PRACA  ROLNIKA

                                                                       16.04.2020r

                      TEMAT: JAK POWSTAJE CHLEB?

CELE OGÓLNE: rozwijanie umiejętności tworzenia i przeliczania zbiorów; zapoznanie dzieci z etapami powstawania chleba.

Jeśli poprosicie mamę lub tatę albo inna dorosłą osobę to można nauczyć się własnego wypieku chleba w domu. Ale najważniejsze jest to, że będziecie wiedzieć , jak upiec chleb domowym sposobem.

„Jak upiec chleb?” – Co potrzebne?:

1 kg mąki; 2 saszetki suchych drożdży; litr wody; 2 łyżki cukru; 1,5 łyżeczki soli; otręby; pestki słonecznika; pestki dyni; masło do posmarowania foremek; duża miska; duża łyżka do mieszania; 3 prostokątne formy do pieczenia; ściereczka.

Wsypujemy kolejne składniki do miski, dokładnie  mieszamy łyżką wszystkie składniki i mieszamy. Dokładnie wymieszane ciasto stawiamy w ciepłym miejscu i po (ok.) godzinie przekładamy je do wcześniej przygotowanej foremki wcześniej wysmarowanej masłem i wysypanej otrębami, pestkami dyni lub słonecznika. Foremki z ciastem należy postawić w ciepłym miejscu aby ciasto urosło. Chleb piecze się około godziny w temperaturze 180 C.

Proponuję wykonanie Karty Pracy nr 26. Etapy powstawania chleba. Zamiast nalepek możecie narysować na obrazkach wymienione elementy.

Postarajcie się opowiedzieć obrazki, następnie ustalcie kolejność obrazków a dowiecie się jak powstaje chleb. Policzcie obrazki za pomocą liczebników porządkowych tj.  pierwszy….drugi…trzeci…czwarty.

 

Proponuję zabawę rodzinną. Najlepiej na własnym podwórku. Zabawa dla kilku osób.

„Zaczarowany berek” – zabawa bieżna. Jeden uczestnik jest berkiem. Biegamy   swobodnie po podwórku, uczestnik dotknięty przez berka staje z rozstawionymi szeroko nogami, jeśli ktoś  przejdzie pomiędzy nimi – wraca do zabawy.

 

Ćwiczenia oddechowe „Wizyta na wsi”.

 Osoba dorosła mówi – Jesteśmy na wsi.  Jedziemy traktorem.

Wdech – a na wydechu – tur, tur, tur, tur.,

na wydechu dziecko mówi: kura zniosła jedno jajo, drugie jajo, trzecie jajo.

Dziecko robi wdech, a na wydechu zdmuchuje osobie   „siano” z włosów.

Dziecko stoi, porusza ramionami, przeciąga się.

Śpiewa powtarzając  coraz wyżej: tur, tur, tur… wóz, wóz, wóz… wiózł, wiózł, wiózł. Przy kolejnych powtórzeniach śpiewa to samo: cichutko, głośniej i najgłośniej (ale nie krzyczy!!).

Potańczcie  przy piosence – „Jarzynowa olimpiada”.

„Ile mamy figur?” tworzenie zbiorów różnych figur geometrycznych.

Karta zadaniowa.

Polecenie: Wytnijcie nożyczkami przedstawione figury.

Podzielcie figury tak, aby  w każdej grupie były te same figury.

Ile jest trójkątów, prostokątów, kół, kwadratów?

Podzielcie figury kolorystycznie.

Ile jest figur czerwonych? Żółtych? Niebieskich? Zielonych?

(Karta Pracy z figurami geometrycznymi wysłana na e-maila)