17.04.2020 r. (piątek)
Temat: Segregujemy odpady.
Cele: – Wdrażanie do utrzymywania porządku.
– Poznanie zasad właściwego segregowania podstawowych rodzajów śmieci.
– Kształtowanie umiejętności segregowania według określonej cechy.
– Nabywanie sprawności ruchowej i zwinności.
Pomoce dydaktyczne: wiersz autora nieznanego “Robimy porządki”; obrazki i zdjęcia dot. treści wiersza; sznurek/linka/wstążka o długości około 5 m; małe pudełka kartonowe po sokach lub opakowania po produktach spożywczych; papiery; plastikowe butelki; opakowania foliowe; pojemniki po jogurtach, serkach; szklane słoiki lub butelki; trzy duże kartki papieru (A3, może też być mniejsza) w kolorach: zielony – na szkło, niebieski – na papier, żółty – na plastik; dowolna melodia na CD; niebieskie kartki papieru- kałuże (4-6 szt); karton po butach; papier kolorowy niebieski i klej lub niebieska farba
Realizacja
I. “Przejdź przez most” – zabawa ruchowa z elementem równowagi.
Rodzic rozkłada prosto tasiemkę na dywanie – to będzie most na rzece. Zapraszamy dziecko, aby powoli i ostrożnie przeszło przez most na druga stronę rzeki. Może dziecko pomóc sobie trzymając ręce rozłożone na boki. Zabawę można powtarzać kilka razy, rodzic może również dołączyć do zabawy.
II. “Robimy porządki” – rodzic czyta wiersz, dziecko uważnie słucha.
Wszystkie dzieci, nawet duże
posprzątają dziś podwórze.
A dorośli pomagają,
śmieci do pojemnika wrzucają.
Pierwszy pojemnik jest zielony (rodzic kładzie w rogu dywanu zieloną kartkę, a obok szklany przedmiot)
cały szkłem wypełniony.
W żółtym pojemniku jest bez liku
niepotrzebnych już plastików (rodzic kładzie w drugim rogu dywanu żółtą kartkę, a obok plastikową butelkę)
A niebieski pojemnik – wiecie-
papierowe zbiera śmieci. (rodzic kładzie w trzecim rogu dywanu niebieska kartkę, a obok papierowy pojemnik)
My przyrodę szanujemy,
śmieci więc segregujemy.
Z ekologią za pan brat
mama, tata, siostra, brat.
Rodzic zadaje dziecku pytania do treści utworu oraz wyjaśnia zwrot “za pan brat”:
– Jak czułbyś się, gdyby wokół ciebie było mnóstwo śmieci?
– Powiedz, czy przyjemnie jest bawić się na dworzu kiedy jest czysto?
– Czy papierki i inne śmieci można wyrzucać na chodnik, na trawę lub tam gdzie akurat stoimy?
– A co trzeba zrobić jak mamy w ręku jakieś śmieci? – wyrzucić do kosza
– Zobacz tu na dywanie są trzy kartki papieru w kolorze żółtym, zielonym i niebieskim. Te kartki to będą takie nasze kosze na śmieci. Do każdego koloru kosza wrzucamy inny rodzaj śmieci.
Spójrz : do żółtego wrzucamy – plastik i folie, do zielonego – szklane śmieci, do niebieskiego – papierowe pojemniki, gazety.
Dywan będzie naszym podwórkiem. Teraz porozrzucam te wszystkie śmieci na naszym podwórku (rodzic rozrzuca na dywanie pudełka kartonowe po sokach, opakowania po produktach spożywczych, papiery, plastikowe butelki, opakowania foliowe, pojemniki po jogurtach, serkach, szklane słoiki/butelki, gazety.
A teraz poproszę cię o pomoc w sprzątaniu tych śmieci, ale trzeba przestrzegać zasady odkładania ich do właściwego kosza.
Dziecko segreguje śmieci według ustalenia (odkłada je przy danej kartce). Gdy posegreguje – wspólnie z rodzicem sprawdza, czy każdy śmieć znalazł się w odpowiednim koszu.
III. Zestaw ćwiczeń ruchowych
– “Rakieta” – dziecko jest rakietą (rodzic może również brać udział w zabawie). Klaszcze wolno w ręce i tupie, jednocześnie pochylając się raz w lewą raz w prawą stronę. Potem coraz bardziej przyspiesza tempo klaskania i tupania. Obraca się. Szybko uderza dłońmi w kolana. Prawą dłonią zatacza kółka przed nosem i jednocześnie “bzyczy”. Podskakuje, wyciąga ręce do góry z okrzykiem “Hurra!!!”(rakieta wystartowała).
Zabawę można powtórzyć.
– “Planety” – w zabawie bierze udział również rodzic. Dziecko i rodzic – jako mieszkańcy różnych planet – rytmicznie poruszają się po dywanie w rytm dowolnej melodii. Gdy melodia cichnie dziecko podchodzi do rodzica i wymyśla przyjazny gest powitalny. Zabawę można powtarzać kilkakrotnie.
https://www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvI
– “Orbity” – tor przeszkód z dowolnymi elementami (poduszka, samochód, krzesełko, książka itp.) Dziecko startuje z wyznaczonej linii w pozycji raczka, dochodzi do określonego punktu (poduszka, samochód, książka itp.), wykonuje tam dwa przysiady, następnie wraca w pozycji raczka na metę. Kolejny raz wyrusza na czworaka, w wyznaczonym miejscu robi przysiady i wraca również na czworaka do mety.
Dziecko tor przeszkód wykonuje na przemian z rodzicem 🙂
– “Kropelka wody” – rodzic rozkłada na dywanie w dowolny sposób niebieskie kartki – to będą kałuże. Dziecko jest kropelką wody. Rodzic wygrywa grzechotką (wcześniej wykonaną wspólnie z dzieckiem – patrz kilka dni wcześniej) dowolny rytm, w czasie którego dziecko biega swobodnie między kałużami. Na hasło “Kropelka do kałuży” – dziecko zatrzymuje się przed kałużą i wskakuje do niej obunóż. Zabawę powtarzamy kilka razy.
IV. “Kosz na śmieci” – praca plastyczno – techniczna.
Dziecko nakleja na karton po butach (bez pokrywy) niebieski papier lub maluje karton pędzlem z niebieską farbą. Po wykonaniu kosza i po jego wyschnięciu rodzic prosi, aby dziecko powiedziało, co można wrzucać do niebieskiego kosza?- papiery.
Pochwalenie dziecka za wykonaną pracę. Wspólne ustalenie, w którym miejscu w pokoju dziecka kosz będzie mógł stać. Dziecko może wrzucać do niego ścinki papieru, niepotrzebne kartki itp.