Data: 17.04.2020r
Temat kompleksowy: Zwierzęta na wsi
Temat dnia: ,,Ptaki na podwórku’’
Cel ogólny:
-Zapoznanie z nazwami zwierząt z wiejskiego podwórka.
-Kształtowanie umiejętności przeliczania zwierząt w zakresie 10.Tworzenie zbiorów.
-Rozwijanie uwagi i spostrzegawczości.
-Rozwijanie sprawności fizycznej.
1.Zestaw ćwiczeń porannych
– „Maszyny rolnicze” – rodzic rozdaje kółeczka. Dziecko trzyma je przed sobą
porusza się, udając traktor jeżdżący po polu lub inne maszyny znajdujące się w gospodarstwie.
– „Kurki” – rodzic rozkłada kółko- hula-hop. Dziecko maszeruje.
Na hasło rodzica: Kurki do kurnika! dziecko biegnie do kółeczka i zajmuje miejsce wewnątrz.
– „Świnki trzy” – dziecko chodzi na czworakach po pokoju. Na sygnał rodzica
naśladuje świnki – mówiąc: Kwi, kwi, kwi.
– „Ziemniaczki” – dziecko swobodnie chodzi po pokoju. Naśladuje zbieranie
ziemniaków – schyla się po nie do ziemi.
2.,,Ptasie rozmowy’’- zabawa słuchowa .Różnicowanie odgłosów ptaków domowych. Rodzic odtwarza odgłosy wydawane przez ptaki (link poniżej), a dziecko wskazuje właściwą ilustrację i podaje nazwę zwierzęcia .
https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE
3.„Żółte kuleczki” – zabawa matematyczna na podstawie wiersza Ireny Laris.
Rodzic rozkłada sylwety kurczaczków na podłodze,biurku i je zakrywa owalem ( kształt jajka).
Czubatka mamą
Irena Laris
Wysiedziała kwoka
Bielutkie jajeczka.
Wylęgły się żółte
Kuleczki puchate.
Wodziła je drogą
Po łące, gdzie rzeczka,
Dumna, że do mamy
Podobne i taty.
Kuleczki tak za nią
Równiutko się toczą,
Czubatka prowadzi
W tę, to w tamtą stronę.
Tu smaczne ziarenko,
Tam robaczki zoczą.
Na końcu najmniejsze,
To zawsze spóźnione
– zgrabniutko i lekko
Poruszać się w chodzie,
Skrzydełka czasami
Rozwinąć na boki,
Wykąpać czyściutko
W piaseczku – nie w wodzie!
I z gracją, jak Mama,
Małe stawiać kroki. –
Raz idą, a rzeczka
Tuż obok przepływa.
O zgrozo! Plusnęły
I prądem niesione
Już płyną! Na brzegu
Kwoka głową kiwa.
Na końcu najmniejsze,
To zawsze spóźnione.
A czubatka biega
Wciąż po brzegu wkoło.
– Potopią się jeszcze
Te moje malusie! –
A kulki żółciutkie
Pływają wesoło.
Na pewno już wiecie –
Były to kaczusie.
Po wysłuchaniu wiersza dziecko odpowiada na pytania:
-Co się wykluło z jajek?
-Jak miała na imię kura?
-Co zrobiły pisklęta, gdy zobaczyły wodę?
– O co martwiła się Czubatka?
-Dlaczego hodujemy kury, kaczki, indyki, czy gęsi?.
Dziecko liczy jajka od lewej do prawej, od prawej do lewej strony i podaje ich liczbę.
Rodzic odkrywa 3 owale .Policz ile wykluło się piskląt?
Policz wszystkie pisklęta od lewej strony do prawej , a następnie od prawej strony do lewej i podaj ich liczbę.
Dziecko bierze hula hop lub tworzy koło np. ze sznurka, rodzic prosi, by wkładał do niej kolejno: 5 dowolnych klocków, 5 liczmanów (pluszaki, kredki). Za każdym razem dziecko układa je w szeregu i przelicza głośno od lewej i prawej strony.
Karta pracy: str 1 .Pokoloruj obrazki. W każdej budce narysuj tyle kropek ,ile zwierząt danego gatunku biega po farmie.
4.Zabawa ruchowo naśladowcza ,,Zamieniamy się w ptaki”.
Na sygnał rodzica (gwizdek lub klaśnięcie w dłoń) dziecko biega w różnych kierunkach w wyznaczonym przez rodzica miejscu.
Na hasło ,,Kura” dziecko chodzi podnosząc wysoko nogi lub stoi na jednej nodze utrzymując równowagę.
Na kolejny sygnał dziecko biega w różnych kierunkach. Na hasło ,,Kogut” – zatrzymuje się i pieje kukurykuuuu…
Na kolejny sygnał dziecko biega w różnych kierunkach. Na hasło:kaczka zatrzymuje się i woła kwa..kwa…kwa… Zabawę można powtórzyć kilka razy wymieniając różne ptaki.
5.Zabawa dźwiękonaśladowcza ,,Zgadnij kto to?’’
https://www.logopestka.pl/wp-content/uploads/2018/04/zwierz%C4%99ta1.pdf
https://mala275.blogspot.com/2018/04/gra-memo-odgosy-zwierzat.html
Wylosuj obrazek.
Nazwij zwierzę na obrazku.
Naśladuj odgłos, jaki wydaje to zwierzę.