17.04.2020 Zwierzęce rodziny
Cele ogólne:
- rozwijanie mowy i logicznego myślenia;
- rozwijanie sprawności fizycznej.
1.Ćwiczenie poranne
Zabawa ruchowo-naśladowcza Zapraszam jako…
Rodzic stoi w dowolnym miejscu w domu i mówi: Miejsce po mojej prawej stronie jest wolne. Zapraszam na nie ( wymienia imię dziecka) jako… kurkę. Zaproszone dziecko idzie w kierunku miejsca, naśladując ruchy kury.
Za każdym razem rodzic zmienia miejsce i nazwę zwierzątka, które dziecko ma naśladować.
2.Ćwiczenia matematyczne – Policz i pokaż.
Dzieci otrzymują kartoniki z kreskami (od 1 do 9). Rodzic mówi krótkie rymowanki,
w których występują liczebniki, a dzieci podnoszą do góry kartonik, na którym jest tyle kresek, o ilu zwierzątkach mówi rodzic Np.
Małe świnki trzy kwiczą: kwi, kwi, kwi. (kartonik z trzema kreskami)
Idą drogą dwa kurczaki, oglądają polne maki. (kartonik z dwiema kreskami)
Cztery białe koty mają czarne łaty. (kartonik z czterema kreskami)
Sześć gąsiątek po stawie pływało, przez co zmoczone pióra miało. (kartonik z sześcioma kreskami)
W stajni pięć koników stało i się sianem zajadało. (kartonik z pięcioma kreskami)
Dziewięć krów mruczało, bo pić im się chciało. (kartonik z dziewięcioma kreskami)
Siedem baranków małych na łące brykało. (kartonik z siedmioma kreskami)
Osiem królików noskami ruszało, siano wąchało. (kartonik z ośmioma kreskami)
- Zabawa ruchowa z elementem biegu –
Dzieci – koniki – poruszają się przy piosence „U nas na podwórku”. Podczas przerwy zatrzymują się i kopią raz prawym, raz lewym kopytkiem; podczas biegu kląskają językiem, podczas kopania rżą: iiichacha.
- Zabawa dydaktyczna Rodzice i ich dzieci.
Rodzic pokazuje obrazki przedstawiające zwierzęta dorosłe i ich dzieci (prosimy o wyszukanie w Internecie). Wspólnie omawiają różnice w wyglądzie i zachowaniu młodych i ich rodziców; prawidłowo nazywają mamę, tatę i dziecko. Np. klacz, koń, źrebię; maciora, wieprz, prosię; gęś, gąsior, gąsięta; kaczka, kaczor, kaczęta.
- Rysujemy zwierzęta z wiejskiego podwórka. Rodzic przygotowuje ok. 3 kartek przeciętych na 4 części. Na każdej z nich dziecko rysuje po jednym zwierzątku, na każdej części inne.
- Następnie segregują obrazki zwierząt do dwóch pętli ułożonych z szarf. Do pętli czerwonej wkładają obrazki, które przedstawiają zwierzęce dzieci, a do szarfy zielonej – obrazki ich rodziców.
- Potem dzieci segregują do dwóch pętli obrazki zwierząt, biorąc pod uwagę liczbę ich nóg; w jednej pętli układają zwierzęta, które poruszają się na dwóch nogach, a w drugiej – zwierzęta poruszające się na czterech nogach. Przeliczają, których obrazków jest więcej.
- Wypowiadają się na temat domów zwierząt wymienionych przez rodzica. Np. pies – buda; pszczoła – ul; koń – stajnia; krowa – obora; świnka – chlewik; kura – kurnik.
- Wykonanie królika z klamerką.
- Oglądanie obrazków przedstawiających zająca i królika.
- Wyszukiwanie różnic w ich wyglądzie.
- Wykonywanie ruchów nosem – Tak wącha królik.
- Zapoznanie ze sposobem wykonania prac.
Wycinanie konturu królika z kolorowego kartonu. Wycinanie nosa z czerwonego papieru i przyklejanie go w odpowiednim miejscu.
Domalowywanie czarnym flamastrem oczu (po obu stronach), pyszczka i wąsików. Zrobienie ogonka z kłębka waty i doklejanie go z tyłu. Przypinanie u dołu dopasowanego kolorystycznie spinacza do bielizny, który będzie wyglądał jak łapki króliczka.
- Zabawa „Kalambury”. Rodzic na zmianę z dzieckiem naśladują wybrane zwierzę z wiejskiego podwórka (nie można używać głosu). Za złą odpowiedź oddajemy fant (skarpetka, spinka, buty itp.). Po zakończonej zabawie należy wykupić wszystkie fanty przez wykonanie polecenia przeciwnika np. zrób 10 podskoków, przegłoskuj wyraz kura, zaśpiewaj piosenkę itp.
- Czytanie literatury dziecięcej. Proponujemy ciekawostki dotyczące zwierząt z wiejskiego podwórka.