TEMAT KOMPLEKSOWY – PRACA ROLNIKA
20.04.2020 r.
Temat: Na polu.
Cele: – Poznanie pracy rolnika – czynności jakie wykonuje.
– Rozwijanie umiejętności wiązania opisu słownego z danym obrazkiem.
– Kształtowanie myślenia przyczynowo – skutkowego.
Pomoce dydaktyczne: wiersz B. Szut “Pieczywo”; seria zdjęć do treści wiersza; film edukacyjny “Od ziarenka do bochenka”; kolorowanka; kredki ołówkowe; wierszyk “Rolnik” do zabawy naśladowczej
I. Zabawa ruchowa “Konik na łące” z elementem biegu.
Dziecko jest konikiem a dywan łąką. Konik swobodnie biega po łące, na hasło rodzica “Prrr koniku” zatrzymuje się i kopie nóżką w dywan. Zabawę powtarzamy kilkukrotnie.
II. “Pieczywo” – słuchanie wiersza B. Szut.
Rodzic czyta powoli, dziecko uważnie słucha.
Skąd na stole smaczny chlebek?
Rolnik sieje ziarno w glebę.
(Gleba to jest ziemia czarna, w której rośnie zboże z ziarna.)
Kiedy zboże jest dojrzałe, rolnik
Kosi je z zapałem w swych maszynach
i wywozi plon do młyna.
Młynarz w młynie ziarno miele,
białej mąki robi wiele.
Mąka trafia do piekarza,
który ciasto z niej wytwarza.
Z ciasta robi chleb, rogale …
W piecu piecze je wytrwale.
Jest pieczywo! Ślinka leci,
więc smacznego, dzieci!
Po przeczytaniu wiersza rodzic swobodnie rozmawia z dzieckiem na temat pracy rolnika na podstawie serii zdjęć:
– Co robi rolnik na polu na samym początku?
Dziecko-Najpierw rolnik orze ziemię traktorem.
– Co rolnik robi po zaoraniu ziemi?
Dziecko – Po zaoraniu ziemi rolnik wysiewa ziarna zbóż. (np. pszenica, żyto, owies)
– Jak są już posiane ziarenka, to co wtedy się z nimi dzieje w ziemi?
Dziecko – Ziarenka rosną, a jak będą już duże kłosy to wtedy można je ściąć.
Ścinanie dojrzałych kłosów.
– A gdzie zawozi rolnik ziarno jak już je zetnie?
Dziecko – Rolnik zawozi to ziarno do młyna, gdzie mielone jest na mąkę.
Mąka z ze zmielonego ziarna
– A czy pamiętasz dokąd zawozi się mąkę z młyna?
Dziecko – Do piekarza gdzie piecze się chleb i rogale.
III. Zabawa naśladowcza do utworu Z. Dmitroca “Rolnik”.
Rodzic czyta wierszyk a dziecko naśladuje ruchem ciała czynności jakie wykonuje rolnik w wierszu.
Rolnik rano rusza w pole (dziecko maszeruje po dywanie)
orać pługiem czarną rolę. (zatrzymuje się, pochyla nad dywanem tak jakby orało pole i powoli idzie za pługiem)
Sieje zboże i buraki, (dziecko staje na dywanie i naśladuje sianie ziaren)
z których potem są przysmaki. (dziecko stojąc masuje się po brzuszku)
Zabawę można powtórzyć kilka razy.
IV. Wspólne obejrzenie filmu edukacyjnego w ramach utrwalenia zdobytych wiadomości o pracy rolnika.
https://www.youtube.com/watch?v=ywS5YL9m6pIzywo
V. Zaproszenie dziecka do pokolorowania sylwety rolnika na traktorze, który zwozi siano.
W czasie kolorowania zwracamy uwagę, czy dziecko prawidłowo trzyma kredkę w rączce. Można również utrwalić z dzieckiem prawidłowe nazwy kolorów.