Czwartek, 16.04.2020r.
Temat dnia: Skąd się bierze ser?
Cele:
– wzmacnianie mięśni grzbietu;
– poznanie produktów, które powstają z mleka;
– rozumienie znaczenia jedzenia nabiału dla zdrowia;
– rozwijanie zmysłu smaku.
- „Skąd się wzięło mleko?” – do wykonania tego zadania potrzebny będzie obrazek przedstawiający krowę (przykładowa ilustracja poniżej). Rodzic przedstawia dziecku obrazek krowy. Omawia jej wygląd i sposób odżywiania, prowadzi rozmowę na temat mleka i jego wartości odżywczych.
- Zestaw ćwiczeń ruchowych – Do wykonania niektórych zadań potrzebna będzie laska gimnastyczna, jeśli nie macie Państwo w domu można ją zastąpić dostępnymi zamiennikami oraz skakanka.
- „Noszenie wody” – Rodzic podaje dziecku laskę gimnastyczną i pomaga chwycić ją za plecami (między łopatkami). Dziecko naśladuje pracę rolnika noszącego wodę, utrzymuje wyprostowaną sylwetkę, patrząc przed siebie.
- „Koszenie trawy” – zabawa w parze (rodzeństwo lub rodzic). Jedna osoba z pary przyjmuje pozycję na czworakach, druga obwiązuje ją skakanką w pasie i prowadzi do wyznaczonego miejsca.
- „Pług” – Rodzic wraz z dzieckiem przygotowuje tor przeszkód. Dziecko czołga się pomiędzy przeszkodami.
- „Maszyny rolnicze” – zabawa dźwiękonaśladowcza. Rodzic podaje nazwę maszyny rolniczej (traktor, kombajn, wóz z koniem, itp.). Dziecko naśladuje odgłosem i ruchem maszyny rolnicze i przemieszczają się po pokoju.
- Zabawa z wierszem
Tylko nic nie mówcie krowie (fragment)
Halina Szayerowa
Nabiał – produkt smaczny, zdrowy.
Dostajemy go od krowy.
Tylko nic nie mówcie krowie.
Jak się krowa o tym dowie,
to się jej przewróci w głowie
i gotowa narozrabiać.
I przestanie nabiał dawać,
czyli: masło, mleko, sery,
i śmietanę na desery! […]
Rodzic wyjaśnia określenie „nabiał”. Demonstruje ilustracje związane z czytanym wierszem: krowę, mleko, masło, sery: biały, żółty, śmietanę. (Przykładowe ilustracje pod zadaniem.)
Podsumowanie: rodzic pyta dziecko: Co może dać nam krowa?; Co można zrobić z mleka?
- „Zdrowe jedzenie” – próbowanie produktów zrobionych z mleka. Dziecko rozpoznaje produkty mleczne i podaje ich nazwy. (Te, które macie Państwo dostępne w domu: ser biały i żółty, jogurt, śmietana, masło). Dziecko próbuje wszystkich artykułów. Rodzic tłumaczy, dlaczego te produkty warto jeść (np. po to, by mieć zdrowe zęby, kości).
- Puzzle – zachęcanie dziecka do układania puzzli.
Źródła ilustracji:
- Ser żółty – https://pixabay.com/pl/photos/ser-serowy-zbli%C5%BCenie-makro-kolor-1238395/
- Masło – https://pixabay.com/pl/photos/%C5%BCywno%C5%9Bci-mas%C5%82o-tabela-mleka-nabia%C5%82-3179853/
- Ser biały – https://pixabay.com/pl/photos/bia%C5%82y-ser-twar%C3%B3g-wiejski-ser-2466039/
- Mleko – https://pixabay.com/pl/photos/mleko-szk%C5%82o-%C5%9Bwie%C5%BCy-zdrowy-pi%C4%87-2474993/
- Śmietana – https://pixabay.com/pl/photos/bita-%C5%9Bmietana-%C5%9Bmietana-t%C5%82uszczu-354174/
- Krowa – https://pixabay.com/pl/photos/krowa-krajobraz-trawa-dziedzina-2132526/