Piątek 17.04.2020r.
Temat: „Ptaki na podwórku”
Cele ogólne:
– Różnicowanie odgłosów ptaków domowych (kura, gęś, kaczka);
– Rozwijanie sprawności fizycznej dziecka;
– Przeliczanie w zakresie 5, tworzenie zbiorów 5-lementowych;
– Doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów.
- Ćwiczenia poranne.
– „Kurki na grzędzie” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
Dziecko-kurka biega. Zatrzymuje się i na 1 klaśnięcie w ręce wspina się na palce – siada
na grzędzie wysoko. Na 2 klaśnięcia robi przysiad podparty – siada na grzędzie nisko.
– „Karmienie zwierząt” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych.
Dziecko naśladuje sypanie ziarna, wykonując szerokie ruchy ręką i skręty tułowia. Wykonuje
skłony i wyprosty – przenoszenie ciężkich naczyń z wodą i karmą.
– „Pieje kogut” – ćwiczenie równowagi.
Dziecko stoi na jednej nodze, ręce rozkłada szeroko w bok, macha rękami jak skrzydłami
i pieje jak kogut: Kukuryku.– Maszeruje, wysoko unosząc kolana.
- „Mieszkańcy kurnika” – praca na podstawie filmu oraz ilustracji
https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U
Rodzic prosi, aby dziecko przyjrzało się uważnie ilustracjom i opowiedziało: Jakie ptaki mieszkają w kurniku?; Czy znasz ich nazwy?; Czy wiesz, po co rolnicy hodują takie ptaki?
- Czy to jajo, czy nie jajo? – rysowanie pod dyktando z wykorzystaniem wiersza Patrycji Siewiera–Kozłowskiej.
Rodzic recytuje wiersz, rysując jego treść na kartonie.
Rodzic ponownie recytuje wiersz, a dziecko samodzielnie rysuje kurczątko. Koloruje je i dorysowuje nad kurczaczkiem niebo, a pod kurczaczkiem trawę.
- „Żółte kuleczki” – zabawa matematyczna na podstawie wiersza Ireny Laris.
(sylwety: 5 kurczaków, 5 owali, klocki, orzechy, spinacze, guziki, fasola itp., małe miseczki). Rodzic układa przed sobą sylwety kurczaczków i owali tak, by kurczątka były schowane pod owalami.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Czubatka mamą
Irena Laris
Wysiedziała kwoka
Bielutkie jajeczka.
Wylęgły się żółte
Kuleczki puchate.
Wodziła je drogą
Po łące, gdzie rzeczka,
Dumna, że do mamy
Podobne i taty.
Kuleczki tak za nią
Równiutko się toczą,
Czubatka prowadzi
W tę, to w tamtą stronę.
Tu smaczne ziarenko,
Tam robaczki zoczą.
Na końcu najmniejsze,
To zawsze spóźnione
– zgrabniutko i lekko
Poruszać się w chodzie,
Skrzydełka czasami
Rozwinąć na boki,
Wykąpać czyściutko
W piaseczku – nie w wodzie!
I z gracją, jak Mama,
Małe stawiać kroki. –
Raz idą, a rzeczka
Tuż obok przepływa.
O zgrozo! Plusnęły
I prądem niesione
Już płyną! Na brzegu
Kwoka głową kiwa.
Na końcu najmniejsze,
To zawsze spóźnione.
A czubatka biega
Wciąż po brzegu wkoło.
– Potopią się jeszcze
Te moje malusie! –
A kulki żółciutkie
Pływają wesoło.
Na pewno już wiecie –
Były to kaczusie.
Po wysłuchaniu wiersza dziecko odpowiada na pytania, np.: Co się wykluło z jajek?; Jak miała na imię kura?; Co zrobiły pisklęta, gdy zobaczyły wodę?; O co martwiła się Czubatka?; Dlaczego hodujemy kury, kaczki, indyki, czy gęsi?. Następnie dziecko liczy jajka od lewej do prawej, od prawej do lewej i podaje ich liczbę. Potem Rodzic lub dziecko odpina owale (jajko pękło) i pokazują się pisklęta. Dziecko także je liczy od lewej, a następnie od prawej strony i podaje ich liczbę. Następnie dziecko dostaje małą miseczkę. Rodzic prosi, by wkładało do niej kolejno: 5 dowolnych liczmanów( klocki guziki itp.). Za każdym razem układa je w szeregu i przelicza głośno od lewej i prawej strony.
5. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych
- „Kaczuszki” – zabawa rytmiczna. Rodzic uczy dzieci popularnego tańca, dziecko powtarza gesty, starając się zachować ich kolejność mimo coraz szybszego tempa utworu.
- „Na wiejskim podwórku” – zabawa naśladowcza.
Dziecko biega w tempie podawanym przez Rodzica, np. wyklaskiwanie. Na hasło: Pieski! – chodzi na czworakach i naśladuje szczekanie psa, na hasło: Koniki! – biegnie, zatrzymuje się i grzebie kopytkiem, zaś na hasło: Koguty! – staję na jednej nodze i naśladuję pianie koguta.
- „Mama kura i kurczątko” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
Rodzic przyjmuje rolę mamy-kury. Dziecko-kurczątko biega swobodnie. Mama kura stoi z szeroko rozłożonymi ramionami jak skrzydłami. Na hasło: Kurczęta do mamy! – dziecko biegnie do Mamy i chowa się pod „skrzydła”.
- „Idziemy gęsiego” – zabawa ruchowa. Rodzic to mama-gęś, zaś dziecko to gąsiątko. Rodzic chodzi po pokoju, a dziecko idzie za nim, i wypowiadają zgłoski: gę, gę, gę.
- „Koniki pasą się na łące” – zabawa bieżna. Dziecko swobodnie biega w różnych kierunkach. Wykonuje ruchy głową w górę i w dół – koń skubie trawę.
- Kaczka i kaczęta – zabawa paluszkowa do wiersza M. Barańskiej.
Kaczka i kaczęta
Małgorzata Barańska
Pierwsze kaczątko dziobie: dziób, dziób. Dziecko unosi kciuk, a następnie układa wszystkie palce tej dłoni w kształt dzioba i wypowiadając słowa „dziób, dziób”, stuka nim we wnętrze drugiej, otwartej dłoni.
Człapie po błotku: tup, tup, tup, tup. Wypowiadając słowa „człapie po błotku”, stąpa powoli dłońmi na przemian po podłodze lub udach. Wypowiadając słowa „tup, tup, tup, tup”, energicznie, na przemian klepie dłońmi.
Drugie kaczątko dziobie: dziób, dziób. Unosi kciuk i palec wskazujący, a potem znowu dziubkiem z wszystkich palców stuka w otwartą dłoń.
Człapie po błotku: tup, tup, tup, tup. Ponownie stąpa po podłodze i klepie dłońmi (jak w punkcie 2).
Trzecie kaczątko dziobie: dziób, dziób. Prostuje kciuk, palec wskazujący i środkowy, a potem stuka dziobem z palców we wnętrze drugiej dłoni.
Człapie po błotku: tup, tup, tup, tup. Powtarza czynności wykonywane dłońmi na podłodze (jak w punkcie 2).
Czwarte kaczątko dziobie: dziób, dziób. Unosi kciuk, palec wskazujący, środkowy i serdeczny, a następnie stuka dziobem.
Człapie po błotku: tup, tup, tup, tup. Jeszcze raz stąpa dłońmi po podłodze i klepie nimi (jak w punkcie 2).
A mama kaczka dumna jak paw
prowadzi dzieci prosto nad staw. Układa palce jednej dłoni w kształt dzioba i porusza nim na boki, tak jak kaczka głową.
- Karty pracy ( dla chętnych)