Temat dnia: ROBIMY WŁASNY PAPIER

 

Cele: kształtowanie umiejętności łączenia przyczyny ze skutkiem; budowanie wiedzy dzieci na temat powstawania papieru

Jak powstaje papier?: https://www.youtube.com/watch?v=xdfpRSZVgFI

„Coś z niczego” – przygotowanie materiału do produkcji papieru czerpanego.

Potrzebny będzie jeden/dwa (może być więcej 😉 ) spośród swoich starych, (niepotrzeb­nych już) rysunków i talerzyk lub tackę. Rodzic tłumaczy, że z tych zużytych, niepotrzebnych już pa­pierów – czyli z makulatury –  będziemy robić nowy papier. Takie działanie nazywa się recyklingiem, czyli ponownym wykorzystaniem czegoś, co zostało już wcześniej użyte. Dzieci drą kartki na jak najmniejsze kawałeczki tak, aby całość zmieściła się na talerzyku. Rodzic zbiera wszystkie papierki do wysokiej miski i zalewa wrzątkiem tak, aby całość była pod wodą i odstawia miskę, aby papier mocno nasiąknął wodą

 

„Gąski” – zabawa orientacyjno – porządkowa

Po jednej stronie stoi dziecko, które jest „mamą gąską”, po drugiej stronie – reszta dzieci, czyli „małe gąski”, pomiędzy nimi – dziecko „wilk”. Mama gąska woła: Gąski, gąski do domu, gąski odpo­wiadają: Boimy się, mama gąska pyta: Czego?, gąski: Wilka złego, mama gąska: A gdzie on jest?, gąski: Za płotem! Mama gąska: Co gryzie? Gąski: kosteczki! Mama gąska: Co pije? Gąski: pomyje! Mama gąska: Gąski, gąski do domu! Wszystkie dzieci biegną w stronę mamy gąski. Wilk – poruszając się jedynie wzdłuż wyznaczonej linii w poprzek sali – próbuje złapać jak największą ilość gąsek poprzez dotknięcie ich

 

„Robimy własny papier” – samodzielne wykonanie papieru czerpanego.

Potrzebne będą: miska z namoczonymi papierkami, zasuszone rośliny, brokat, barwniki, mikser, sito czer­palne (stara rama z naciągniętą firanką z drobnymi oczkami), kuweta z wodą, ręczniki, kawałek tkaniny, gąbka

Dzieci siedzą przed stolikiem, na którym ustawione są: miska z namoczonymi papierkami, zasuszo­ne rośliny, brokat, barwniki, mikser, sito czerpalne, kuweta z wodą, ręczniki, kawałek tkaniny, gąbka.

Rodzic tłumaczy dzieciom, co to jest papier czerpany (jest to papier, który się wyławia – czerpie – z wody, mogą w nim być kawałki suszonych roślin, kwiatów). Można krótko opowiedzieć dzieciom o tym, jak powstaje papier. Może posłużyć się informacjami: Najlepszy i najtrwalszy papier powstaje z drewna. Gdy drzewa są już wysokie, drwal je ścina, a w zamian sadzi nowe drzewa, tak aby w lesie zawsze była równo­waga. Drwal odcina gałęzie drzew i same pnie, zawozi do fabryki papieru, czyli papierni. W pa­pierni specjalne maszyny zdejmują korę z drzew, a pozostały środek rozdrabnia się na drobne włókno. Do włókna dodawane są różne składniki, między innymi barwnik, aby kartka była biała, oraz makulaturę, czyli papier użyty wcześniej, np. stare książki, gazety. Z takiej masy robi się dłu­gie rolki papieru, które tnie się później na kartki odpowiedniej wielkości. Na powstałych kartkach można drukować książki, gazety albo używać ich do rysowania.

Rodzic pokazując mikser mówi: Mikserem rozdrobnimy podarte przez was wcześniej kartki papieru. Musimy to robić bardzo ostrożnie, żeby przygotowywana przez nas masa się nie wylała. Nie wolno wkładać rąk do miski podczas pracy. Rodzic miksuje papier w misce po czym mówi: Teraz mamy już gotową pulpę do robienia papieru czerpanego, możemy ją ozdobić, dodając kwiaty, barwniki i brokat. Do pulpy papierowej dodajemy wybrane dodatki. Wkładamy ramę czerpalną do kuwety, i nakładamy na ramę cienką warstwę pulpy. Dzieci delikatnie poruszają ramą w kuwecie tak, aby pulpa została równomiernie rozprowadzona po całej ramie. Następnie zdecydowanym ruchem wyjmujemy ramę z kuwety, trzymając ją w poziomie tak, aby woda ście­kała do kuwety. Kiedy woda przestanie kapać, kładą ramę z papierem na ręcznikach. Ostrożnie, ale zdecydowanym ruchem odwracamy ramkę do góry nogami, odsączamy wodę, delikatnie pukamy – tkanina razem z papierem powinna odczepić się od ramki. Zanosimy tak wykonany papier w ciepłe miejsce lub zostawiamy do wyschnięcia .

 

Przykładowy film instruktażowy z wykonywania papieru:

https://www.youtube.com/watch?v=BgvMAvIWMbQ

Papier czerpany źródło: https://pixabay.com/pl/images/search/papier%20czerpany/

 

„Ile to sylab?” – rozwijanie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby.

Rodzic wskazuje dzieciom różne przedmioty znajdujące się w pomieszczeniu. Dzieci podają nazwy tych przedmiotów i wspólnie wyklaskują sylaby. Następnie dzielimy wyrazy związane z tygodniowym tematem: książka, papier, opowiadanie, wiersz, strona, okładka.  

 

Papiernia – zabawa relaksacyjna.

Wykonujemy prosty masaż zgodnie z treścią wiersza. Po chwili następuje zamiana. Dzieci mogą na­uczyć się wiersza i sami wymyślić proste ruchy ilustrujące jego treść

Papiernia Natalia Łasocha                                                 

Wczesnym rankiem idź do lasu,   Dzieci palcami wskazującymi na przemian „spa­cerują” po plecach drugiej osoby.
drwal tam drzewa tnie. Krawędzią dłoni delikatnie kreślą linię w poprzek jego pleców.
Potem wielką ciężarówką do papierni jadą pnie Pięść jednej dłoni przesuwają wzdłuż pleców.
Duży kawał drewna weź i długo nie czekaj, Chwytają drugą osobę za ramiona.
na drobne kawałki porządnie go posiekaj. Krawędziami obu dłoni delikatnie stukają go po plecach – od góry do dołu i od dołu do góry.
Dodaj barwnik, jaki chcesz, jeszcze klej i woda Delikatnie dotykają jego szyi, a następnie jedne­go i drugiego ucha.
w wielkiej kadzi to wymieszaj i masa gotowa. Palcem wskazującym kreślą koła na plecach ko­legi.
Teraz trudne jest zadanie, lecz się nie poddawaj,na podłużnych sitach tę masę rozkładaj. Palcami obydwu dłoni przesuwają od po plecach od góry do dołu.
Dużo cierpliwości teraz potrzebujesz, masa schnie, a ty ją dzielnie po trochu wałkujesz.    Całą powierzchnią obu dłoni gładzą plecy od góry do dołu.
Kiedy papier już gotowy, zwiń go w wielkie bele, taki papier co dzień ma zastosowań wiele. Jedno osoba turla drugą po dywanie.

 

Zajęcia rozwijające: proponuje chętnym dzieciom narysowanie okładki swojej ulubionej książki lub zaprojektowa­nie nowej.