Dbamy o naszą planetę

Temat dnia: „Czysto wokół nas”

Cele:

-klasyfikowanie przedmiotów według dwóch cech;

-przeliczanie liczebnikami głównymi;

– wdrażanie do utrzymywania porządku w swoim otoczeniu.

 

Zabawy ruchowe

  1. Maszeruj po kole z wysoko uniesionymi kolanami przy śpiewie wybranej piosenki. Co pewien czas, możesz zmieniać kierunek marszu.
  2. Zatrzymaj się, stań na baczność, ręce wysuń do przodu i zrób trzy przysiady.
  3. Biegnij na palcach w miejscu lub po kole.
  4. Stań na jednej nodze (prawej) – policz do trzech.
  5. Stań na drugiej nodze (lewej) – policz do trzech.
  6. Stań na baczność, ręce unieś do góry i wykonaj pięć skłonów (pamiętaj, że nogi muszą pozostać proste).
  7. Poskacz jak pajacyk ( wystarczy kilka razy, albo ile chcesz).
  8. Połóż się na plecach, unieś nogi do góry i wykonaj tzw. rowerki – najpierw powoli,

potem szybciej.

 

 „Obietnica” – słuchanie wiersza I. Salach połączone z rozmową na temat niebezpieczeństw zagrażających środowisku ze strony człowieka.

Gdy do lasu pójdą dzieci, żadne w lesie nie naśmieci,

 bo papierki i butelki dają pożar czasem wielki.

 Każdy malec obiecuje, że przyrodę uszanuje.

Nie wystraszy w lesie zwierza, co do wody właśnie zmierza.

Nie zabrudzi rzeki także. Dba o czystość, dba, a jakże.

 A więc dziecię moje młode – przed zagładą chroń przyrodę.

 

  Rodzic czytając wiersz, pokazuje obrazki miejsc zanieczyszczonych, np.:

 

Omawiamy z dzieckiem, jak należy zachowywać się w lesie.

-Czy w lesie możemy śmiecić?;

 -Dlaczego nie możemy śmiecić?.

Rodzic jeszcze raz czyta dwa pierwsze wersy wiersza, razem z dzieckiem tworzy kodeks małego ekologa.( Proszę przygotować karton lub dużą kartkę oraz farby) .Na dużym kartonie układa obrazek lasu i pyta dziecko:

-Czy obiecujesz, że przyrodę uszanujesz?.

Następnie kładzie na kartce obrazek rzeki oraz zwierząt i pyta:

 Czy obiecujesz nie straszyć zwierząt i nie zanieczyszczać rzek?.

 Dziecko odbija swoje dłonie pomalowane farbami na plakacie.

„Ptaki i ich gniazda” – zabawa orientacyjno-porządkowa.

 W rytm tamburyna dziecko -jaskółka naśladuje latanie ptaka. Na hasło: Jaskółki dziecko podbiega do wyznaczonego miejsca, które jest gniazdem dla ptaków. Zabawę powtarzamy kilka razy.

„Sprzątamy las” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic demonstruje dziecku dwie ilustracje lasu: zaśmieconego i czystego.

 

Rozmawia z dzieckiem , dlaczego nie wolno śmiecić w lesie. Następnie dziecko otrzymuje małe i duże butelki plastikowe, spośród których musi wybrać małe butelki w kolorze niebieskim i wrzucić do worka, później otrzymuje różne nakrętki. Zadaniem dziecka jest wybranie nakrętek, które są plastikowe i czerwone, oraz wrzucić je do worka.

Słuchanie piosenki:” Nasza planeta” https://www.youtube.com/watch?v=1MZovZPTP7I

Prowadzenie obserwacji przyrody na dworzu. Zwrócenie uwagi na czystość wokół nas.

„Czysto wokół nas” – zabawa ruchowa.

 Dziecko  maszeruje po pokoju w rytm spokojnej muzyki. Gdy muzyka cichnie, Rodzic wypowiada zdania zawierające prawdziwe informacje i niezgodne z prawdą. Gdy informacje są prawdziwe, dziecko klaszcze, gdy są nieprawdziwe, robi przysiad, np.:

 W lesie możemy zostawiać papierki, butelki, opakowania po sokach;

W lesie głośno się zachowujemy, aby wystraszyć zwierzęta i ptaki;

Nie zostawiamy w lesie papierków;

W lesie zachowujemy się cicho;

 Nie łamiemy gałęzi z drzew;

W lesie nie zrywamy liści z drzew oraz innych roślin;

 Gdy jesteśmy nad rzeką, nie wrzucamy butelek ani papierków do wody;

Papierki i butelki po sokach wrzucamy do kosza na śmieci.

  „Porządkujemy zabawki” – ćwiczenia w klasyfikowaniu przedmiotów. Rodzic rozkłada na dywanie misie w różnych kolorach oraz samochody – małe i duże. Prosi dziecko, aby uporządkowało zabawki. Zadaniem  będzie oddzielić brązowe misie od pozostałych oddzielenie samochodów dużych  od małych. Tak posegregowane zabawki dziecko układa na półkach w swoim pokoju.

Zabawy dowolne wybranymi zabawkami. Pamiętamy o utrzymaniu porządku po zakończonej zabawie.