Piątek 17.04.2020r.

Temat: „Ptaki na podwórku”

Cele ogólne:

– Różnicowanie odgłosów ptaków domowych (kura, gęś, kaczka);

– Rozwijanie sprawności fizycznej dziecka;

– Przeliczanie w zakresie 5, tworzenie zbiorów 5-lementowych;

– Doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów.

  1. Ćwiczenia poranne.

„Kurki na grzędzie” – zabawa orientacyjno-porządkowa.

Dziecko-kurka biega. Zatrzymuje się i na 1 klaśnięcie w ręce wspina się na palce – siada

na grzędzie wysoko. Na 2 klaśnięcia robi przysiad podparty – siada na grzędzie nisko.

„Karmienie zwierząt” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych.

Dziecko naśladuje sypanie ziarna, wykonując szerokie ruchy ręką i skręty tułowia. Wykonuje

skłony i wyprosty – przenoszenie ciężkich naczyń z wodą i karmą.

„Pieje kogut” – ćwiczenie równowagi.

Dziecko stoi na jednej nodze, ręce rozkłada szeroko w bok, macha rękami jak skrzydłami

i pieje jak kogut: Kukuryku.– Maszeruje, wysoko unosząc kolana.

  1. „Mieszkańcy kurnika” – praca na podstawie filmu oraz ilustracji

https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U

 

Rodzic prosi, aby dziecko przyjrzało się uważnie ilustracjom i opowiedziało: Jakie ptaki mieszkają w kurniku?; Czy znasz ich nazwy?; Czy wiesz, po co rolnicy hodują takie ptaki?

  1. Czy to jajo, czy nie jajo? – rysowanie pod dyktando z wykorzystaniem wiersza Patrycji Siewiera–Kozłowskiej.

Rodzic recytuje wiersz, rysując jego treść na kartonie.

Rodzic ponownie recytuje wiersz, a dziecko samodzielnie rysuje kurczątko. Koloruje je                         i dorysowuje nad kurczaczkiem niebo, a pod kurczaczkiem trawę.

  1. „Żółte kuleczki” – zabawa matematyczna na podstawie wiersza Ireny Laris.

(sylwety: 5 kurczaków, 5 owali, klocki, orzechy, spinacze, guziki,  fasola itp., małe miseczki). Rodzic układa przed sobą sylwety kurczaczków i owali tak, by kur­czątka były schowane pod owalami.

 

          Czubatka mamą

Irena Laris

Wysiedziała kwoka

Bielutkie jajeczka.

Wylęgły się żółte

Kuleczki puchate.

Wodziła je drogą

Po łące, gdzie rzeczka,

Dumna, że do mamy

Podobne i taty.

Kuleczki tak za nią

Równiutko się toczą,

Czubatka prowadzi

W tę, to w tamtą stronę.

Tu smaczne ziarenko,

Tam robaczki zoczą.

Na końcu najmniejsze,

To zawsze spóźnione

– zgrabniutko i lekko                             

Poruszać się w chodzie,

Skrzydełka czasami

Rozwinąć na boki,

Wykąpać czyściutko

W piaseczku – nie w wodzie!

I z gracją, jak Mama,

Małe stawiać kroki. –

Raz idą, a rzeczka

Tuż obok przepływa.

O zgrozo! Plusnęły

I prądem niesione

Już płyną! Na brzegu

Kwoka głową kiwa.

Na końcu najmniejsze,

To zawsze spóźnione.

A czubatka biega

Wciąż po brzegu wkoło.

– Potopią się jeszcze

Te moje malusie! –

A kulki żółciutkie

Pływają wesoło.

Na pewno już wiecie –

Były to kaczusie.

Po wysłuchaniu wiersza dziecko odpowiada na pytania, np.: Co się wykluło z jajek?; Jak miała na imię kura?; Co zrobiły pisklęta, gdy zobaczyły wodę?; O co martwiła się Czubatka?; Dlaczego hodujemy kury, kaczki, indyki, czy gęsi?. Na­stępnie dziecko liczy jajka od lewej do prawej, od prawej do lewej i podaje ich liczbę. Potem Rodzic lub dziecko odpina owale (jajko pękło) i pokazują się pisklęta. Dziecko także je liczy od lewej, a następnie od prawej strony i podaje ich liczbę. Następnie dziecko dostaje małą miseczkę. Rodzic prosi, by wkładało do niej kolejno: 5 dowolnych liczmanów( klocki guziki itp.). Za każdym razem układa je w szeregu i przelicza głośno od lewej i prawej strony.

5. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych

  • Kaczuszki” – zabawa rytmiczna. Rodzic uczy dzieci popularnego tańca, dziecko powtarza gesty, starając się zachować ich kolejność mimo coraz szybszego tempa utworu.
  • „Na wiejskim podwórku” – zabawa naśladowcza.

Dziecko biega w tempie podawanym przez Rodzica, np. wyklaskiwanie. Na hasło: Pieski! – chodzi na czworakach i naśladuje szczekanie psa, na hasło: Koniki! – biegnie, zatrzymuje się i grzebie kopytkiem, zaś na hasło: Koguty! – staję na jednej nodze i naśladuję pianie koguta.

  • „Mama kura i kurczątko” – zabawa orientacyjno-porządkowa.

Rodzic przyjmuje rolę mamy-kury. Dziecko-kurczątko biega swobodnie. Mama kura stoi z szeroko rozłożonymi ramionami jak skrzydłami. Na hasło: Kurczęta do mamy! – dziecko biegnie do Mamy i chowa się pod „skrzydła”.

  • „Idziemy gęsiego” – zabawa ruchowa. Rodzic to mama-gęś, zaś dziecko to gąsiątko. Rodzic chodzi po pokoju, a dziecko idzie za nim, i wypowiadają zgłoski: gę, gę, gę.
  • „Koniki pasą się na łące” – zabawa bieżna. Dziecko swobodnie biega w różnych kierunkach. Wykonuje ruchy głową w górę i w dół – koń skubie trawę.
  1. Kaczka i kaczęta – zabawa paluszkowa do wiersza M. Barańskiej.

Kaczka i kaczęta

Małgorzata Barańska

Pierwsze kaczątko dziobie: dziób, dziób. Dziecko unosi kciuk, a następnie układa wszystkie palce tej dłoni w kształt dzioba i wypowiadając słowa „dziób, dziób”, stuka nim we wnętrze drugiej, otwartej dłoni.

Człapie po błotku: tup, tup, tup, tup. Wypowiadając słowa „człapie po błotku”, stąpa powoli dłońmi na przemian po podłodze lub udach. Wypowiadając słowa „tup, tup, tup, tup”, energicznie, na przemian klepie dłońmi.

Drugie kaczątko dziobie: dziób, dziób. Unosi kciuk i palec wskazujący, a potem znowu dziubkiem z wszyst­kich palców stuka w otwartą dłoń.

Człapie po błotku: tup, tup, tup, tup. Ponownie stąpa po podłodze i klepie dłońmi (jak w punkcie 2).

Trzecie kaczątko dziobie: dziób, dziób. Prostuje kciuk, palec wskazujący i środkowy, a potem stuka dziobem z palców we wnętrze drugiej dłoni.

Człapie po błotku: tup, tup, tup, tup. Powtarza czynności wykonywane dłońmi na podłodze (jak w punkcie 2).

Czwarte kaczątko dziobie: dziób, dziób. Unosi kciuk, palec wskazujący, środkowy i serdeczny, a następnie stuka dziobem.

Człapie po błotku: tup, tup, tup, tup. Jeszcze raz stąpa dłońmi po podłodze i klepie nimi (jak w punkcie 2).

A mama kaczka dumna jak paw

prowadzi dzieci prosto nad staw. Układa palce jednej dłoni w kształt dzioba i porusza nim na boki, tak jak kaczka głową.

 

  1. Karty pracy ( dla chętnych)