Dzień 21.04.2020 r.
Temat dnia: Przyroda wokół nas
Cele ogólne:
-rozwijanie mowy i myślenia;
-rozwijanie opiekuńczego stosunku względem przyrody;
-zainteresowanie literą ż: małą i wielką.
- Ćwiczenie poranne:
Zabawa Obserwujemy przyrodę.
Dzieci leżą przodem na podłodze lub na dywanie. Naśladują przyglądanie się zwierzętom przez lornetkę, dlatego co chwilę unoszą łokcie nad podłogę, trzymając dłonie przy oczach. Następnie maszerują po dywanie i śpiewają dowolną piosenkę.
2.
- Słuchanie wiersza Danuty Gellnerowej Co to jest przyroda?
To drzewa i kwiaty, i liście, i woda.
Motyl nad łąką, biała stokrotka.
Przyroda jest wokół, wszędzie ją spotkasz.
Ptak rozśpiewany, gadające świerszcze.
Powiedzcie, proszę, co jeszcze, co jeszcze.
Szanuj przyrodę, kochaj przyrodę.
Kwiatom w doniczkach nie żałuj wody.
Dbaj o trawniki!
Niech koło domu będzie wesoło, będzie zielono.
- Rozmowa na temat wiersza:
-Co to jest przyroda?
-Jak należy o nią dbać?
-Co to znaczy: szanować przyrodę?
Zrozumienie zależności występujących w świecie przyrody.
-Kto jest ważniejszy w przyrodzie – rośliny czy zwierzęta?
-Czy mogłyby żyć na świecie zwierzęta, gdyby nie było roślin?
-Co jest potrzebne do tego, aby mogły rosnąć rośliny?
- Zabawa pantomimiczna z elementem dramy – Roślina chce pić.
Dzieci próbują się wczuć w rolę rośliny, której brakuje wody. Swoją mimiką, ruchem głowy, ciała pokazują, jak czuje się roślina, która usycha i potrzebuje wody.
- Rozmowa po zabawie.
-Jak czuliście się w roli rośliny, która potrzebuje wody?
-Czy trudno było to pokazać?
-Jak będzie się zachowywać roślina, która będzie mogła korzystać tylko z brudnej wody?
-Czy tylko woda jest potrzebna roślinom?
- Słuchanie ciekawostek na temat roślin.
Rośliny, tak jak ludzie i zwierzęta, oddychają: pochłaniają szkodliwe gazy (dwutlenek węgla), a wydzielają tlen, który jest potrzebny do oddychania ludziom i zwierzętom.
Jeżeli ziemia, woda i powietrze są zanieczyszczone, to szkodzą ludziom, zwierzętom i roślinom, które wtedy chorują.
- Zabawa ruchowa Ziemia, woda, powietrze.
Dzieci stają zwrócone twarzami do rodzica.
Na hasło: Ziemia – dotykają dłońmi podłogi, przykucając jednocześnie.
Na hasło: Woda – chwytają dłońmi za kolana.
Na hasło: Powietrze – wskazują przestrzeń nad głową.
Rodzic podaje hasła w różnej kolejności. To dziecko, które się pomyli, oddaje fanta /np.: kapcia, ulubionego pluszaka/. Zabawę powtarzamy 3,4 razy. Na koniec zabawy dziecko za każdy fant może zaśpiewać piosenkę, powiedzieć wiersz itd.
- Zabawy z głoską i literą ż – dla chętnych dzieci:
-Analiza i synteza słuchowa słowa żaba.
Dzielenie słowa żaba na sylaby i na głoski.
Co słyszycie na początku słowa żaba?
Z ilu głosek składa się słowo żaba?
-Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską ż (żyrafa, żurek, żyrandol…), mających ją w środku (kożuch, mrożonki, bażant…).
(Występująca na końcu słów głoska ż brzmi często jak głoska sz)
-Podawanie przykładów imion rozpoczynających się głoską ż (Żaneta, Żelisław…).
-Kreślenie liter ż w powietrzu, na podłodze, na plecach.
- Oglądanie zdjęcia żab. Słuchanie ciekawostek na ich temat. /Zachęcamy rodziców do korzystania z obrazków w internecie lub w atlasach przyrodniczych/.
Żaby to rodzina płazów bezogonowych. W Polsce spotykamy: żaby jeziorkowe, żaby wodne, żaby śmieszki, żaby moczarowe, żaby dalmatyńskie, żaby trawne.
Mają długi język, którym łowią pożywienie. Charakterystycznym elementem ich budowy są też wydłużone, tylne kończyny przystosowane do wykonywania skoków.
Lubią wygrzewać się na słońcu, częściowo zanurzone w wodzie lub będąc na słonecznym brzegu. Gdy jest im gorąco – kąpią się.
Jedzą owady (osy, muchy, mrówki…), pająki, małe ryby, ślimaki…
Chętnie jedzą je jeże, dużo mniej chętnie – bociany (w czasie karmienia młodych zdarza im się łapać żaby).
- Zabawa ruchowa z elementem skoku – Uwaga! Bocian!
Rodzic skakanką wyznacza staw. Rodzic– bocian – stoi z boku. Dziecko – żaba – skacze po pokoju– łące. Na hasło Uwaga! Bocian! – żaba ucieka do stawu, a bocian próbuje ją złapać. Złapana żaba odchodzi na bok i jest zmiana ról dziecko to bocian, rodzic –żaba.
3.
Zabawy badawcze pod hasłem Czy można oczyścić wodę?
- Rozmowa poprzedzająca prace badawcze.
Skąd się bierze woda? Czy woda jest potrzebna? Komu? Co zanieczyszcza wodę? Czy wy możecie mieć jakiś wpływ na czystość wody? (Musimy nie zaśmiecać zbiorników wodnych – rzek, stawów, jezior). Czy wodę można oczyścić? • Wyjaśnienie, co oznacza słowo filtr. (Urządzenie, które zatrzymuje zanieczyszczenia).
- Zaproponowanie dzieciom zabawy w oczyszczanie, czyli filtrowanie wody.
Przygotowanie 3 słoików z wodą, do których wsypujemy: ziemię, piasek, żwirek. Porównywanie wyglądu wody w słoikach. Filtrowanie wody przy użyciu filtra z waty. Oglądanie przefiltrowanej wody. Zwrócenie uwagi na zanieczyszczenia znajdujące się na wacie.
- Wyciągnięcie wniosków z przeprowadzonych obserwacji; określanie, jakie znaczenie mają filtry w procesie oczyszczania wody.
- Czytanie literatury dziecięcej wybranej przez dziecko.