Dbamy o naszą planetę
Temat dnia: „Czysto wokół nas”
Cele:
-klasyfikowanie przedmiotów według dwóch cech;
-przeliczanie liczebnikami głównymi;
– wdrażanie do utrzymywania porządku w swoim otoczeniu.
Zabawy ruchowe
- Maszeruj po kole z wysoko uniesionymi kolanami przy śpiewie wybranej piosenki. Co pewien czas, możesz zmieniać kierunek marszu.
- Zatrzymaj się, stań na baczność, ręce wysuń do przodu i zrób trzy przysiady.
- Biegnij na palcach w miejscu lub po kole.
- Stań na jednej nodze (prawej) – policz do trzech.
- Stań na drugiej nodze (lewej) – policz do trzech.
- Stań na baczność, ręce unieś do góry i wykonaj pięć skłonów (pamiętaj, że nogi muszą pozostać proste).
- Poskacz jak pajacyk ( wystarczy kilka razy, albo ile chcesz).
- Połóż się na plecach, unieś nogi do góry i wykonaj tzw. rowerki – najpierw powoli,
potem szybciej.
„Obietnica” – słuchanie wiersza I. Salach połączone z rozmową na temat niebezpieczeństw zagrażających środowisku ze strony człowieka.
Gdy do lasu pójdą dzieci, żadne w lesie nie naśmieci,
bo papierki i butelki dają pożar czasem wielki.
Każdy malec obiecuje, że przyrodę uszanuje.
Nie wystraszy w lesie zwierza, co do wody właśnie zmierza.
Nie zabrudzi rzeki także. Dba o czystość, dba, a jakże.
A więc dziecię moje młode – przed zagładą chroń przyrodę.
Rodzic czytając wiersz, pokazuje obrazki miejsc zanieczyszczonych, np.:
Omawiamy z dzieckiem, jak należy zachowywać się w lesie.
-Czy w lesie możemy śmiecić?;
-Dlaczego nie możemy śmiecić?.
Rodzic jeszcze raz czyta dwa pierwsze wersy wiersza, razem z dzieckiem tworzy kodeks małego ekologa.( Proszę przygotować karton lub dużą kartkę oraz farby) .Na dużym kartonie układa obrazek lasu i pyta dziecko:
-Czy obiecujesz, że przyrodę uszanujesz?.
Następnie kładzie na kartce obrazek rzeki oraz zwierząt i pyta:
Czy obiecujesz nie straszyć zwierząt i nie zanieczyszczać rzek?.
Dziecko odbija swoje dłonie pomalowane farbami na plakacie.
„Ptaki i ich gniazda” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
W rytm tamburyna dziecko -jaskółka naśladuje latanie ptaka. Na hasło: Jaskółki dziecko podbiega do wyznaczonego miejsca, które jest gniazdem dla ptaków. Zabawę powtarzamy kilka razy.
„Sprzątamy las” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic demonstruje dziecku dwie ilustracje lasu: zaśmieconego i czystego.
Rozmawia z dzieckiem , dlaczego nie wolno śmiecić w lesie. Następnie dziecko otrzymuje małe i duże butelki plastikowe, spośród których musi wybrać małe butelki w kolorze niebieskim i wrzucić do worka, później otrzymuje różne nakrętki. Zadaniem dziecka jest wybranie nakrętek, które są plastikowe i czerwone, oraz wrzucić je do worka.
Słuchanie piosenki:” Nasza planeta” https://www.youtube.com/watch?v=1MZovZPTP7I
Prowadzenie obserwacji przyrody na dworzu. Zwrócenie uwagi na czystość wokół nas.
„Czysto wokół nas” – zabawa ruchowa.
Dziecko maszeruje po pokoju w rytm spokojnej muzyki. Gdy muzyka cichnie, Rodzic wypowiada zdania zawierające prawdziwe informacje i niezgodne z prawdą. Gdy informacje są prawdziwe, dziecko klaszcze, gdy są nieprawdziwe, robi przysiad, np.:
W lesie możemy zostawiać papierki, butelki, opakowania po sokach;
W lesie głośno się zachowujemy, aby wystraszyć zwierzęta i ptaki;
Nie zostawiamy w lesie papierków;
W lesie zachowujemy się cicho;
Nie łamiemy gałęzi z drzew;
W lesie nie zrywamy liści z drzew oraz innych roślin;
Gdy jesteśmy nad rzeką, nie wrzucamy butelek ani papierków do wody;
Papierki i butelki po sokach wrzucamy do kosza na śmieci.
„Porządkujemy zabawki” – ćwiczenia w klasyfikowaniu przedmiotów. Rodzic rozkłada na dywanie misie w różnych kolorach oraz samochody – małe i duże. Prosi dziecko, aby uporządkowało zabawki. Zadaniem będzie oddzielić brązowe misie od pozostałych oddzielenie samochodów dużych od małych. Tak posegregowane zabawki dziecko układa na półkach w swoim pokoju.
Zabawy dowolne wybranymi zabawkami. Pamiętamy o utrzymaniu porządku po zakończonej zabawie.