Temat: CO ZROBIĘ DLA ZIEMI?

 

Cele:

  • kształtowanie świadomości ekologicznej;
  • kształtowanie umiejętności współpracy i współdziałania;
  • rozwijanie sprawności fizycznej;
  • rozwijanie wyobraźni plastyczno – technicznej.

 

„Co powiedziałyby zwierzęta? – zabawa dydaktyczna.

Wyobrażamy sobie, że w pierwszej części pokoju jest piękny las, a w drugiej – las zniszczony (połamane rośliny, brudne rzeki i jeziora, wszędzie śmieci). Dzieci siadają raz w jednym raz w drugim „lesie”. Zamykają oczy i wyobrażają sobie siebie jako leśne zwierzę. Rodzic może podpowiedzieć, jakie to mogą być zwierzęta. Dzieci otwierają oczy i mówią to, co powiedziałoby zwierzę, gdyby mieszkało w takim lesie. Pytamy dzieci: Co możemy zrobić, by wszystkie zwierzęta były zdrowe i szczęśliwe?

 

„Wyścigi dżdżownic” – zabawa ruchowa z elementem pełzania.

Kładziemy się na brzuchu wzdłuż jednej linii. Zadaniem jest jak najszybsze dotarcie do wyznaczonej linii, pełznąc jak dżdżow­nica – leżymy na brzuchu, przedramiona oparte o podłogę, podnosimy biodra do góry i opusz­czamy je z jednoczesnym przesunięciem się do przodu.

 

Co zrobię dla Ziemi?” – gra dydaktyczna.

Układamy na podłodze kartki A4 z numerami od 1 do 20 (przy numerze 20 leży ilustracja przedsta­wiająca piękny las oraz kartka z napisem META). Przed kartką z numerem 1 ustawiamy pionki – tyle kręgli (butelek) ile osób gra – oraz kładziemy kartkę z napisem START. Każdy ma inny kolor pionka, lub inaczej oznakowany. Celem gry jest dotarcie do lasu – pola z numerem 20.

Kolejno rzucamy kostką. Stajemy na określonym polu. Każde pole od 1 do 20 ma przypisane znaczenie. Jeśli jest ono dobre dla środowiska, przesuwamy się o kilka pól do przodu, a jeśli złe – cofamy się.

Znaczenie kolejnych pól:

  1. Pomagacie sprzątać las. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.
  2. Wyłączacie światło, gdy wychodzicie z pokoju. Przesuwacie pionek o 3 pola do przodu.
  3. Pomagacie leśniczemu dokładać jedzenie do paśnika dla zwierząt. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.
  4. Po pikniku zostawiliście śmieci w lesie. Cofacie się o 2 pola.
  5. Kupujecie z rodzicami energooszczędne żarówki. Przesuwacie pionek o 1 pole do przodu.
  6. Urwaliście gałęzie, aby zrobić z nich miecze. Cofacie się o 2 pola.
  7. Myjecie zęby przy zakręconym kranie. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.
  8. Włożyliście kij w mrowisko. Cofacie się o 1 pole.
  9. Pomagacie sadzić drzewa. Przesuwacie pionek o 3 pola do przodu.
  10. Głośno krzyczycie w lesie, uciekają zwierzęta, odlatują ptaki. Cofacie się o 2 pola.
  11. Dokarmiacie ptaki w czasie mrozów. Przesuwacie pionek o 1 pole do przodu.
  12. Posadziliście na balkonie kwiaty i je podlewacie. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.
  13. Podeptaliście grzyby. Cofacie się o 2 pola.
  14. Segregujecie śmieci. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.
  15. Namawiacie rodziców, aby załadowywali pralkę i zmywarkę do pełna i dopiero wtedy uruchamiali urządzenie. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.
  16. Złapaliście biedronkę i włożyliście ją do pudełka od zapałek. Cofacie się o 2 pola.
  17. Ubrania, z których wyrośliście, oddajecie innym dzieciom. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.
  18. Do przedszkola przychodzicie z rodzicami pieszo, bo mieszkacie niedaleko, a jadące samochody zatruwają środowisko. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.
  19. Wyrzucacie kartkę zapisaną tylko z jednej strony. Cofacie się o 1 pole.
  20. Gratulacje! Możecie pospacerować po pięknym lesie.

 

„Czy wiem, jak chronić moją planetę?” – quiz ekologiczny.

Dzieci siedzą wokół obręczy gimnastycznych. W obręczach są długie sznury i po cztery rolki papieru toaletowego. Dzieci odpowiadają na pytania. Po każdej poprawnej odpowiedzi nawlekają rolkę na sznurek.

Pytania:

  1. Co robimy, by oszczędzać wodę?
  2. Jak zachowujemy się w lesie, by nie płoszyć zwierząt?
  3. Kiedy należy dokarmiać ptaki?
  4. Co należy zrobić, gdy wychodzimy z pokoju lub łazienki?

 

Zabawa ruchowa: Poprowadźcie stopą rolkę papieru toaletowego z wyznaczonego miejsca do mety. Rodzic wyznacza miejsce startu i mety.

 

„Ziemia, powietrze, ogień” – zabawa ruchowa.

Dzieci biegają swobodnie po pokoju w rytm dowolnej muzyki. Na hasło: Ziemia – kładą się na plecach na dywanie, nogi i ręce wyprostowane. Na hasło: Powietrze – klęczą, kołysząc się na boki z wysoko podniesionymi rękami. Na hasło: Ogień – stają nieruchomo z szeroko rozstawionymi rękami i no­gami.

 

Zajęcia rozwijające.

Wykonanie strojów z odpadów: gazet, folii, rolek po papierze. Dzieci prezentują swoje przebrania i je omawiają.