Temat kompleksowy: TAJEMNICE KSIĄŻEK
- Czym są dla nas książki?
CELE:
- odpowiadanie na pytania;
- formułowanie pytań;
- wypowiadanie się na temat ulubionej książki;
- uważne wysłuchiwanie wiersza;
- wymienianie, czego nie należy robić z książką;
- naprawianie zepsutych książek;
- rozwijanie pamięci.
- Książka – wysłuchanie wiersza Anny Kamieńskiej pod tym samym tytułem i rozmowa na temat treści utworu.
Książka
Anna Kamieńska
Czemu książka stoi niema?
Może o czym mówić nie ma?
Jej literek czarne rządki
smutne jak jesienne grządki.
Czemu taka nudna, pusta,
jakby jej zamknięto usta?
Aż tu nagle, moja miła,
niema książka przemówiła.
I gadała i śpiewała,
czego nie opowiadała!
O przygodach, awanturach,
ptakach, kwiatach, morzach, górach.
Gdzie to wszystko w niej mieszkało?
Jak to wszystko w niej drzemało?
Chyba nie ma o co pytać:
nauczyliśmy się czytać.
Po przeczytaniu wiersza opiekun zadaje dziecku pytania: Czemu początkowo książka była smutna? Czy miała kolorowe obrazki? Dlaczego nagle zaczęła być ciekawa dla osoby mówiącej w wierszu? Co się zmieniło?
- „Ulubione” – swobodne wypowiedzi na temat ulubionych książek. Budowanie dłuższych wypowiedzi. Opiekun prosi dziecko, by opowiedziało, jakie książki lubią i dlaczego.
- „Do czego nie są książki?” – rozmowa kierowana, zwrócenie uwagi na niewłaściwe korzystanie z książek. Opiekun sugeruje, że skoro dziecko wie, do czego są książki, to teraz niech wskaże, do czego nie są. Dziecko podaje swoje pomysły.
- „Szpital dla książek” – zabawa w reperowanie zniszczonych książek.
1 – dziecko segreguje książki na „chore” i „zdrowe” (czyli uszkodzone i nieuszkodzone);
2 – dziecko transportuje książki z półki do stolika;
3 – dziecko tnie taśmę klejącą na okładki;
4 – dziecko lekarz przykleja taśmę;
5 – dziecko transportuje książki ponownie na półkę.
- Przypomnienie piosenki Lubimy bajki.
link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=AMxD71Zp_4c&feature=share
Lubimy bajki
muz. Tomasz Strąk, sł. Stanisław Karaszewski
Oj rety, rety, co tu się dzieje,
wszędzie są wróżki i czarodzieje.
To nie do wiary, ja chyba śnię,
wszystko, co zechcę, to spełnia się!
Ref.: No, bo my lubimy bajki,
wtedy, kiedy jest nam źle.
My lubimy takie bajki,
które dobrze kończą się.
Jeden ruch różdżką, jedno zaklęcie,
oto księżniczka tańcuje z księciem.
Wróżka Kopciuszka stroi na bal,
tylko macochy trochę mi żal.
Ref.: No, bo my lubimy bajki…
Abrakadabra, hokus–marokus,
w czarach jest siła i mnóstwo pokus.
Dla czarodzieja przestroga ta,
aby nie zbudził śpiącego zła.
Ref.: No, bo my lubimy bajki…
Źródło: „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Pięciolatek. Część 4. Wydawnictwo WSiP
Od nauczyciela wspomagającego:
- Proszę, aby zwrócić uwagę, czy dziecko skupia się na treści wiersza. Można omawiać fragmentami jego treść, odwoływać się do sytuacji znanych dziecku.
- W trakcie omawiania ulubionych książek proszę zwrócić uwagę, aby dziecko wypowiadało się pełnymi zdaniami. Jeśli dziecko ma trudności z mową, można go wspomagać i tym samym rozwijać słownictwo.
- Podczas omawiania niewłaściwego korzystania z książek warto zadawać dziecku pomocnicze pytania, Można do tego wykorzystać prezentację: „Czego nie lubi książka?” – https://slideplayer.pl/slide/1282759/
- Zabawa w naprawianie książek to dobre ćwiczenie sprawności manualnej (wycinanie, przyklejanie). Niech dziecko w miarę możliwości wykonuje zadania samodzielnie.