PRACA ROLNIKA
16.04.2020r
TEMAT: JAK POWSTAJE CHLEB?
CELE OGÓLNE: rozwijanie umiejętności tworzenia i przeliczania zbiorów; zapoznanie dzieci z etapami powstawania chleba.
Jeśli poprosicie mamę lub tatę albo inna dorosłą osobę to można nauczyć się własnego wypieku chleba w domu. Ale najważniejsze jest to, że będziecie wiedzieć , jak upiec chleb domowym sposobem.
„Jak upiec chleb?” – Co potrzebne?:
1 kg mąki; 2 saszetki suchych drożdży; litr wody; 2 łyżki cukru; 1,5 łyżeczki soli; otręby; pestki słonecznika; pestki dyni; masło do posmarowania foremek; duża miska; duża łyżka do mieszania; 3 prostokątne formy do pieczenia; ściereczka.
Wsypujemy kolejne składniki do miski, dokładnie mieszamy łyżką wszystkie składniki i mieszamy. Dokładnie wymieszane ciasto stawiamy w ciepłym miejscu i po (ok.) godzinie przekładamy je do wcześniej przygotowanej foremki wcześniej wysmarowanej masłem i wysypanej otrębami, pestkami dyni lub słonecznika. Foremki z ciastem należy postawić w ciepłym miejscu aby ciasto urosło. Chleb piecze się około godziny w temperaturze 180 C.
Proponuję wykonanie Karty Pracy nr 26. Etapy powstawania chleba. Zamiast nalepek możecie narysować na obrazkach wymienione elementy.
–Postarajcie się opowiedzieć obrazki, następnie ustalcie kolejność obrazków a dowiecie się jak powstaje chleb. Policzcie obrazki za pomocą liczebników porządkowych tj. pierwszy….drugi…trzeci…czwarty.
Proponuję zabawę rodzinną. Najlepiej na własnym podwórku. Zabawa dla kilku osób.
„Zaczarowany berek” – zabawa bieżna. Jeden uczestnik jest berkiem. Biegamy swobodnie po podwórku, uczestnik dotknięty przez berka staje z rozstawionymi szeroko nogami, jeśli ktoś przejdzie pomiędzy nimi – wraca do zabawy.
Ćwiczenia oddechowe „Wizyta na wsi”.
Osoba dorosła mówi – Jesteśmy na wsi. Jedziemy traktorem.
Wdech – a na wydechu – tur, tur, tur, tur.,
na wydechu dziecko mówi: kura zniosła jedno jajo, drugie jajo, trzecie jajo.
Dziecko robi wdech, a na wydechu zdmuchuje osobie „siano” z włosów.
Dziecko stoi, porusza ramionami, przeciąga się.
Śpiewa powtarzając coraz wyżej: tur, tur, tur… wóz, wóz, wóz… wiózł, wiózł, wiózł. Przy kolejnych powtórzeniach śpiewa to samo: cichutko, głośniej i najgłośniej (ale nie krzyczy!!).
Potańczcie przy piosence – „Jarzynowa olimpiada”.
„Ile mamy figur?” tworzenie zbiorów różnych figur geometrycznych.
Karta zadaniowa.
Polecenie: Wytnijcie nożyczkami przedstawione figury.
Podzielcie figury tak, aby w każdej grupie były te same figury.
Ile jest trójkątów, prostokątów, kół, kwadratów?
Podzielcie figury kolorystycznie.
Ile jest figur czerwonych? Żółtych? Niebieskich? Zielonych?
(Karta Pracy z figurami geometrycznymi wysłana na e-maila)