Poniedziałek 20.04.2020
Cele:
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności za przyrodę;
- wdrażanie do utrzymywania porządku w swoim otoczeniu;
- wskazywanie właściwych i niewłaściwych zachowań wobec przyrody;
Zajęcia:
„Śmieciu precz” wysłuchanie treści wiersza, udzielanie odpowiedzi na pytania dotyczące utworu.
Śmieciu precz
Stanisław Karaszewski
Gdy rano słońce świeci
wybiegają na dwór dzieci.
Miotły, szczotki idą w ruch,
bo dokoła wielki brud.
Śmieci precz, brudzie precz!
Ład, porządek dobra rzecz!
Tu papierek od cukierka.
Tam po soku jest butelka.
Ówdzie puszka po napoju.
I pudełko może twoje.
Żyć nie można w bałaganie.
Więc się bierzmy za sprzątanie.
Zmykaj śmieciu do śmietnika.
Bałaganie, brudzie znikaj!
Rodzic omawia z dzieckiem treść przeczytanego wiersza. Kładzie przed dzieckiem dwa obrazki: miejsca zaśmieconego i posprzątanego. Pyta dziecka, w którym miejscu chciałoby się bawić?
„Sprzątanie ziemi”- poznanie słów i melodii piosenki.
Przykładowe wykonanie utworu:
https://www.youtube.com/watch?v=wzuAW3NfMHQ
„Sprzątanie świata” – zajęcia o emocjach. Wysłuchanie i analiza treści wiersza. Udzielanie odpowiedzi na pytania dotyczące tekstu.
Jak żyć, by z przyrodą w zgodzie być
Dominika Niemiec
Aby piękny był nasz świat,
nawet gdy masz mało lat,
żyj na co dzień ekologicznie,
wtedy wokół będzie ślicznie.
Śmieci segreguj, niech do kosza trafiają.
Uwaga! Ekolodzy po swym piesku sprzątają!
Zakręcaj kran, gdy woda z niego kąpie.
Gdy posadzisz drzewko, będziesz fajnym dzieciakiem.
Latem, biegając po lesie, nie niszcz nigdy drzewek,
ptaki ci się odwdzięczą za to swoim śpiewem.
A wieczorem, gdy będziesz rozpalał z tatą ognisko,
pamiętaj, są do tego specjalne miejsca, ot i wszystko.
Rozmowa z dzieckiem na podstawie treści utworu. Rodzic pyta: Czy podoba ci się nasza Ziemia, nasz świat?; Jaki jest nasz świat?; Co trzeba robić, by żyć ekologicznie?; Dlaczego warto troszczyć się o przyrodę?; Jak się czujesz, gdy możesz bawić się tam, gdzie jest czysto?; Jak czułbyś się, gdyby wokół was było mnóstwo śmieci?
„Relaks w lesie” – zabawa relaksacyjna. Rodzic zaprasza dziecko do położenia się na dywanie. Prosi, aby zamknęło oczy, słuchało go i wykonało z nim ćwiczenia. Włącza nagranie śpiewu ptaków i opowiada dziecku o lesie, w którym się znalazło. W tym samym czasie, przechadzając się po dywanie, rozsypuje na dywanie śmieci – papiery, pudełka kartonowe, puszki, plastikowe butelki, folie itp.
Przykładowa muzyka:
https://www.youtube.com/watch?v=jtTeFZMHPOk
Wyobraź sobie, że poszliśmy na spacer do lasu. Szliśmy przez jakiś czas, a ponieważ trochę się zmęczyliśmy, postanowiliśmy się położyć na polanie i chwilę odpocząć. Leżymy na zielonym, soczystym, miękkim mchu. Słońce przygrzewa. Jest nam bardzo przyjemnie. Wokół słychać śpiew ptaków, gdzieś z oddali dobiega pracowite stukanie dzięcioła. Jest spokojnie. Wiatr leciutko porusza gałęziami pobliskich paproci i czujecie na twarzy przyjemny powiew niosący ze sobą słodką woń kwiatów. Jeszcze chwilka i znów będziemy mogli wyruszyć w dalszą podróż i pospacerować w głąb kniei. Nasze oczy są tak ciężkie, że nie chcą się otworzyć. Przeciągamy się jak koty i powoli siadamy, wystawiając twarze do słońca. Powoli otwieramy oczy i rozglądamy się dookoła. Co to? Czy to na pewno jest piękny las?
Rodzic angażuje dziecko do rozmowy o tym, jak się czuło „odpoczywając w lesie”. Dziecko buduje swobodną wypowiedź. Rodzic zwraca uwagę dziecka na śmieci, które pojawiły się w lesie. Prosi dziecko, by się zastanowiło: Kto mógł naśmiecić w lesie?; Czy zachował się właściwie?; Jak wygląda las pełen śmieci?; Co trzeba zrobić, aby las znów był piękny?
“Czysto wokół nas” – zabawa ruchowa. Dziecko maszeruje po pokoju. Rodzic wypowiada zdania zawierające prawdziwe informacje i niezgodne z prawdą. Gdy informacje są prawdziwe, dziecko klaszcze, gdy są nieprawdziwe, robi przysiad; Np.
W lesie możemy zostawiać papierki, butelki, opakowania po sokach;
W lesie głośno się zachowujemy, aby wystraszyć zwierzęta i ptaki;
Nie zostawiamy w lesie papierków;
W lesie zachowujemy się cicho;
Nie łamiemy gałęzi z drzew;
W lesie nie zrywamy liści z drzew oraz innych roślin;
Gdy jesteśmy nad rzeką, nie wrzucamy butelek ani papierków do wody;
Papierki i butelki po sokach wrzucamy do kosza na śmieci.
Źródła ilustracji:
https://pixabay.com/pl/photos/kran-czarny-kuchnia-umywalka-791172/
https://pixabay.com/pl/photos/ogr%C3%B3d-kwiat-ogr%C3%B3d-kwiaty-3345970/
https://pixabay.com/pl/photos/%C5%9Bmieci-pojemnika-na-odpady-odpady-2729608/
https://pixabay.com/pl/photos/zielony-park-sezon-natura-1072828/
no images were found