Temat kompleksowy: TAJEMNICE KSIĄŻEK

 

  1. Czym są dla nas książki? 

 

CELE:

  • odpowiadanie na pytania;
  • formułowanie pytań;
  • wypowiadanie się na temat ulubionej książki;
  • uważne wysłuchiwanie wiersza;
  • wymienianie, czego nie należy robić z książką;
  • naprawianie zepsutych książek;
  • rozwijanie pamięci.

 

 

  • Książka – wysłuchanie wiersza Anny Kamieńskiej pod tym samym tytułem i rozmowa na temat treści utworu.

 

Książka

Anna Kamieńska

 

Czemu książka stoi niema?

Może o czym mówić nie ma?

Jej literek czarne rządki

smutne jak jesienne grządki.

Czemu taka nudna, pusta,

jakby jej zamknięto usta?

Aż tu nagle, moja miła,

niema książka przemówiła.

I gadała i śpiewała,

czego nie opowiadała!

O przygodach, awanturach,

ptakach, kwiatach, morzach, górach.

Gdzie to wszystko w niej mieszkało?

Jak to wszystko w niej drzemało?

Chyba nie ma o co pytać:

nauczyliśmy się czytać.

 

Po przeczytaniu wiersza opiekun zadaje dziecku pytania: Czemu początkowo książka była smutna? Czy miała kolorowe obrazki? Dlaczego nagle zaczęła być ciekawa dla osoby mówiącej w wierszu? Co się zmieniło?

 

  • „Ulubione” – swobodne wypowiedzi na temat ulubionych książek. Budowanie dłuższych wypowiedzi. Opiekun prosi dziecko, by opowiedziało, jakie książki lubią i dlaczego.

 

  • „Do czego nie są książki?” – rozmowa kierowana, zwrócenie uwagi na niewłaściwe korzystanie z książek. Opiekun sugeruje, że skoro dziecko wie, do czego są książki, to teraz niech wskaże, do czego nie są. Dziecko podaje swoje pomysły.

 

 

  • „Szpital dla książek” – zabawa w reperowanie zniszczonych książek.

1 – dziecko segreguje książki na „chore” i „zdrowe” (czyli uszkodzone i nieuszkodzone);

2 – dziecko transportuje książki z półki do stolika;

3 – dziecko tnie taśmę klejącą na okładki;

4 – dziecko lekarz przykleja taśmę;

5 – dziecko transportuje książki ponownie na półkę.

 

  • Przypomnienie piosenki Lubimy bajki.

link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=AMxD71Zp_4c&feature=share

 

Lubimy bajki

muz. Tomasz Strąk, sł. Stanisław Karaszewski

 

Oj rety, rety, co tu się dzieje,

wszędzie są wróżki i czarodzieje.

To nie do wiary, ja chyba śnię,

wszystko, co zechcę, to spełnia się!

 

Ref.: No, bo my lubimy bajki,

wtedy, kiedy jest nam źle.

My lubimy takie bajki,

które dobrze kończą się.

 

Jeden ruch różdżką, jedno zaklęcie,

oto księżniczka tańcuje z księciem.

Wróżka Kopciuszka stroi na bal,

tylko macochy trochę mi żal.

 

Ref.: No, bo my lubimy bajki…

 

Abrakadabra, hokus–marokus,

w czarach jest siła i mnóstwo pokus.

Dla czarodzieja przestroga ta,

aby nie zbudził śpiącego zła.

 

Ref.: No, bo my lubimy bajki…

 

Źródło: „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Pięciolatek. Część 4. Wydawnictwo WSiP

 

Od nauczyciela wspomagającego:

 

  • Proszę, aby zwrócić uwagę, czy dziecko skupia się na treści wiersza. Można omawiać fragmentami jego treść, odwoływać się do sytuacji znanych dziecku.
  • W trakcie omawiania ulubionych książek proszę zwrócić uwagę, aby dziecko wypowiadało się pełnymi zdaniami. Jeśli dziecko ma trudności z mową, można go wspomagać i tym samym rozwijać słownictwo.
  • Podczas omawiania niewłaściwego korzystania z książek warto zadawać dziecku pomocnicze pytania, Można do tego wykorzystać prezentację: „Czego nie lubi książka?”https://slideplayer.pl/slide/1282759/
  • Zabawa w naprawianie książek to dobre ćwiczenie sprawności manualnej (wycinanie, przyklejanie). Niech dziecko w miarę możliwości wykonuje zadania samodzielnie.