Środa, 22.04.2020r.
Temat dnia: Czysta rzeka
Cele:
– rozwijanie zainteresowania przyrodą i jej ochroną;
– doskonalenie słuchu muzycznego.
- „Czysta i brudna woda” – zabawa badawcza z wykorzystaniem wody.
Rodzic stawia na stole dwa przezroczyste pojemniki z czystą wodą. Rozmawia z dzieckiem
na temat koloru wody i jej czystości. Dziecko wlewa do jednego pojemnika różne substancje (płyn do mycia naczyń, barwnik spożywczy, niebieską farbę). Obserwuje, co dzieje się pod wpływem substancji i stara się wyciągnąć wnioski, jak zmienia się woda pod ich wpływem. Następnie rodzic wkłada do tego pojemnika z brudną wodą seler. Dziecko przez cały dzień obserwuje, co się stanie z rośliną pod wpływem działania substancji, które wlały do wody.
- Chora rzeka – słuchanie fragmentu wiersza Papuzińskiej połączone z rozmową
na temat utworu.
Chora rzeka (fragment)
Joanna Papuzińska
Śniła się kotkowi rzeka,
wielka rzeka, pełna mleka…
Tutaj płynie biała rzeka.
Jak tu pusto!
Drzewo uschło…
Cicho tak –
ani ptak,
ani ważka, ani komar, ani bąk,
ani gad, ani płaz, ani ślimak, ani żadna wodna roślina,
[…] ani pstrąg,
nikt już nie żyje tutaj,
bo rzeka jest zatruta.
Sterczy napis: „Zakaz kąpieli”.
[…]
Chora rzeka nie narzeka,
tylko czeka, czeka, czeka…
Rozmowa na temat treści wiersza. Rodzic pyta: Co śniło się kotkowi?; Jakie zwierzęta mieszkają w wodzie?; Dlaczego wszystkie zwierzęta i rośliny wyprowadziły się z rzeki?; O co może prosić zanieczyszczona rzeka?; Przykładowe odpowiedzi do ostatniego pytania: Nie zanieczyszczaj mnie; Nie wrzucaj butelek i worków do wody; Nie zostawiaj śmieci na brzegu rzeki. Rodzic zwraca uwagę na to, że nie tylko trzeba szanować wodę w rzekach czy jeziorach, lecz także nie wolno zanieczyszczać lasów, gdyż są one źródłem czystego powietrza, miejscem życia wielu roślin i zwierząt.
- „Sprzątanie ziemi”- zabawa przy piosence.
Przykładowe wykonanie utworu:
https://www.youtube.com/watch?v=wzuAW3NfMHQ
Dowolna interpretacja piosenki ruchem.
Utrwalanie słów i melodii piosenki metodą ze słuchu.
Nawiązanie do Dnia Ziemi: Uświadomienie dziecku istoty utrzymywania porządku w swoim otoczeniu oraz dostrzegania właściwych i niewłaściwych zachowań wobec przyrody.
- „Czysta i brudna woda” – podsumowanie eksperymentu.
Przyglądanie się jak wygląda seler i tego, co się z nim stało w brudnej wodzie. (Na listkach oraz przeciętej łodyżce powinny być widoczne plamki w kolorze wlanej farby.) Rodzic prowadzi rozmowę kierowaną z dziećmi na temat tego, co się stanie, gdy rośliny napiją się brudnej wody w rzece. Nawet bardzo mała ilość, wylanych substancji i wyrzuconych śmieci sprawia, że cała woda jest zanieczyszczona.
- Czytanie literatury – zachęcamy do czytania literatury o tematyce przyrodniczej.