Temat: CO ZROBIĘ DLA ZIEMI?
Cele:
- kształtowanie świadomości ekologicznej;
- kształtowanie umiejętności współpracy i współdziałania;
- rozwijanie sprawności fizycznej;
- rozwijanie wyobraźni plastyczno – technicznej.
„Co powiedziałyby zwierzęta? – zabawa dydaktyczna.
Wyobrażamy sobie, że w pierwszej części pokoju jest piękny las, a w drugiej – las zniszczony (połamane rośliny, brudne rzeki i jeziora, wszędzie śmieci). Dzieci siadają raz w jednym raz w drugim „lesie”. Zamykają oczy i wyobrażają sobie siebie jako leśne zwierzę. Rodzic może podpowiedzieć, jakie to mogą być zwierzęta. Dzieci otwierają oczy i mówią to, co powiedziałoby zwierzę, gdyby mieszkało w takim lesie. Pytamy dzieci: Co możemy zrobić, by wszystkie zwierzęta były zdrowe i szczęśliwe?
„Wyścigi dżdżownic” – zabawa ruchowa z elementem pełzania.
Kładziemy się na brzuchu wzdłuż jednej linii. Zadaniem jest jak najszybsze dotarcie do wyznaczonej linii, pełznąc jak dżdżownica – leżymy na brzuchu, przedramiona oparte o podłogę, podnosimy biodra do góry i opuszczamy je z jednoczesnym przesunięciem się do przodu.
Co zrobię dla Ziemi?” – gra dydaktyczna.
Układamy na podłodze kartki A4 z numerami od 1 do 20 (przy numerze 20 leży ilustracja przedstawiająca piękny las oraz kartka z napisem META). Przed kartką z numerem 1 ustawiamy pionki – tyle kręgli (butelek) ile osób gra – oraz kładziemy kartkę z napisem START. Każdy ma inny kolor pionka, lub inaczej oznakowany. Celem gry jest dotarcie do lasu – pola z numerem 20.
Kolejno rzucamy kostką. Stajemy na określonym polu. Każde pole od 1 do 20 ma przypisane znaczenie. Jeśli jest ono dobre dla środowiska, przesuwamy się o kilka pól do przodu, a jeśli złe – cofamy się.
Znaczenie kolejnych pól:
- Pomagacie sprzątać las. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.
- Wyłączacie światło, gdy wychodzicie z pokoju. Przesuwacie pionek o 3 pola do przodu.
- Pomagacie leśniczemu dokładać jedzenie do paśnika dla zwierząt. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.
- Po pikniku zostawiliście śmieci w lesie. Cofacie się o 2 pola.
- Kupujecie z rodzicami energooszczędne żarówki. Przesuwacie pionek o 1 pole do przodu.
- Urwaliście gałęzie, aby zrobić z nich miecze. Cofacie się o 2 pola.
- Myjecie zęby przy zakręconym kranie. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.
- Włożyliście kij w mrowisko. Cofacie się o 1 pole.
- Pomagacie sadzić drzewa. Przesuwacie pionek o 3 pola do przodu.
- Głośno krzyczycie w lesie, uciekają zwierzęta, odlatują ptaki. Cofacie się o 2 pola.
- Dokarmiacie ptaki w czasie mrozów. Przesuwacie pionek o 1 pole do przodu.
- Posadziliście na balkonie kwiaty i je podlewacie. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.
- Podeptaliście grzyby. Cofacie się o 2 pola.
- Segregujecie śmieci. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.
- Namawiacie rodziców, aby załadowywali pralkę i zmywarkę do pełna i dopiero wtedy uruchamiali urządzenie. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.
- Złapaliście biedronkę i włożyliście ją do pudełka od zapałek. Cofacie się o 2 pola.
- Ubrania, z których wyrośliście, oddajecie innym dzieciom. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.
- Do przedszkola przychodzicie z rodzicami pieszo, bo mieszkacie niedaleko, a jadące samochody zatruwają środowisko. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.
- Wyrzucacie kartkę zapisaną tylko z jednej strony. Cofacie się o 1 pole.
- Gratulacje! Możecie pospacerować po pięknym lesie.
„Czy wiem, jak chronić moją planetę?” – quiz ekologiczny.
Dzieci siedzą wokół obręczy gimnastycznych. W obręczach są długie sznury i po cztery rolki papieru toaletowego. Dzieci odpowiadają na pytania. Po każdej poprawnej odpowiedzi nawlekają rolkę na sznurek.
Pytania:
- Co robimy, by oszczędzać wodę?
- Jak zachowujemy się w lesie, by nie płoszyć zwierząt?
- Kiedy należy dokarmiać ptaki?
- Co należy zrobić, gdy wychodzimy z pokoju lub łazienki?
Zabawa ruchowa: Poprowadźcie stopą rolkę papieru toaletowego z wyznaczonego miejsca do mety. Rodzic wyznacza miejsce startu i mety.
„Ziemia, powietrze, ogień” – zabawa ruchowa.
Dzieci biegają swobodnie po pokoju w rytm dowolnej muzyki. Na hasło: Ziemia – kładą się na plecach na dywanie, nogi i ręce wyprostowane. Na hasło: Powietrze – klęczą, kołysząc się na boki z wysoko podniesionymi rękami. Na hasło: Ogień – stają nieruchomo z szeroko rozstawionymi rękami i nogami.
Zajęcia rozwijające.
Wykonanie strojów z odpadów: gazet, folii, rolek po papierze. Dzieci prezentują swoje przebrania i je omawiają.