Temat tygodnia: Tajemnice książek
Temat dnia: JAKIE KSIĄŻKI LUBIMY?
Cele:
- rozbudzenie w dziecku zainteresowania książką i czytaniem;
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat ulubionej książki;
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem;
- rozwijanie zdolności przeliczania
„Co to jest?” – rozwiązywanie zagadek tematycznych.
Gdy chcesz stworzyć obrazek nowy,
taki piękny, kolorowy.
Będzie ci potrzebna ona,
najlepsza będzie biała, ale może być i czerwona.
Na niej namalujesz lub narysujesz, co tylko chcesz,
a potem możesz wyciąć każdą narysowaną rzecz. (kartka papieru)
Czyta ją mama, czyta i tata
często w obrazki jest bogata.
Dużo liter na każdej stronie,
są historie o królu na tronie.
Są też wiersze rymowane,
najlepiej, gdy przez babcię czytane. (książka)
Zanim zaczniesz czytać książkę,
najpierw, gdy ją bierzesz w rączkę,
patrzysz, co jest z tyłu, co jest z przodu,
czy jest tam rysunek samochodu?
Jest i taka, co przedstawia niedźwiadka,
to właśnie jest… (okładka)
Kwiaty – opowieść ruchowa
Dzieci, słuchając opowiadania, powoli wstają (od leżenia do stania na palcach). Wyobraź sobie, że jesteś bardzo malutkim nasionkiem (dzieci – skulone – leżą na podłodze). Czujesz, że robi się coraz cieplej (poruszają się), czujesz, jak pada na ciebie ciepły wiosenny deszczyk (dzieci – nadal zwinięte w kłębek – kucają). Czujesz, jak wyrasta z ciebie kiełek (dzieci powoli prostują palec wskazujący i unoszą go nad głowę). Bardzo lubisz, jak grzeją cię ciepłe promienie słoneczne. Do wzrostu jest ci też potrzebna woda, dlatego cieszysz się na każdą kroplę deszczu. Jesteś już tak wysoki, że swoimi płatkami próbujesz dosięgnąć słońca (dzieci stoją na palcach z wyciągniętymi do góry rękoma i poruszają palcami). Ach, jaka piękna wiosna!
„Jakie książki lubimy?” – rozmowa na temat literatury dziecięcej na podstawie doświadczeń dzieci i książek znajdujących się w przedszkolu.
Wybieramy z domowej dziecięcej biblioteczki kilka książek i kładziemy na dywanie. Razem z dziećmi omawiamy tematykę zgromadzonych książek. Tłumaczymy, że książki mogą zawierać krótkie opowiadania (pokazuje taką książkę), opowiadać długą historię (pokazuje taką książkę) lub mogą być napisane wierszem (pokazuje taką książkę). Dzieci mówią, jakie książki lubią najbardziej, kto najczęściej czyta im książki. Opowiadają, jaka jest ich ulubiona książka, próbują wymienić jej tytuł i bohaterów.
Zajęcia o emocjach – zachwyt, emocjonalny stosunek do książek.
Mole książkowe – słuchanie wierszyka i rozmowa na jego temat.
Mole książkowe Dominika Niemiec
Otwieram książkę, jedna chwilka
i już jestem w innym świecie.
W wyobraźni staję się piękną królewną
lub pszczółką skrytą w kwiatów bukiecie.
Każda książka roztacza przede mną
świat niezwykły, wspaniały.
Z zachwytem pochłaniam każde słowo, zdanie,
rozdział od deski do deski… czyli cały.
Rodzice doskonale rozumieją
mój zachwyt nad książkami,
bo tak jak ja są zwyczajnie
książkowymi molami.
Rozmawiamy z dziećmi na temat wiersza: O jakim przedmiocie był wiersz? W kogo zamienia się dziewczynka, czytając książkę? Jak czuje się dziewczynka, gdy czyta książki? Kto jeszcze razem z dziewczynką zachwyca się książkami? Co to znaczy czuć zachwyt? Co to znaczy „przeczytać coś od deski do deski”? Kto to jest „mol książkowy”? Czy lubicie czytać książki? Czy są takie książki, którymi jesteście zachwyceni?
„Książka, która mnie zachwyca” – ćwiczenia w budowaniu zdań.
Prosimy dzieci, aby pokazały swoją ulubioną książkę i prosimy, aby dzieci dokończyły zdanie: Ta książka mnie zachwyca, bo… .
„Książkowe mole” – zabawa z elementem liczenia.
Dzieci siedzą z Rodzicem przy kąciku z książkami. Rodzic recytuje wierszyk. Po wyrecytowaniu wierszyka dziecko bierze z półki tyle książek ile rodzic wyrecytuje. Zabawa powtarza się, dzieci wspólnie z Rodzicem recytują wierszyk, zmieniamy ilość książek.
Zachwycamy się książkami,
jesteśmy książkowymi molami.
Gdy poczytać długo masz chęć,
weź książek więcej/ mniej niż pięć.
Zajęcia rozwijające przeliczanie.
Rodzic wspiera dzieci, doskonaląc ich umiejętność przeliczania. Prosimy, aby dziecko zdjęło z półki trzy dowolne książki. Głośno je przelicza. Następnie rodzic bierze trzy książki, łączymy swoje i dziecka książki w pary i głośno przeliczamy, ile mamy książek w parze. Dzieci odkładają książki na półki. Bierzemy z półki po dwie książki. Dzieci głośno przeliczają, łączymy książki w pary i liczymy: Ile macie książek w parze? Dzieci głośno przeliczają.
Bajeczki sł. Urszula Piotrowska muz. Magdalena Melnicka-Sypko
Na pólkach mieszkają książeczki. Dzieci udają, że biorą książkę z półki.
W książeczkach mieszkają bajeczki. Otwierają ją i przewracają kartki.
Opowiem o nich wam, jw.
bo wszystkie dobrze znam. jw.
Opowiem o nich wam, jw.
bo wszystkie dobrze znam. jw.
W bajeczkach znajdziecie rycerzy, Dzieci stają w rozkroku, wyprostowane.
królewnę, co spała na wieży, Złożone dłonie podkładają pod policzek.
i dobrych wróżek sto, Rozkładają ręce w bok i poruszają nimi.
i czarownicę złą, Robią „złą” minę, rozczapierzają palce dłoni.
i dobrych wróżek sto, Rozkładają ręce w bok i poruszają nimi.
i czarownicę złą. Robią „złą” minę, rozczapierzają palce dłoni.
A kiedy się dziecko zasłucha, Przykładają dłonie do uszu.
to wróżki mu szepczą do ucha. Pochylają się do sąsiada i zasłaniają sobie dłonią usta.
Pokochaj bajek świat na wiele, wiele lat. Oplatają skrzyżowanymi rękami swoje ciało.
Pokochaj bajek świat na wiele, wiele lat. Kołyszą się.
Omówienie treści piosenki.
Rodzic zadaje pytania: O czym opowiadają baśnie? Jakie postacie często występują w baśniach? Kto lubi słuchać, jak ktoś mu czyta książkę? Dlaczego?