Temat tygodnia: Dbamy o naszą planetę
Temat dnia: Czy to się jeszcze przyda?
Cele:
- kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności za czystość Ziemi
- „Czy to się jeszcze przyda?” – rozmowa na temat recyklingu oraz zabawa dydaktyczna. Rodzic kładzie na środku dwa koła gimnastyczne. W jednym z nich znajduje się kartka ze znakiem recyklingu, a w drugim – kartka z przekreślonym znakiem recyklingu. Rodzic prezentuje znak recyklingu i tłumaczy, że umieszcza się go na produktach, które nadają się do powtórnego przetworzenia. Pokazuje dziecku takie produkty. Dziecko ogląda te przedmioty i wskazując znaczek recyklingu. Rodzic na środku koła stawia koszyk, worek z różnymi przedmiotami. Dziecko po kolei losują jeden przedmiot (śmieć) z koszyka – papier, opakowanie kartonowe, pudełko, butelki: plastikową i szklaną, puszkę, pojemnik po serku, starą zabawkę – i wkładają go do wybranej obręczy. Rodzic rozmawia z dzieckiem o tym, czy wszystkie odpady znajdują się we właściwym miejscu.
- „Gdzie z tym śmieciem?” – zabawa ruchowa, dydaktyczna. Rodzic rozkłada na podłodze trzy obręcze z różnymi symbolami: papier, szkło, metale i tworzywa sztuczne. Tłumaczy dziecku, co to są tworzywa sztuczne (to materiały sztucznie wytworzone przez człowieka, nie występują w naturze). Dziecko bierze z obręczy oznaczonej zielonym znakiem recyklingu po dwa „śmiecie”. Spaceruje między obręczami, śpiewając piosenkę Wielkie sprzątanie.
Wielkie sprzątanie sł. i muz. Joanna Bernat
W lesie na polanie
dziś ważne zebranie.
Wzięły się zwierzęta
za wielkie sprzątanie
Ref.: Szu-szu-szu! Szu-szu-szu!
Pracujemy ile tchu!
Szu-szu-szu! Szu-szu-szu!
Zaraz czysto będzie tu!
Mrówka ze ślimaczkiem
sprzątają pod krzaczkiem,
a żabki z wiewiórką
w strumyku za górką.
Ref.: Szu-szu-szu!…
Zbierają sikorki
papierki i worki.
A maleńkie muszki
butelki i puszki.
Ref.: Szu-szu-szu!…
Kosy pogwizdują
i śmieci pakują.
A niedźwiadek z liskiem
sortują je wszystkie.
Ref.: Szu-szu-szu!…
A gdy posprzątały
ten list nam wysłały:
Pamiętajcie dzieci,
by w lesie nie śmiecić.
Umieszcza jeden ze „śmieci” w odpowiedniej obręczy (papier, szkło lub metale i tworzywa sztuczne) i nieruchomieje. Rodzic sprawdza poprawność wykonania zadania. Rzeczy umieszczone niewłaściwie wkłada do obręczy z symbolem recyklingu. Dziecko śpiewa drugą zwrotkę, chodząc między obręczami, umieszcza kolejny „śmieć” w obręczy i nieruchomieje. Rodzic ponownie sprawdza. Na koniec siadają i zastanawiają się, gdzie włożyć odpady niewłaściwie umieszczone. Rodzic pokazuje dzieciom symbol bio i tłumaczy, że do tych pojemników będziemy wrzucać wszystkie skórki owoców, resztki jedzenia, gałęzie, trawę. Rodzic mówi: To tu wyrzucilibyśmy te wszystkie rzecz (wskazuje na znajdujące się obok odpady), których nie mogliśmy umieścić w żadnej obręczy, bo nie nadają się do przetworzenia.
- „Co to jest?” – rysowanie palcem na plecach. Dziecko razem z rodzicem nawzajem rysują sobie na plecach różne przedmioty i zgadują, co to jest. Zaczynają od prostych form, takich jak fala, piłka, choinka, serce, kwiatek, dom, przechodząc do trudniejszych – bałwan, ryba, samochód, człowiek, żaglówka.
- „Segregacja śmieci” – należy dopasować i nakleić śmieci na odpowiednie pojemniki