecko przechodzi po ścieżce – stopa za stopą. (Rodzic też może się włączyć w zabawę i poćwiczyć)
2. “Jedzie pociąg” zabawa połączona z opowieścią.
Rodzic mówi: Jedziemy na wycieczkę do lasu, by dowiedzieć się, co to takiego ekologia. Znam pewną sowę, która może nam wyjaśnić, co to takiego i czy to jest ważne. Dziecko porusza się po mieszkaniu, śpiewając piosenkę na melodię “Jedzie pociąg z daleka” (autor nieznany)
Jedzie pociąg
(Dorota Augsburg)
Jedzie pociąg z daleka,
na nikogo nie czeka.
Konduktorze łaskawy
zawieź nas do lasu,
nie zrobimy hałasu.
Chcemy, chcemy
do sowy, do sowy
mądrej głowy.
Ciuch, ciuch, ciuch, ciuch…….
Gdy Rodzic podniesie czerwone kółko ( może być po prostu chustka, bluzka) , pociąg zatrzymuje się, a Rodzic ogłasza nazwę stacji: Stacja czysty lasek. Dziecko spokojnie maszeruje po pokoju, tak jakby spacerowało po lesie. Rodzic prosi, by dziecko poszukało sowy mądrej głowy, która wyjaśni, co znaczy tajemnicze słowo ekologia. Dziecko szuka w mieszkaniu maskotki sowy ( lub innego pluszaka). Gdy dziecko odnajdzie maskotkę siada w wygodnym dla siebie miejscu i słucha.
3. “Co to jest ekologia” – słuchanie wiersza D. Klimkiewicz i W. Drabika połączone z rozmową.
Co to jest ekologia?
Ekologia – mądre słowo, a co to znaczy? – powiedz sowo!
Sowa chwilkę pomyślała i odpowiedź taką dała:
To nauka o zwierzakach,
lasach, rzekach, ludziach, ptakach.
Mówiąc krótko, w paru zdaniach,
o wzajemnych powiązaniach
między nimi, bo to wszystko,
to jest nasze środowisko.
Masz je chronić i szanować- powiedziała mądra sowa.
Zadajemy pytania dzieciom: Co to jest ekologia? Czy możemy niszczyć środowisko?
4. “Echo na instrumentach” zabawa muzyczna.
Rodzic rozdaje dziecku różnej wielkości plastikowe butelki oraz groch, ryż, kaszę. Dziecko przesypuje produkty do butelek z użyciem łyżek i lejków. Następnie wspólnie z rodzicem zakręcają butelki. Można je ozdobić kawałkami kolorowego papieru z użyciem taśmy. Po zrobieniu instrumentów dziecko wygrywa prosty rytm, który powtarza używając swoich instrumentów.
5. “Rytm i melodia” Majka Jeżowska zabawa muzyczno – ruchowa do piosenki.