Temat dnia: KTO JEST POTRZEBNY, ABY POWSTAŁA KSIĄŻKA?

 

Cele: poszerzanie wiedzy dzieci o zawodach: pisarza, grafika, redaktora, drukarza; rozwijanie kreatywności przez zabawę we wspólne tworzenie opowiadania; kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej

 

„Jaki to zawód?” – zabawa dydaktyczna. (w stylu kalambury)

Rodzic szepcze im na ucho nazwę zawodu. Za­daniem dziecka jest pokazać ten zawód, nie używając słów. Pozostałe osoby odgadują. Zawody do pokazania: malarz, kierowca, piłkarz, piekarz, rolnik, pisarz.

 

„Wyścigi dżdżownic” – zabawa ruchowa z elementami pełzania

Dzieci kładą się na brzuchu wzdłuż linii. Zadaniem jest jak najszybsze dotarcie do wyznaczonej linii, pełznąc jak dżdżow­nica – dzieci leżą na brzuchu, przedramiona oparte o podłogę, podnoszą biodra do góry i opusz­czają je z jednoczesnym przesunięciem się do przodu

 

 

„Kto jest potrzebny, aby powstała książka?” – rozmowa na temat procesu powstawania książki na podstawie doświadczeń dzieci i fragmentów książki Zofii Staneckiej Basia i biblioteka.

W bibliotece

Zofia Stanecka

(…)

– Cieszę się, że przyszliście do naszej biblioteki. Mam nadzieję, że będziecie dobrze się bawić. – Bibliotekarka uśmiechnęła się miło. – Już za chwilę przyjdzie autorka, ale najpierw chciałam was o coś zapytać. Kto z was wie, gdzie pracuje pisarz?

– W bibliotece! – zawołała Basia.

– W pisarni! – przekrzyczeli ją Olaf z Karolem.

– Oj tak, przydałoby się, żeby istniały takie miejsca jak pisarnie – powiedział ktoś rozbawio­nym głosem.

Basia odwróciła głowę. W progu sali stała pani z plakatu.

Na głowie miała masę loczków i uginała się pod ciężarem wielkiej, wypchanej czymś torby.

– Mam na imię Róża – powiedziała, gdy dotaszczyła torbę pod tablicę. – Zajmuję się pisa­niem oraz ilustrowaniem książek. Ilustruję w domu, a piszę wszędzie tam, gdzie mogę usiąść z laptopem i pomyśleć. Bo w pracy autora myślenie jest bardzo ważne. Myślenie i coś jeszcze. Coś, co sprawia, że można tworzyć nowe opowieści, rysować i marzyć… To coś nazywa się…

– Czekolada! – zawołała Basia. Mama nigdy nie siada do pracy bez czekolady.

Autorka roześmiała się.

– Czekolada rzeczywiście bywa pomocna w myśleniu, ale chodziło mi o coś innego. O super­moc, z której korzysta każdy pisarz lub ilustrator, gdy tworzy książki. Moc na literę „w”.

– Wrotki! – ucieszył się Karol.

– Wy – ob… – podpowiedziała autorka (…)

  1. zadaje pytania: Co miała na myśli autorka? (wyobraźnia) Dlaczego pisarce potrzebna jest w pracy wyobraźnia? Czym jeszcze, oprócz pisania, zajmowała się autorka, z którą spotkały się dzieci? Kto jeszcze jest potrzebny, aby powstała książka? Dzieci podają odpowiedzi. a Rodzic nakierowuje je tak, aby powstał opis zawodów: grafika, redaktora, drukarza.

 

 

Rytmika – zabawy umuzykalniające.

– Dzieci poruszają się do rytmu granego przez rodzica na dowolnym instrumencie lub do dowolnej skocznej muzyki: marsz, podskoki, bieg.

Ćwiczenia oddechowe „Wróżko, przybądź”.

Dzieci naśladują powolny ruch skrzydeł wróżki. Wykonują wdech z jednoczesnym szybkim unie­sieniem rąk w ku górze, a wydech – z powolnym opuszczaniem rąk. Najpierw stoją, później po­woli poruszają się po sali.

Rozśpiewanie (Rodzic zwraca uwagę na dykcję dzieci).

Dzieci poruszają ręką, trzymając niewidzialną różdżkę, i powtarzają za Rodzicem słowa wymawiane przez wróżkę (niskie i wysokie dźwięki) : cza – ry, ma –ry, ho – kus, po – kus, abra – kadabra. Powtarzają je kilkakrotnie.

Utrwalenie piosenki. Inscenizacja do słów piosenki Bajeczki

Na pólkach mieszkają książeczki.                  Dzieci udają, że biorą książkę z półki.

W książeczkach mieszkają bajeczki.            Otwierają ją i przewracają kartki.

Opowiem o nich wam,                                  jw.

bo wszystkie dobrze znam.                           jw.

Opowiem o nich wam,                                  jw.

bo wszystkie dobrze znam.                           jw.

W bajeczkach znajdziecie rycerzy,                Dzieci stają w rozkroku, wyprostowane.

królewnę, co spała na wieży,                         Złożone dłonie podkładają pod policzek.

i dobrych wróżek sto,                                    Rozkładają ręce w bok i poruszają nimi.

i czarownicę złą,                                            Robią „złą” minę, rozczapierzają palce dłoni.

i dobrych wróżek sto,                                    Rozkładają ręce w bok i poruszają nimi.

i czarownicę złą.                                            Robią „złą” minę, rozczapierzają palce dłoni.

A kiedy się dziecko zasłucha,                       Przykładają dłonie do uszu.

to wróżki mu szepczą do ucha.                      Pochylają się do sąsiada i zasłaniają sobie dłonią usta.

Pokochaj bajek świat na wiele, wiele lat.      Oplatają skrzyżowanymi rękami swoje ciało.

Pokochaj bajek świat na wiele, wiele lat.      Kołyszą się.  

 

  Taniec z chustami.

Każde osoba ma chustę. Maszerujemy po okręgu w rytm utworu Bolero, Maurice’a Ravela. W środku koła stoi Rodzic i pokazuje dziecku, jak mają poruszać chustą. Po chwili następuje zmiana i dziecko zajmuje miejsce Rodzica.

https://www.youtube.com/watch?v=r30D3SW4OVw

 

 Muzyczne wyciszenie.

Dzieci leżą na plecach. Słuchają utworu Franza Schuberta Moments musicaux op. 94 nr 3.

https://www.youtube.com/watch?v=mwcnhmAY8bI

Wyko­nują „paluszkową improwizację”.

 

„Nasza historia” – wspólne układanie opowiadania.

Rodzic zaczyna opowiadać historię: Dawno, dawno temu, za gó­rami, za lasami żyła sobie piękna księżniczka. Dziecko kontynuuje opowiadanie według swojego pomysłu. Rodzic wspiera dzieci, podsuwa pomysły i zachęca je do samo­dzielnego wymyślania dalszej części.

Zajęcia rozwijające: narysowanie ilustracji do wymyślonego wcześniej opowiadania.

 

Co to jest?” – rysowanie palcem na plecach

Siadamy za plecami dziecka rysujemy na plecach różne przedmioty a dzieci zgadują, co to jest. Zaczynamy od prostych form, takich jak fala, piłka, choinka, serce, kwiatek, dom, przechodząc do trudniejszych – bałwan, ryba, samochód, człowiek, żaglówka.

Zamieniamy się miejscami i dziecko rysuje a Rodzic zgaduje co zostało narysowane.