Wtorek, 21.04.2020r.
Temat dnia: Czysto wokół nas
Cele:
– klasyfikowanie przedmiotów według dwóch cech;
– wdrażanie do utrzymywania porządku w swoim otoczeniu.
- „Marsz na czworakach między gęstymi zaroślami” – zabawa z elementem czworakowania.
Rodzic klaszcze, a dziecko swobodnie biega po pokoju. Przerwa w klaskaniu – dziecko porusza
się na czworakach, udając przechodzenie między zaroślami.
- „Sprzątamy las” – zabawa matematyczna.
Do wykonania zadania potrzebne są plastikowe nakrętki. Muszą być różnej wielkości i w różnych kolorach. Jeśli nie mamy dostępu do nakrętek, wystarczy wyciąć koła z kolorowego papieru. Cel, który chcemy uzyskać to doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według dwóch cech. W zależności od tego jakie nakrętki udało się Państwu zgromadzić, takie polecenie kierujemy do dziecka. Przykład: Dziecko ma przed sobą zgromadzone nakrętki/koła z papieru. Rodzic prosi o wybranie nakrętek, które są duże i czerwone, małe i niebieskie itd. Zabawę możemy wzbogacić o przeliczanie nakrętek w danych zbiorach w zakresie dostępnym dziecku.
- „Śmieci wrzucamy do kosza” – zabawa z elementem celowania.
Dziecko przygotowuje 3 kulki z gazet bądź kartek papieru. Ustawia się przed koszem na śmieci. Zadaniem dziecka jest celowanie do kosza kulkami z gazet.
- „Obietnica” – słuchanie wiersza I. Salach połączone z rozmową na temat niebezpieczeństw zagrażających środowisku ze strony człowieka.
Obietnica
Iwona Salach
Gdy do lasu pójdą dzieci, żadne w lesie nie naśmieci,
bo papierki i butelki dają pożar czasem wielki.
Każdy malec obiecuje, że przyrodę uszanuje.
Nie wystraszy w lesie zwierza, co do wody właśnie zmierza.
Nie zabrudzi rzeki także. Dba o czystość, dba, a jakże.
A więc dziecię moje młode – przed zagładą chroń przyrodę.
Rodzic omawia z dziećmi, jak należy zachowywać się w lesie.
Pytania pomocnicze:
Czy w lesie możemy śmiecić?
Czy można straszyć zwierzęta?
Czy można wrzucać śmieci do rzek, jezior?
Ponowne czytanie wiersza wersami. Rodzic razem z dzieckiem tworzy kodeks małego ekologa
na podstawie utworu. (Wskazówka – można zapisać ustalone zasady lub przedstawić je graficznie wspólnie z dzieckiem.) Kiedy kodeks będzie już gotowy, rodzic maluje dziecku dłoń farbą i pomaga odcisnąć ją na plakacie.
- „Porządkujemy zabawki” – ćwiczenia w klasyfikowaniu przedmiotów.
Dziecko sprząta zabawki w swoim pokoju. Segreguje lalki, misie, samochody, klocki itd. Tak posegregowane zabawki dziecko układa w wyznaczonych miejscach.