1. Jesteśmy autorami 

 

CELE:

  • wymienianie rodzajów książek;
  • dzielenie książek ze względu na rodzaj;
  • uważne słuchanie;
  • odpowiadanie na pytania;
  • tworzenie ilustracji do swojej książki dowolną techniką.

 

 

  • „Rodzaje książek” – wprowadzenie klasyfikacji książek ze względu na rodzaj. Opiekun układa na podłodze stos książek (różne rodzaje i tematyka, np. książki kucharskie, atlasy, albumy, przewodniki, słowniki, książki dla dzieci z obrazkami, bez obrazków, wiersze, proza) – jedna na drugiej, tak by nie było widać okładek. Dziecko wybiera i opisuje po kolei każdą książkę: Co ma na okładce? Jaki ma tytuł? (Jeśli dziecko potrafi go przeczytać). Co zawiera w środku? O czym jest? Następnie opiekun wyjaśnia, że książki mogą się różnić wyglądem, tematem, rodzajem, budową, sposobem zapisu czy przeznaczeniem.

 

  • „Części książki” – wprowadzenie słownictwa do czytania globalnego dotyczącego budowy książek. Opiekun prezentuje wyrazy do czytania globalnego. Dziecko odczytuje pierwszą literę, następnie opiekun czyta cały wyraz, a dziecko go powtarza: autor, okładka, grzbiet, ilustracja, tytuł, numer strony, spis treści (Jeśli dziecko potrafi, to może czytać samodzielnie całe wyrazy).

 

  • „Quiz” – rozpoznawanie zdań prawdziwych i fałszywych, doskonalenie logicznego myślenia. Opiekun czyta zdania na temat budowy książek, a dziecko za pomocą lizaków TAK / NIE głosuje, czy są to zdania prawdziwe, czy fałszywe.

 

Przykładowe zdania:

– Okładka to zewnętrzna część książki.

– Autor to osoba, która napisała książkę.

– Każda książka ma 5 stron.

– Spis treści to miejsce, gdzie jest umieszczone nazwisko autora.

– Ilustracja to rysunek w książce.

– Ilustracje zawsze muszą być kolorowe.

– Grzbiet książki to inna nazwa pierwszej strony.

– Spis treści pozwala zobaczyć, co zawiera książka i na których stronach.

– Okładka jest w środku książki.

 

  • „Ilustracja” – praca plastyczna w dowolnej technice. Dziecko tworzy ilustrację do swojej książki z wykorzystaniem dowolnej techniki, np. farb, pasteli, kredek, mazaków, wyklejanek. Podpisuje się na odwrocie kartki.

 

  • „Pamięć” – zabawa doskonaląca pamięć. Dzieci siedzi i zamyka oczy i czołem dotyka do podłogi, by nie podglądać. Na środku leżą różne rodzaje książek (np. album, kucharska, słownik, przewodnik, bajka, powieść). Opiekun zakrywa kawałkiem materiału jedną z książek i zadaje pytanie: Której książki brakuje?. Można utrudniać zadanie, np. zamieniając kolejność ułożonych elementów. W razie trudności opiekun  może podpowiadać: podać kolor okładki, grubość i wielkość książki.

 

 

Źródło: „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Pięciolatek. Część 4. Wydawnictwo WSiP

 

Od nauczyciela wspomagającego:

  • Podczas wprowadzania słownictwa dotyczących części książki proszę dostosowywać polecenia do możliwości dziecka. Jeśli nie potrafi jeszcze czytać, można jedynie przeczytać wyrazy i spróbować je z dzieckiem dopasować do odpowiednich części książki. Te zadanie można również wykorzystać do ćwiczenia percepcji słuchowej – dzielenia wyrazów na sylaby, głoski (w zależności od możliwości dziecka). Opiekun może też czytać wyrazy sylabami/głoskami, a dziecko mówi, co usłyszało.
  • W trakcie quizu pytania należy modyfikować, jeśli są dla dziecka za trudne lub za łatwe.
  • Przy wykonywaniu pracy plastycznej warto na początku zaplanować jej etapy oraz upewnić się, że dziecko wie, co chce rysować.