Temat tygodnia: Praca rolnika
Temat dnia: Skąd się bierze ser?
Cele:
- Wzmacnianie mięsni grzbietu
- Poznanie produktów, które powstają z mleka
- Rozumienie znaczenia jedzenia nabiału dla zachowania zdrowia
1.„Skąd się wzięło mleko?” – pokazujemy dziecku obrazek krowy. Omawiamy jej wygląd i sposób odżywiania. Rozmawiamy na temat mleka i jego wartości odżywczych.
2. Tylko nic nie mówcie krowie – słuchanie fragmentu wiersza H. Szayerowej połączone z rozmową na temat utworu.
Tylko nic nie mówcie krowie (fragment)
Halina Szayerowa
Nabiał – produkt
smaczny, zdrowy.
Dostajemy go
od krowy.
Tylko nic nie mówcie krowie.
Jak się krowa
o tym dowie,
to się jej
przewróci w głowie
i gotowa
narozrabiać.
I przestanie
nabiał dawać, czyli:
masło,
mleko,
sery,
i śmietanę
na desery! […]
Wyjaśniamy określenia nabiał. Demonstrujemy ilustracje związane z czytanym wierszem: krowę, mleko, masło, sery: biały, żółty, śmietanę. Pytamy dziecka: Co może dać nam krowa?; Co można zrobić z mleka?.
3. „Zdrowe jedzenie” – próbowanie produktów zrobionych z mleka. Dziecko rozpoznaje produkty mleczne i podaje ich nazwy: ser biały i żółty, jogurt, śmietana, masło. Próbuje wszystkich artykułów. Rodzic przeprowadza rozmowę, dlaczego te produkty trzeba jeść (np. po to, by mieć zdrowe zęby, kości).
4. Zabawa – „Noszenie wody” – Rodzic daje dziecku laskę gimnastyczną (lub inny podobny przedmiot), pomaga włożyć je między łopatki. Dziecko naśladuje pracę rolnika noszącego wodę, utrzymuje wyprostowaną sylwetkę, patrzy przed siebie.
5.Zabawa – „Koszenie trawy” – Stoimy z dzieckiem w parze. Jedna osoba z pary przyjmuje pozycję na czworakach, druga obwiązuje skakanką w pasie i prowadzi do wyznaczonego miejsca.
6.Zabawa – „Pług” – wyścig z czołganiem pod partnerem. Jeżeli mamy więcej domowników, można ich zaprosić do zabawy. Ustawiamy się w szeregu w rozkroku a dziecko próbuje się czołgać pod nogami.
7.Zabawa – „Maszyny rolnicze” – Na hasło : Traktor! / Kombajn! / Wóz z konikiem! itp. Dziecko naśladuje głosem i ruchem maszyny rolnicze i przemieszcza się po domu.