Piątek 17.04.2020r.
Temat: „Ptaki na podwórku”
Cele ogólne:
– Różnicowanie odgłosów ptaków domowych (kura, gęś, kaczka);
– Rozwijanie sprawności fizycznej dziecka;
– Przeliczanie w zakresie 5, tworzenie zbiorów 5-lementowych;
– Doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów.
- Ćwiczenia poranne.
– „Kurki na grzędzie” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
Dziecko-kurka biega. Zatrzymuje się i na 1 klaśnięcie w ręce wspina się na palce – siada
na grzędzie wysoko. Na 2 klaśnięcia robi przysiad podparty – siada na grzędzie nisko.
– „Karmienie zwierząt” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych.
Dziecko naśladuje sypanie ziarna, wykonując szerokie ruchy ręką i skręty tułowia. Wykonuje
skłony i wyprosty – przenoszenie ciężkich naczyń z wodą i karmą.
– „Pieje kogut” – ćwiczenie równowagi.
Dziecko stoi na jednej nodze, ręce rozkłada szeroko w bok, macha rękami jak skrzydłami
i pieje jak kogut: Kukuryku.– Maszeruje, wysoko unosząc kolana.
- „Mieszkańcy kurnika” – praca na podstawie filmu oraz ilustracji
https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U
Rodzic prosi, aby dziecko przyjrzało się uważnie ilustracjom i opowiedziało: Jakie ptaki mieszkają w kurniku?; Czy znasz ich nazwy?; Czy wiesz, po co rolnicy hodują takie ptaki?
- Czy to jajo, czy nie jajo? – rysowanie pod dyktando z wykorzystaniem wiersza Patrycji Siewiera–Kozłowskiej.
Rodzic recytuje wiersz, rysując jego treść na kartonie.
Rodzic ponownie recytuje wiersz, a dziecko samodzielnie rysuje kurczątko. Koloruje je i dorysowuje nad kurczaczkiem niebo, a pod kurczaczkiem trawę.
- „Żółte kuleczki” – zabawa matematyczna na podstawie wiersza Ireny Laris.
(sylwety: 5 kurczaków, 5 owali, klocki, orzechy, spinacze, guziki, fasola itp., małe miseczki). Rodzic układa przed sobą sylwety kurczaczków i owali tak, by kurczątka były schowane pod owalami.
Czubatka mamą
Irena Laris
Wysiedziała kwoka
Bielutkie jajeczka.
Wylęgły się żółte
Kuleczki puchate.
Wodziła je drogą
Po łące, gdzie rzeczka,
Dumna, że do mamy
Podobne i taty.
Kuleczki tak za nią
Równiutko się toczą,
Czubatka prowadzi
W tę, to w tamtą stronę.
Tu smaczne ziarenko,
Tam robaczki zoczą.
Na końcu najmniejsze,
To zawsze spóźnione
– zgrabniutko i lekko
Poruszać się w chodzie,
Skrzydełka czasami
Rozwinąć na boki,
Wykąpać czyściutko
W piaseczku – nie w wodzie!
I z gracją, jak Mama,
Małe stawiać kroki. –
Raz idą, a rzeczka
Tuż obok przepływa.
O zgrozo! Plusnęły
I prądem niesione
Już płyną! Na brzegu
Kwoka głową kiwa.
Na końcu najmniejsze,
To zawsze spóźnione.
A czubatka biega
Wciąż po brzegu wkoło.
– Potopią się jeszcze
Te moje malusie! –
A kulki żółciutkie
Pływają wesoło.
Na pewno już wiecie –
Były to kaczusie.
Po wysłuchaniu wiersza dziecko odpowiada na pytania, np.: Co się wykluło z jajek?; Jak miała na imię kura?; Co zrobiły pisklęta, gdy zobaczyły wodę?; O co martwiła się Czubatka?; Dlaczego hodujemy kury, kaczki, indyki, czy gęsi?. Następnie dziecko liczy jajka od lewej do prawej, od prawej do lewej i podaje ich liczbę. Potem Rodzic lub dziecko odpina owale (jajko pękło) i pokazują się pisklęta. Dziecko także je liczy od lewej, a następnie od prawej strony i podaje ich liczbę. Następnie dziecko dostaje małą miseczkę. Rodzic prosi, by wkładało do niej kolejno: 5 dowolnych liczmanów( klocki guziki itp.). Za każdym razem układa je w szeregu i przelicza głośno od lewej i prawej strony.
5. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych
- „Kaczuszki” – zabawa rytmiczna. Rodzic uczy dzieci popularnego tańca, dziecko powtarza gesty, starając się zachować ich kolejność mimo coraz szybszego tempa utworu.
- „Na wiejskim podwórku” – zabawa naśladowcza.
Dziecko biega w tempie podawanym przez Rodzica, np. wyklaskiwanie. Na hasło: Pieski! – chodzi na czworakach i naśladuje szczekanie psa, na hasło: Koniki! – biegnie, zatrzymuje się i grzebie kopytkiem, zaś na hasło: Koguty! – staję na jednej nodze i naśladuję pianie koguta.
- „Mama kura i kurczątko” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
Rodzic przyjmuje rolę mamy-kury. Dziecko-kurczątko biega swobodnie. Mama kura stoi z szeroko rozłożonymi ramionami jak skrzydłami. Na hasło: Kurczęta do mamy! – dziecko biegnie do Mamy i chowa się pod „skrzydła”.
- „Idziemy gęsiego” – zabawa ruchowa. Rodzic to mama-gęś, zaś dziecko to gąsiątko. Rodzic chodzi po pokoju, a dziecko idzie za nim, i wypowiadają zgłoski: gę, gę, gę.
- „Koniki pasą się na łące” – zabawa bieżna. Dziecko swobodnie biega w różnych kierunkach. Wykonuje ruchy głową w górę i w dół – koń skubie trawę.
- Kaczka i kaczęta – zabawa paluszkowa do wiersza M. Barańskiej.
Kaczka i kaczęta
Małgorzata Barańska
Pierwsze kaczątko dziobie: dziób, dziób. Dziecko unosi kciuk, a następnie układa wszystkie palce tej dłoni w kształt dzioba i wypowiadając słowa „dziób, dziób”, stuka nim we wnętrze drugiej, otwartej dłoni.
Człapie po błotku: tup, tup, tup, tup. Wypowiadając słowa „człapie po błotku”, stąpa powoli dłońmi na przemian po podłodze lub udach. Wypowiadając słowa „tup, tup, tup, tup”, energicznie, na przemian klepie dłońmi.
Drugie kaczątko dziobie: dziób, dziób. Unosi kciuk i palec wskazujący, a potem znowu dziubkiem z wszystkich palców stuka w otwartą dłoń.
Człapie po błotku: tup, tup, tup, tup. Ponownie stąpa po podłodze i klepie dłońmi (jak w punkcie 2).
Trzecie kaczątko dziobie: dziób, dziób. Prostuje kciuk, palec wskazujący i środkowy, a potem stuka dziobem z palców we wnętrze drugiej dłoni.
Człapie po błotku: tup, tup, tup, tup. Powtarza czynności wykonywane dłońmi na podłodze (jak w punkcie 2).
Czwarte kaczątko dziobie: dziób, dziób. Unosi kciuk, palec wskazujący, środkowy i serdeczny, a następnie stuka dziobem.
Człapie po błotku: tup, tup, tup, tup. Jeszcze raz stąpa dłońmi po podłodze i klepie nimi (jak w punkcie 2).
A mama kaczka dumna jak paw
prowadzi dzieci prosto nad staw. Układa palce jednej dłoni w kształt dzioba i porusza nim na boki, tak jak kaczka głową.
- Karty pracy ( dla chętnych)