Temat tygodnia: Dbamy o naszą planetę

Temat dnia: Ekoprzyjaciele

Cele:

  • Rozwijanie sprawności manualnej i inwencji twórczej
  • Kształtowanie umiejętności wykorzystywania różnych materiałów w pracy plastycznej

 

  1. Jedzie pociąg – zabawa ruchowa połączona z opowieścią. Rodzic mówi: Jedziemy na wycieczkę do lasu, by dowiedzieć się, co to takiego ekologia. Znam pewną sowę, która może nam wyjaśnić, co to takiego i czy to jest ważne. Wszyscy domownicy ustawiają się w pociąg. Rodzic wyznacza osobę, która będzie prowadziła pociąg. Wybranej osobie wręcza czapkę maszynisty. Wszyscy poruszają się, śpiewając piosenkę na melodię Jedzie pociąg z daleka (autor nieznany).

Jedzie pociąg

Dorota Augsburg

Jedzie pociąg z daleka,

 na nikogo nie czeka.

Konduktorze łaskawy

 zawieź nas do lasu,

 nie zrobimy hałasu.

 Chcemy, chcemy do sowy,

do sowy mądrej głowy.

 Ciuch , ciuch, ciuch, ciuch…

 

 Gdy rodzic podniesie czerwone kółko, pociąg zatrzymuje się, a rodzic ogłasza nazwę stacji: Stacja czysty lasek. Wszyscy wychodzą z pociągu i  spokojne maszerują po domu, tak jakby spacerowały po lesie. Rodzic prosi, by dzieci poszukały sowy mądrej głowy, która wyjaśni im, co znaczy tajemnicze słowo ekologia. Domownicy szukają w domu maskotki sowy, którą rodzic wcześniej schował. Gdy domownicy odszukają sowę, siadają w kole.

  1. Co to jest ekologia – słuchanie wiersza D. Klimkiewicz i W. Drabika połączone z rozmową.

Co to jest ekologia

Danuta Klimkiewicz, Wiesław Drabik

Ekologia – mądre słowo,

 a co znaczy? – powiedz, sowo!

 Sowa chwilkę pomyślała

i odpowiedź taką dała:

To nauka o zwierzakach,

 lasach, rzekach, ludziach, ptakach.

Mówiąc krótko, w paru zdaniach,

 o wzajemnych powiązaniach

między nimi, bo to wszystko,

to jest nasze środowisko.

Masz je chronić i szanować

– powiedziała mądra sowa.

 

Rodzic rozkłada obrazki: zwierząt, lasu, rzeki, ptaków. N. pyta dzieci: Co to jest ekologia?; Czy możemy niszczyć środowisko?

 

  1. „Echo na instrumentach” – zabawa muzyczna. Rodzic daje dziecku różnej wielkości plastikowe butelki, groch, ryż, kaszę. Dziecko przesypuje produkty do butelek z użyciem łyżek i lejków. Następnie z pomocą rodzica zakręca butelki. Można je ozdobić kawałkami kolorowego papieru samoprzylepnego. Po zrobieniu instrumentów dziecko siada. Rodzic wygrywa prosty rytm, który dziecko powtarza, używając swoich instrumentów.
  2. „Ekoludek” – praca plastyczno-techniczna z surowców wtórnych. Dziecko wykonuje ekoludka z różnych dostępnych materiałów, np.: rolek po papierze toaletowym i ręcznikach papierowych, kolorowych gazet, pudełek po produktach spożywczych, włóczki, nakrętek plastikowych. Dziecko wykonuje z pomocą rodzica ekoludka według własnych pomysłów.