Temat kompleksowy: Chronimy Środowisko (20.04- 24.04)
Temat dnia: Co to jest ekologia?
Cel:
– Uwrażliwienie dzieci na konieczność dbania o Ziemię
– Kształtowanie świadomości ekologicznej- jak postępować aby chronić środowisko naturalne
1. Co to jest ekologia? – Olga Masiuk
Staś przyszedł do przedszkola z nosem na kwintę.
– Przyjechała wczoraj- oznajmił zrezygnowany.
– Kto?- spytała Marysia.
– Ekociocia.
Wszyscy westchnęli ze zrozumieniem, tylko ja oczywiście nic nie rozumiałem. Jacek pochylił się więc nad moim uchem.
– Ekociocia Stasia dba o całą planetę i kiedy do nich przyjeżdża, Staś też musi o planetę dbać, a to nie jest łatwe- wyszeptał.
– Ale to chyba dobrze dbać o planetę?- powiedziałem.- Nasza planeta jest taka miła.
Staś wzruszył ramionami.
– Musimy segregować śmieci, kupować specjalne jedzenie i nie wolno nam używać dezodorantów. I ciotka wciąż mówi o nas ,,mordercy”, bo kiedyś znalazła w szafie futro po babci.
Na tę rozmowę weszła pani.
– Ekologia to bardzo ważna nauka- powiedziała.- O tym, jak funkcjonuje środowisko, zwierzęta, ludzie, rośliny. Człowiek potrafi bardzo szkodzić środowisku, twoja ciocia chce na to zwrócić uwagę.
– Tata wczoraj wyszedł, trzaskając drzwiami, gdy zwróciła mu uwagę, że jajko, które je, jest nieszczęśliwe.
Wszyscy zaczęliśmy się śmiać, ale mnie ta ekologia nie dawała spokoju.
Poszedł więc do pani.
– Nie jestem duży, prawda? A planeta jest ogromna. Tak?- zapytałem.
– Tak- odpowiedziała pani.
– Więc ja mogę się nią opiekować? Nawet nie mogę jej pogłaskać po policzku, gdy jest chora. Bo gdzie ona ma policzek?
– Możemy inaczej opiekować się planetą. Coś ci pokażę.
I pani zawołała wszystkie dzieci.
– Słuchajcie, pójdziemy teraz do naszego ogródka i zbierzemy śmieci- powiedziała.
– Nie dość, że przez ekociocię muszę sprzątać w swoim pokoju dwa razy dziennie, to jeszcze w przedszkolu- narzekał Staś.
Ale wszyscy wyszliśmy do ogrodu.
– Przecież jest czysto- powiedziała Marta.
– Więc dobrze się rozejrzyj.- Pani wykonała w powietrzu ruch ręką.
– Puszka po napoju!- Jacek wygrzebał z ziemi na wpół zardzewiałą puszkę.
– O, i tuż przy płocie reklamówka. Ktoś nam wrzucił z ulicy- zauważyła Marysia.
Po kilku minutach z tego czystego ogródka dała się uzbierać niezła kupka śmieci.
– Widzisz, Paku, nie musisz głaskać planety po policzku, ale możesz jej pomóc nie mieszkać w bałaganie. Taka puszka rozkładałaby się w ziemi bardzo długo, i ta reklamówka, a my wrzucimy je do specjalnego kosza.
Było mi bardzo miło, że mogłem zająć się planetą.
– Staś, możesz powiedzieć ekocioci, że dbałeś o planetę w przedszkolu, to w domu możesz mieć trochę wolnego!- krzyknął Tomek.
Rozmowa na temat opowiadania.
Rodzic zadaje pytania:
– Co to jest ekologia?
– Co to jest środowisko?
– Co zrobiły dzieci w przedszkolu, by zadbać o planetę?
– Co to znaczy segregować śmieci?
Rodzic może uzupełnić wiedzę dzieci na temat ekologii.
2. Bajka ekologiczna – proekologiczna
https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY&t=134s
3. Osłuchanie z piosenką śpiewające Brzdące- Ekologa znak
https://www.youtube.com/watch?v=JIEDy5UiRPU
4. ,,Zachowania ekologiczne”- rozmowa
Rozpoznawanie zachowań ekologicznych; zwrócenie uwagi na: zaśmiecanie Ziemi, używanie materiałów bardzo długo rozkładających się, marnowanie wody, poruszanie się środkami transportu wydzielającymi spaliny. Podkreślanie konieczności segregacji śmieci, pozyskiwania materiałów wtórnych, sadzenia roślin.
5. ,,Segregacja śmieci”
Rodzic rozkłada na podłodze woreczki, do których są przyczepione karteczki z obrazkami różnego rodzaju śmieci, np. szklana butelka, gazeta, puszka. W różnych miejscach pomieszczenia rozstawia 3 kubełki. Każdy kubełek jest odpowiednio podpisany: papier, metal, i plastik, szkło. zadaniem dzieci jest posegregowanie woreczków z obrazkami do odpowiednich kubełków.