Data: 20.04.2020r

Temat kompleksowy: U rolnika na wsi.

Temat dnia: ,, W gospodarstwie’’.

Cel ogólny:

-Poznanie mieszkańców zagrody wiejskiej.

-Rozwijanie sprawności fizycznej.

– Rozwijanie wrażliwości słuchowej i umiejętności odbierania muzyki.

1.Ćwiczenia poranne.

– „Maszyny rolnicze” – rodzic rozdaje kółeczka. Dziecko trzyma je przed sobą

 porusza się, udając traktor jeżdżący po polu lub inne maszyny znajdujące się w gospodarstwie.

– „Kurki” – rodzic rozkłada kółko- hula-hop. Dziecko maszeruje.

Na hasło rodzica: Kurki do kurnika! dziecko biegnie do kółeczka i zajmuje miejsce wewnątrz.

– „Świnki trzy” – dziecko chodzi na czworakach po pokoju. Na sygnał rodzica

naśladuje świnki – mówiąc: Kwi, kwi, kwi.

– „Ziemniaczki” – dziecko swobodnie chodzi po pokoju. Naśladuje zbieranie

ziemniaków – schyla się po nie do ziemi.

2.W gospodarstwie” – słuchanie opowiadania Olgi Masiuk ,,Gospodarstwo ekologiczne’’.

,,Gospodarstwo ekologiczne’’

Olga Masiuk

Wycieczka do gospodarstwa ekologicznego była zaplanowana od dawna.

Dzieci próbowały się dowiedzieć, co znaczy słowo „ekologiczne”, ale ponieważ odpowiedzi „zdrowe”, „naturalne” niewiele wyjaśniały, postanowiły sprawę zbadać dopiero na miejscu.

Jazda małym autobusem była bardzo przyjemna. Po godzinie pojazd zatrzymał się przed niewielkimi zabudowaniami.

Tup, oczywiście, wytuptał pierwszy.

– Ale tu pięknie pachnie! – zawołał zdziwiony.

Na spotkanie dzieciom wyszła uśmiechnięta pani.

– Pachnie kwiatami i świeżym powietrzem – wyjaśniła. – Chodźcie, wszyscy już na was czekają.

– Kto na nas czeka? – zainteresowała się Elizka.

– Ktoś w oborze, ktoś w kurniku i ktoś na polu – zaśmiała się pani.

– Hej, hej, dzieci – dał się nagle słyszeć głos.

Wszystkie głowy zwróciły się w stronę pola, skąd dochodziły okrzyki. Stał

tam pan i przyjaźnie machał ręką.

– O, to właśnie jeden z oczekujących – rzekła pani. – Mój mąż. Pokaże

wam, czym się zajmujemy.

Tup oczywiście był pierwszy.

– Tylko uważaj, żebyś niczego nie podeptał – powiedział pan. – Musisz iść

bardzo ostrożnie.

– Na co mam uważać? – zdziwił się zając.

– Zobacz, dopiero niektóre warzywa wychodzą z ziemi.

Tup nachylił się. I rzeczywiście, widać było niewielkie zielone listki różnych kształtów. Małe krzaczki sałaty, rzodkiewki, nieśmiałe jeszcze pióropusze marchewek. Tup nachylił nos i po chwili zakrzyknął uradowany:

– Jak te marchewki pięknie pachną! W życiu nie czułem tak smakowitego zapachu!

– Pachną tak, ponieważ są zdrowe. Bardzo o nie dbamy. Rosną w czystej ziemi i oddychają czystym powietrzem.

– A co tam jest? – zapytał Kuba wskazując na dwa budynki obok.

– Tam mieszkają zwierzęta – odpowiedziała pani. – W oborze krowy i świnie, a w kurniku…

– Jajka! – krzyknął Tup, zanim pani dokończyła zdanie.

I wszyscy udali się do obory.

– Specjalnie czekałam na was z wyprowadzeniem krów na pastwisko. Trawa jest jeszcze słabiutka, ale pogoda piękna, więc krowy nie chcą siedzieć

w oborze. Pomożecie mi – powiedziała pani.

Szczypior, który był najodważniejszy ciągnął sznurek i krowa potulnie ruszyła za nim.

– A teraz pójdziemy szukać jajek – rzekł pan.

W kurniku na grzędach siedziały kury. Rozbiegły się, kiedy zobaczyły dzieci i można było szukać jajek. Zosia znalazła dwa, Kuba trzy, więc pani zaproponowała, żeby iść do kuchni zrobić jajecznicę. Dzieci pomagały wbijać jajka na patelnię i kroić chleb, który był puszysty i chrupała mu skórka.

Tup przytknął kromkę do nosa.

– Znowu pięknie pachnie! – krzyknął. – Już wiem, co to znaczy ekologiczny – roześmiał się. – To znaczy, że pachnie.

Rodzic  zadaje dziecku pytania dotyczące tekstu: Gdzie pojechały dzieci? Co widziały? Po co poszły do kurnika?Co robiły w oborze?.

Rodzic przedstawia dziecku obrazek wiejskiego gospodarstwa.

 Dziecko podaje nazwę miejsca, zwierząt.

Wykonaj kartę pracy str 1,2. 

WIEJSKA-ZAGRODA-KARTY-PRACY

3.„Jedziemy na wieś” – zabawa ruchowa. Rodzic recytuje kilka razy rymowankę: Jedzie rowerek na spacerek na słoneczko i wiaterek – w różnym tempie. Dziecko biega lekkim truchtem zgodnie z tempem recytacji. Na hasło: Łańcuch pękł! Dziecko zatrzymuje się, kuca i wykonuje nadgarstkiem ręki wiodącej ruch wkręcania śrubki. Gdy rodzic rozpocznie recytację, ponownie zaczyna biegać.

4.Zapoznanie się z melodią i słowami piosenki :,,Na podwórku koło bramy’’.

https://www.youtube.com/watch?v=NPMi9mQqacM

Na podwórku koło bramy

Wiodą spory cztery mamy

Każda woła, że jej dziecię

Najładniejsze jest na świecie

Mówi krowa: cielątko!

Mówi owca: jagniątko!

Mówi świnka: prosiątko!

A kobyłka: źrebiątko!

 

Oj tak tak, oj tak tak, oj tak!

Lecz tymczasem dziatek czwórka

Już wymknęła się z podwórka

I na łące sobie hasa

W lewo, w prawo, hej hopsasa!

Podskakuje cielątko

A tuż przy nim jagniątko

Podryguje prosiaczek

Biega w kółko źrebaczek

Oj hop hop, oj hop hop, oj hop!

Podskakuje cielątko

A tuż przy nim jagniątko

Podryguje prosiaczek

Biega w kółko źrebaczek

Oj hop hop, oj hop hop, oj hop!

A z pobliskiej biegł zagrody

Hałaśliwy kundel młody

I ogonem raźnie machał

Poszczekując: hau-hau, hau-hau!

Oj, umyka cielątko

Oj, umyka jagniątko

Oj, umyka źrebaczek

A na końcu prosiaczek

Hyc hyc hyc, hyc do mamy, hyc!