Wtorek dnia 21.04.2020 r.
TEMAT KOMPLEKSOWY: WIOSENNY OGRÓD
TEMAT DNIA: OGRÓD Z WŁÓCZKI
Cele:
- Kształcenie umiejętności uważnego słuchania i wyciągania wniosków.
- Doskonalenie umiejętności przedstawiania ruchem różnych czynności.
- Kształcenie umiejętności posługiwania się nożyczkami oraz przyklejania elementów kompozycji.
- Rozwijanie umiejętności różnicowania wielkości: długi, dłuższy, krótki, krótszy.
- Ćwiczenie narządów artykulacyjnych: warg i języka, prawidłowa realizacja głoski “z”, utrwalanie nawyków oddychania prawidłowym torem oddechowym.
Wiosna w ogródku – zajęcie z profilaktyki logopedycznej P. Siewiery-Kozłowskiej.
W ogródeczku na rabatkach Pszczółki marzą już o kwiatkach! Dzieci mówią: bzzzzzz – zęby mają złączone, usta rozciągnięte w uśmiechu, język leży za dolnymi zębami. Tu stokrotki, Wąchają kwiatki – wdech przez nos, długi wydech ustami. A tam bratki, Wąchają kwiatki – wdech przez nos, długi wydech ustami. Pięknie pszczółkom pachną kwiatki! Wąchają jeszcze raz: wdech przez nos, długi wydech ustami. A znów krecik ryjkiem małym Robią ryjek z ust i poruszają nim w różne strony. Tunel drąży doskonały: Kopie w prawo, Sięgają językiem jak najdalej do prawego kącika warg. Kopie w lewo Sięgają językiem jak najdalej do lewego kącika warg. I pracuje na całego!!
Zajączki w ogrodzie – zabawa z elementem podskoku.
Dziecko podskakuje raz na jednej, raz na drugiej nodze. Na hasło: Zajączek rozgląda się! – dziecko staje w małym rozkroku, wykonując skręty głowy: zagląda za jedno ramię, potem za drugie.
Piosenka “Ogrodniczka”.
https://www.youtube.com/watch?v=zhvQFI04CX8
słowa: D. Gellner
Mam nasionek pół koszyczka
Jedne gładkie drugie w łatki
A z tych nasion będą kwiatki Kwiatki bratki i stokrotki
Dla Malwinki dla Dorotki
Kolorowe i pachnące
Malowane słońcem Mam konewkę z dużym uchem
Co podlewa grządki suche
Mam łopatkę oraz grabki
Bo ja dbam o moje kwiatki
Kwiatki bratki i stokrotki
Dla Malwinki dla Dorotki
Kolorowe i pachnące
Malowane słońcem
- Co miała ogrodniczka w koszyczku?
- Jak wyglądały nasiona?
- Co urośnie z nasion?
- Czym ogrodniczka podleje nasionka?
- Jakich narzędzi ogrodniczka używa do pracy w ogrodzie?
Kiedy urosną kwiaty?
Rodzic prosi: zgadnij się co jest potrzebne, aby urosły kwiatki?. Rodzic naśladuje kopanie ziemi. Po odpowiedzi dziecka, rodzic wyjaśnia, że ziemia jest twarda. Ziemię należy skopać. Rodzic naśladuje podlewanie. Po odpowiedzi dziecka rodzic wyjaśnia, że w suchej ziemi roślinki nie wyrosną, należy je podlać. Rodzic wskazuje dziecku słońce. Po odpowiedzi dziecka rodzic wyjaśnia, że rośliny urosną kiedy jest ciepło.
Oglądamy nasiona.
Dziecko ogląda ilustracje różnych nasion. Porównuje ich wygląd: kształt, kolor, wielkość. Jeżeli Państwo posiadają nasiona to proszę pokazać je dziecku. Mogą to być np. nasiona fasoli, grochu, rzodkiewki, kwiatów.
Zabawa naśladowcza “Ogrodnicy”.
Dziecko naśladuje czynności pokazywane przez rodzica – “Rysowanie” patykiem, kijem od szczotki równoległych linii na podłodze. Można rozłożyć na nich sznurki. Proszę wytłumaczyć, że są to grządki. Na grządkach, w pewnych odstępach, dziecko rozkłada nasiona np. fasoli. Następnie naśladuje podlewanie roślin wodą.
Improwizacja muzyczno-ruchowa “Wiosna” – do utworu F. Chopina “Op. 74 nr 2”. Gra P. Zylbert. Rodzic zaprasza dziecko do zabawy: Wyobraź sobie, że jesteśmy motylami. Fruwamy po ogrodzie, siadamy na kwiatach. Dziecko wspólnie z rodzicem tańczy na palcach, obraca się, ruszając rękami – skrzydełkami. Kucają – siadają na kwiatach i dalej tańczą.
https://www.youtube.com/watch?v=WhJ-T7TPF-A
Ogród z włóczki – praca plastyczna.
Dziecko ogląda, wycięte przez rodzica szablony kwiatów. Odcina dowolnej długości kawałki włóczki. Układa je obok siebie i porównuje długości: długi, dłuższy,krótki, krótszy. Następnie dziecko przykleja na kwiatach włóczkę w dowolny sposób np. zwijając. Gotowe kwiaty może przykleić na kolorowej kartce oraz dorysować łodygi, liście tworząc wiosenny ogród.