20 kwietnia -poniedziałek
TEMAT KOMPLEKSOWY: WIOSENNY OGRÓD
TEMAT DNIA: CZYM ZAJMUJE SIĘ OGRODNIK

CELE:
-poznanie pracy ogrodnika-czynności jakie wykonuje oraz narzędzi jakich używa
-rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi
-wdrażanie do uważnego słuchania

1.Zabawa naśladowcza
„Rób to, co ja” – poproś dziecko, aby stanęło naprzeciwko ciebie. Poproś, aby dziecko uważnie obserwowało, to, co robisz, i naśladowało Twoje ruchy, np. stanie na jednej nodze, skakanie obunóż, skakanie na jednej nodze, robienie „pajacyka”, kucanie, klaskanie pod kolanem, wykonywanie skłonów, skrętów tułowia. Możesz zaproponować trudniejszy wariant zabawy – podczas każdego ruchu mów: rób tak! lub nie rób tak! W zależności od komunikatu dziecko ma naśladować dany ruch, lub go nie naśladować.
2. ,,W ogrodzie” -praca z obrazkiem

Pytamy dziecko jakie prace wykonujemy wiosną w ogrodzie?(przekopywanie ziemi, grabienie, wysiewanie nasion, podlewanie )Co robią osoby przedstawione na rysunku?

Jak nazywają się narzędzia potrzebne do pracy w ogrodzie?
-Co trzyma tata?
-Jakie narzędzie ma chłopiec?
-Co służy do podlewania? Gdzie jest umieszczona na obrazku konewka?
3. ,,Ziemia i słońce”-zabawa orientacyjno -porządkowa.
Dziecko biega w rytm wyklaskany (lub zagrany)przez dorosłego. Na hasło:
,,Ziemia”-kuca i dotyka rękami do podłogi. Na hasło : ,,Słońce”-staje w małym rozkroku i wyciąga ręce w górę.
4. ,,Ogrodnicy”-słuchanie wiersza Iwony Salach

Idą, idą ogrodnicy. Tup!
Niosą grabki i łopatki. Hej!
Będą spulchniać ziemię,
aby lekko było jej.
Puk, puk, puk łopatką.
Szu, szu , szu grabkami.
Tryśnie woda z koneweczki
na nasze grządeczki.

-Pytamy dziecko o kim był wierszyk?
-Co nieśli ogrodnicy?
-Jak pukali łopatkami?
– Jak szurali grabkami?
-Na co tryskała woda z konewki?
5. Następnie dziecko wybiera spośród podanych przedmiotów widocznych na obrazkach te, które są potrzebne ogrodnikowi. Nazywa je i mówi do czego służą.

6.Praca ogrodnika-zabawa naśladowcza
Dziecko chodzi swobodnie .Na hasło :,,Łopata!”-naśladuje ruchy kopania ziemi
na hasło: ,, Grabie!”-naśladuje ruchy zagrabiania, a na hasło: ,,Konewka!”-naśladuje ruchy podlewania .

7.Kolorowanie ilustracji lub wyklejanie plasteliną lub porwanym na małe kawałeczki papierem kolorowym

8. ,,W ogrodzie”-obserwowanie różnych prac w ogrodzie własnym lub podczas spaceru u innych