PRACA ROLNIKA
17.04.2020r
TEMAT: CAŁY ROK NA WSI
CELE OGÓLNE: kształtowanie u dzieci świadomości cykliczności w przyrodzie – pory roku; zaznajamianie dzieci z różnymi rodzajami prac w gospodarstwie w odniesieniu do pory roku.
„Kolory pór roku” – zabawa dydaktyczna z rymowanką. Utrwalenie nazw pór roku.
Zieloną łąką idzie wiosna, jest kolorowa i radosna.
Żółte słońce mocno świeci, to jest lato, drogie dzieci.
Czerwień liści dookoła, to już jesień do nas woła.
Biało, biało, coraz bielej, to dzięki zimie jest weselej.
Zadajemy pytanie dziecku:
Jaką porę roku oznaczają kolory: zielony, żółty, czerwony, biały?
„Mam dużo pracy” – zabawa dydaktyczna na temat pracy rolnika w każdej z pór roku.
Należy wydzielić na dywanie 4 miejsca, w każdym wydzielonym miejscu jest kartka w innym kolorze . Dziecko– jest rolnikiem, siada przy miejscu gdzie leży czerwona kartka – jesień.
Osoba czyta tekst dotyczący jesieni na wsi:
Dni robią się coraz krótsze i należy się spieszyć, by ze wszystkim zdążyć. Trzeba zwieźć ostatnie zbiory, zebrać owoce i zaorać pola. Jesień to czas zbiorów ziemniaków, buraków, a także czas zbiorów jabłek i gruszek w sadzie. W warzywniku gospodyni ścina kapustę i wyrywa marchewki. Rolnik wkrótce zaorze pole i zasieje nowe zboże.
Dziecko siada w miejscu gdzie jest biała kartka. się dookoła obręczy, w której jest biała kartka. Dziecko mówi: zima.
Jest zimno i dni są krótkie. Przyroda odpoczywa. Zwierzęta muszą być trzymane w ciepłych pomieszczeniach. Rolnik przycina gałęzie drzew i rąbie drwa na opał. Potem suszy je i składuje. Jest mróz i na łąkach nie ma już trawy. Krowy zostają w oborze, a rolnik karmi je sianem.
Dziecko siada przy miejscu z zieloną kartką.
Trawa już się zieleni i zwierzęta wychodzą na łąkę. Zboża posiane jesienią już wzeszły i potrzebują składników odżywczych, dlatego rolnik rozsypuje na polu nawóz. Wiosna to czas narodzin. W gospodarstwie rodzą się: kurczęta, cielęta i źrebięta.
Dziecko siada przy miejscu z żółtą kartką. Dziecko mówi: lato.
Lato na wsi to czas żniw czyli ścinania i zbierania zboża, sianokosów i wielu innych prac. Sąsiedzi pomagają sobie nawzajem. Gospodyni w warzywniku zbiera pomidory, fasolkę i sałatę. Zrywa się część najmniejszych jabłek, aby pozostałe były dorodniejsze.
„Jakie maszyny i urządzenia pomagają rolnikowi?”
Rozmowa na temat pracy rolnika na podstawie własnych doświadczeń dzieci.
Kombajn zbożowy – jest maszyną, która ścina zboże, młóci je (oddziela ziarno od kłosów). Na polu kombajn zostawia słomę, a ziarna zbóż zbiera i przesypuje do zbiornika przygotowanego przez rolnika.
Silos – to zbiornik do przechowywania ziarna, jednak zanim ono trafi tam, musi być bardzo dokładnie wysuszone, bo inaczej szybko się zepsuje.
Traktor – jest maszyną wielofunkcyjną, Po podłączeniu do niego innych urządzeń można go wykorzystywać do różnych prac.
Pług – narzędzie do przekopywania ziemi po zimie, aby nie była zbyt twarda. Pług przygotowuje ją tak, aby można było w niej zasiać nowe nasiona.
Siewnik – maszyna do rozsiewania ziarna z pola.