Wtorek dnia 21.04.2020 r.

TEMAT KOMPLEKSOWY: WIOSENNY OGRÓD

TEMAT DNIA: OGRÓD Z WŁÓCZKI

Cele: 

  1. Kształcenie umiejętności uważnego słuchania i wyciągania wniosków.
  2. Doskonalenie umiejętności przedstawiania ruchem różnych czynności.
  3. Kształcenie umiejętności posługiwania się nożyczkami oraz przyklejania elementów kompozycji.
  4. Rozwijanie umiejętności różnicowania wielkości: długi, dłuższy, krótki, krótszy.
  5. Ćwiczenie narządów artykulacyjnych: warg i języka, prawidłowa realizacja głoski “z”, utrwalanie nawyków oddychania prawidłowym torem oddechowym.

 

Wiosna w ogródku – zajęcie z profilaktyki logopedycznej P. Siewiery-Kozłowskiej.

W ogródeczku na rabatkach                                                                                                                                                                  Pszczółki marzą już o kwiatkach!                                  Dzieci mówią: bzzzzzz – zęby mają złączone, usta                                                                                                                        rozciągnięte w uśmiechu, język leży za dolnymi                                                                                                                            zębami.                                                                                                   Tu stokrotki,                                                                     Wąchają kwiatki – wdech przez nos, długi wydech                                                                                                                       ustami.                                                                                                       A tam bratki,                                                                    Wąchają kwiatki – wdech przez nos, długi  wydech                                                                                                                     ustami.                                                                                             Pięknie pszczółkom pachną kwiatki!                           Wąchają jeszcze raz: wdech przez nos, długi wydech                                                                                                                   ustami.                                                                                                        A znów krecik ryjkiem małym                                     Robią ryjek z ust i poruszają nim w różne strony.                     Tunel drąży doskonały:                                                                                                                                                               Kopie w prawo,                                                               Sięgają językiem jak najdalej do prawego kącika                                                                                                                          warg.                                                                                                     Kopie w lewo                                                                    Sięgają językiem jak najdalej do lewego kącika                                                                                                                            warg.                                                                                                              I pracuje na całego!!

Zajączki w ogrodzie – zabawa z elementem podskoku.

Dziecko podskakuje raz na jednej, raz na drugiej nodze. Na hasło: Zajączek rozgląda się! – dziecko staje w małym rozkroku, wykonując skręty głowy: zagląda za jedno ramię, potem za drugie. 

Piosenka “Ogrodniczka”.

https://www.youtube.com/watch?v=zhvQFI04CX8

 
 
OGRODNICZKA
muzyka: B. Kolago
słowa: D. Gellner
Jestem sobie ogrodniczka 
Mam nasionek pół koszyczka 
Jedne gładkie drugie w łatki 
A z tych nasion będą kwiatki                                                                                                                                                    Kwiatki bratki i stokrotki 
Dla Malwinki dla Dorotki 
Kolorowe i pachnące 
Malowane słońcem Mam konewkę z dużym uchem 
Co podlewa grządki suche 
Mam łopatkę oraz grabki 
Bo ja dbam o moje kwiatki 

Kwiatki bratki i stokrotki 
Dla Malwinki dla Dorotki 
Kolorowe i pachnące 
Malowane słońcem

 
Odpowiedzi na pytania:
  • Co miała ogrodniczka w koszyczku?
  • Jak wyglądały nasiona?
  • Co urośnie z nasion?
  • Czym ogrodniczka podleje nasionka?
  • Jakich narzędzi ogrodniczka używa do pracy w ogrodzie?

Kiedy urosną kwiaty?

Rodzic prosi: zgadnij się co jest potrzebne, aby urosły kwiatki?.                                                                                        Rodzic naśladuje kopanie ziemi.                                                                                                                                                Po odpowiedzi dziecka, rodzic wyjaśnia, że ziemia jest twarda. Ziemię należy skopać.                                              Rodzic naśladuje podlewanie.                                                                                                                                                     Po odpowiedzi dziecka rodzic wyjaśnia, że w suchej ziemi roślinki nie wyrosną, należy je podlać.                          Rodzic wskazuje dziecku słońce.                                                                                                                                               Po odpowiedzi dziecka rodzic wyjaśnia, że rośliny urosną kiedy jest ciepło.

Oglądamy nasiona.

Dziecko ogląda ilustracje różnych nasion. Porównuje ich wygląd: kształt, kolor, wielkość. Jeżeli Państwo posiadają nasiona to proszę pokazać je dziecku. Mogą to być np. nasiona fasoli, grochu, rzodkiewki, kwiatów.

https://www.google.com/search?q=zdj%C4%99cia+nasiona+stockowe&tbm=isch&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwjFy9CBzPfoAhWJwqYKHcJiB6UQsAR6B

Zabawa naśladowcza “Ogrodnicy”.

Dziecko naśladuje czynności pokazywane przez rodzica – “Rysowanie” patykiem, kijem od szczotki równoległych linii na podłodze. Można rozłożyć na nich sznurki. Proszę wytłumaczyć, że są to grządki. Na grządkach, w pewnych odstępach, dziecko rozkłada nasiona np. fasoli. Następnie naśladuje podlewanie roślin wodą. 

Improwizacja muzyczno-ruchowa “Wiosna” –  do utworu F. Chopina “Op. 74 nr 2”. Gra P. Zylbert.            Rodzic zaprasza dziecko do zabawy: Wyobraź sobie, że jesteśmy motylami. Fruwamy po ogrodzie, siadamy na kwiatach. Dziecko wspólnie z rodzicem tańczy na palcach, obraca się, ruszając rękami – skrzydełkami. Kucają – siadają na kwiatach i dalej tańczą. 

https://www.youtube.com/watch?v=WhJ-T7TPF-A

Ogród z włóczki – praca plastyczna. 

Dziecko ogląda, wycięte przez rodzica szablony kwiatów. Odcina dowolnej długości kawałki włóczki. Układa je obok siebie i porównuje długości: długi, dłuższy,krótki, krótszy. Następnie dziecko przykleja na kwiatach włóczkę        w dowolny sposób np. zwijając. Gotowe kwiaty może przykleić na kolorowej kartce oraz dorysować łodygi, liście tworząc wiosenny ogród.

https://www.google.com/search?q=pinterest+szablony+kwiat%C3%B3w&tbm=isch&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwjoroXt0_foAhUuxKYKHXUzBjAQsAR6B