Cele: rozwijanie umiejętności słuchania muzyki, śpiewania piosenek; wzbogacenie zasobu słownictwa; zapoznanie dzieci z pracą rolnika; rozwijanie umiejętności reagowania na sygnał słowny; rozwijanie motoryki małej.
Pomoce: kredki lub farby; CD; ilustracje przedstawiające: rolnika, pług, brony, orka; pasek (skakanka, hula – hop).
Realizacja:
- Słuchanie wiersza, pt. „Wspólna praca” L. Wiszniewskiego (proszę wykorzystać ilustracje, które ułatwią dziecku odbiór wiersza oraz zwróćcie państwo uwagę jak dawniej wyglądała praca rolnika a jak dziś)
„Wspólna praca”
Kwaknął kaczor
raz i drugi:
– Na podwórku
widzą pługi…
Kwa, kwa!
Wróbel siedzi
na stodole:
– Już gospodarz
jedzie w pole…
ćwir, ćwir!
Zając przysiadł
na ugorze: –
Już gospodarz
w polu orze…
Hop, hop!
Na płoteczku
kogut pieje:
– Już gospodarz
w polu sieje…
Ko, ko!
Na topoli
kraczą wrony:
– Już koniki
ciągną brony…
Kra, kra!
Teraz krzyczą
wszyscy razem:
– Oraliśmy z gospodarzem…
Hej! hej!
Wyjaśnienie pojęć: pług, brony, orka
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/P%C5%82ug
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Brona_(rolnictwo)
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Orka_(rolnictwo)
Proszę zajrzeć do źródła oprócz opisu są również zdjęcia/ilustracje jak wygląda dziś i jak dawniej 🙂
Rozmowa na temat treści wiersza:
-jakie zwierzęta występowały w wierszu?
-o czym opowiadały zwierzęta ?
-jakie prace polowe wykonywał gospodarz?
-czy wiecie jakie inne prace wykonuje rolnik?
- „Orzemy pole” zabawa ruchowa
Dziecko jest rolnikiem i prowadzi traktor ,w pasie ma przełożony pasek, skakankę, hula-hoop (co macie Państwo w domu). Rodzic/rodzeństwo stoi z tyłu za rolnikiem i jest pługiem-trzyma obiema rękami pasek itp. Na sygnał podany przez rodzica „Rolnik”! dziecko maszeruje po pokoju, a rodzic/rodzeństwo-pług idzie wolniej i stawia opór. Na następny sygnał następuje zmiana ról.
3.”Jawor, Jawor” nauka słów piosenki
Jawor, jawor,
Jaworowi ludzie,
Co wy tu robicie?
Budujemy mosty
Dla pana starosty.
Tysiąc koni przepuszczamy,
A jednego zatrzymamy.
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=fNTilOpFdzg
- „Rolnik” praca plastyczna
- „Podkóweczka” M. Bogdanowicz (masażyk)
Tu podkóweczka tu, tu, tu. (rysujemy palcem na podeszwie dziecka kształt podkowy)
Tu gwoździczek, tu gwoździczek, tu gwoździczek. ( kłujemy palcem w podeszwę)
i młoteczkiem: puk, puk, puk, (pięścią kilka razy obijamy dziecku stópkę)
i pilniczkiem: pitu pitu, pitu. (przesuwamy palcem po podeszwie )
„Pani rolnikowa na szpileczkach”
Była wiosna.
Pewnego razu rolnik wyszedł na pole,
Kroczymy po plecach palcami wskazującym i środkowym,
a za rolnikiem…
pani rolnikowa na szpileczkach,
stukamy szybko dwoma palcami,
a za panią rolnikową…
piesek gryzący.
szczypiemy,
Obszedł rolnik całe pole
kroczymy palcami wskazującym i środkowym dookoła pleców,
wielkimi krokami i pomyślał:
„A może by tak zaorać?”
i…zaorał,
naciskamy, przesuwając do przodu czubki palców obydwu dłoni,
zabronował,
„garbimy” plecy.
potem zasiał i…
opukujemy plecy czubkami palców,
poszedł odpocząć,
kroczymy po plecach palcami wskazującym i środkowym,
a za rolnikiem…
rolnikowe na szpileczkach,
stukamy szybko dwoma palcami,
a za rolnikową…
piesek gryzący.
szczypiemy,
Tymczasem spadł malutki deszczyk,
stukamy delikatnie palcami,
potem mocniejszy, zacinał,
stukamy mocniej,
spadł mały grad
jeszcze mocniej,
wielkości kurzego jaja.
Szybko jednak zaświeciło słońce,
pocieramy plecy okrężnym ruchem dłoni,
ogrzało ziarenka,
z których wyrosły małe kiełki,
poszczypujemy, możemy chwytać palcami ubranie i lekko je unosić,
potem stawały się one coraz dłuższe i dłuższe
końce rozstawionych palców powoli przesuwamy w górę pleców,
aż wreszcie wyrosły w wysokie kłosy.
Przyszło lato, na polu szumiało zboże.
gładzimy plecy ruchem wahadłowym, raz wierzchem, raz wnętrzem dłoni,
Aż tu pewnego dnia przyjechał rolnik,
kroczymy palcami wskazującym i środkowym,
a za rolnikiem…
rolnikowa na szpileczkach,
stukamy szybko dwoma palcami,
a za rolnikową …
piesek gryzący.
poszczypujemy,
Rolnik obszedł pole dookoła,
kroczymy wskazującym i środkowym palcem,
wziął kosę i skosił zboże,
przesuwamy dłoń ruchem wahadłowym w poprzek pleców,
ustawił je w snopki,
palcami obu dłoni ruchem zgarniającym chwytamy w kilku miejscach ciało dziecka
a gdy wyschły, załadował je
na wóz i pojechał do domu,
rysujemy dwie równoległe linie,
a za rolnikiem…
rolnikowa na szpileczkach,
stukamy szybko dwoma palcami,
a za rolnikową…
piesek gryzący.
poszczypujemy
Pole odpoczywało,
głaszczemy plecy,
spadły jesienne deszcze,
stukamy wszystkimi palcami
i śnieg, który legł na polu
i leżał aż do następnej wiosny.
głaszczemy plecy, kładziemy się na nich delikatnie,
przytulamy dziecko i na chwilę unieruchamiamy, dopóki ma na to ochotę.