Temat tygodnia: Dbamy o naszą planetę

Temat dnia: Czy to się jeszcze przyda?

Cele:

  • kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej
  • rozwijanie poczucia odpowiedzialności za czystość Ziemi

 

  1. „Czy to się jeszcze przyda?” – rozmowa na temat recyklingu oraz zabawa dydaktyczna. Rodzic kładzie na środku dwa koła gimnastyczne. W jednym z nich znajduje się kartka ze znakiem recyklingu, a w drugim – kartka z przekreślonym znakiem recyklingu. Rodzic prezentuje znak recyklingu i tłumaczy, że umieszcza się go na produktach, które nadają się do powtórnego przetworzenia. Pokazuje dziecku takie produkty. Dziecko ogląda te przedmioty i wskazując znaczek recyklingu. Rodzic na środku koła stawia koszyk, worek z różnymi przedmiotami. Dziecko po kolei losują jeden przedmiot (śmieć) z koszyka – papier, opakowanie kartonowe, pudełko, butelki: plastikową i szklaną, puszkę, pojemnik po serku, starą zabawkę – i wkładają go do wybranej obręczy. Rodzic rozmawia z dzieckiem o tym, czy wszystkie odpady znajdują się we właściwym miejscu.

  1. „Gdzie z tym śmieciem?” – zabawa ruchowa, dydaktyczna. Rodzic rozkłada na podłodze trzy obręcze z różnymi symbolami: papier, szkło, metale i tworzywa sztuczne. Tłumaczy dziecku, co to są tworzywa sztuczne (to materiały sztucznie wytworzone przez człowieka, nie występują w naturze). Dziecko bierze z obręczy oznaczonej zielonym znakiem recyklingu po dwa „śmiecie”. Spaceruje między obręczami, śpiewając piosenkę Wielkie sprzątanie.

Wielkie sprzątanie sł. i muz. Joanna Bernat

W lesie na polanie

dziś ważne zebranie.

Wzięły się zwierzęta

 za wielkie sprzątanie

Ref.: Szu-szu-szu! Szu-szu-szu!

 Pracujemy ile tchu!

 Szu-szu-szu! Szu-szu-szu!

Zaraz czysto będzie tu!

Mrówka ze ślimaczkiem

sprzątają pod krzaczkiem,

 a żabki z wiewiórką

 w strumyku za górką.

Ref.: Szu-szu-szu!…

Zbierają sikorki 

papierki i worki.

A maleńkie muszki

butelki i puszki.

Ref.: Szu-szu-szu!…

Kosy pogwizdują

 i śmieci pakują.

A niedźwiadek z liskiem

sortują je wszystkie.

Ref.: Szu-szu-szu!…

A gdy posprzątały 

 ten list nam wysłały:

 Pamiętajcie dzieci,

by w lesie nie śmiecić.

 Umieszcza jeden ze „śmieci” w odpowiedniej obręczy (papier, szkło lub metale i tworzywa sztuczne) i nieruchomieje. Rodzic sprawdza poprawność wykonania zadania. Rzeczy umieszczone niewłaściwie wkłada do obręczy z symbolem recyklingu. Dziecko śpiewa drugą zwrotkę, chodząc między obręczami, umieszcza kolejny „śmieć” w obręczy i nieruchomieje. Rodzic ponownie sprawdza. Na koniec siadają i zastanawiają się, gdzie włożyć odpady niewłaściwie umieszczone. Rodzic pokazuje dzieciom symbol bio i tłumaczy, że do tych pojemników będziemy wrzucać wszystkie skórki owoców, resztki jedzenia, gałęzie, trawę. Rodzic mówi: To tu wyrzucilibyśmy te wszystkie rzecz (wskazuje na znajdujące się obok odpady), których nie mogliśmy umieścić w żadnej obręczy, bo nie nadają się do przetworzenia.

  1. „Co to jest?” – rysowanie palcem na plecach. Dziecko razem z rodzicem nawzajem rysują sobie na plecach różne przedmioty i zgadują, co to jest. Zaczynają od prostych form, takich jak fala, piłka, choinka, serce, kwiatek, dom, przechodząc do trudniejszych – bałwan, ryba, samochód, człowiek, żaglówka.
  2. „Segregacja śmieci” – należy dopasować i nakleić śmieci na odpowiednie pojemniki