TEMAT DNIA: „Czysta rzeka”.
CELE :
– rozwijanie mowy i koncentracji uwagi ;
-wyrabianie poczucia rytmu i słuchu muzycznego;
– tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez eksperymentowanie.
Zabawy przy piosence: „Gimnastyka smyka” https://www.youtube.com/watch?v=351fw50UOn8
Poruszanie się dziecka wg wskazówek w piosence.
Chora rzeka – słuchanie fragmentu wiersza J. Papuzińskiej połączone z rozmową na temat utworu.
Śniła się kotkowi rzeka,
wielka rzeka, pełna mleka…
Tutaj płynie biała rzeka.
Jak tu pusto!
Drzewo uschło…
Cicho tak –
ani ptak,
ani ważka, ani komar, ani bąk,
ani gad, ani płaz, ani ślimak, ani żadna wodna roślina,
[…] ani pstrąg,
nikt już nie żyje tutaj,
bo rzeka jest zatruta.
Sterczy napis: „Zakaz kąpieli”.
[…] Chora rzeka nie narzeka,
tylko czeka, czeka, czeka…
Rozmowa na temat treści wiersza.
-Co śniło się kotkowi?;
-Jakie zwierzęta mieszkają w wodzie?;
– Dlaczego wszystkie zwierzęta i rośliny wyprowadziły się z rzeki?.
Rodzic przedstawia dziecku dwa obrazki z rzeką czystą i brudną. Pyta: O której rzece był wiersz?; O co może prosić rzeka?. Np.: Nie zanieczyszczaj mnie; Nie wrzucaj butelek i worków do wody; Nie zostawiaj śmieci na brzegu rzeki. Rodzic zwraca uwagę na to, że nie tylko trzeba szanować wodę w rzekach czy jeziorach, lecz także nie wolno zanieczyszczać lasów, gdyż są one źródłem czystego powietrza, miejscem życia wielu roślin i zwierząt.
Nauka piosenki: „Nasza planeta”.
https://www.youtube.com/watch?v=1MZovZPTP7I
Nasza planeta wzywa nas,
Plany i misje zacząć czas.
Wołamy głośno SOS
Pomoc potrzebna Ziemi jest.
Trzeba nam zieleni ,
Czystej atmosfery
Segregacji śmieci ,
pomogą w tym dzieci.
Ekologiczna misja trwa
Sadzimy drzewa gdzie się da.
Wołamy głośno SOS
Pomoc potrzebna Ziemi jest.
Trzeba nam zieleni ,
Czystej atmosfery
Segregacji śmieci ,
pomogą w tym dzieci.
Zabawa „Echo muzyczne”.
Dziecko wystukuje prosty rytm za Rodzicem na wybranym instrumencie, poniżej propozycja jak można zrobić z dzieckiem eko-instrumenty np. kastaniety z guzików –https://ekodziecko.com/kastaniety-z-guzikow lub grzechotki – https://ekodziecko.com/mini-grzechotki-muzyczne albo przeszkadzajki- https://ekodziecko.com/przeszkadzajki.
„Czysta i brudna woda” – zabawa badawcza z wykorzystaniem wody.
(Będą nam potrzebne: przezroczysty pojemnik z czystą wodą, płyn do mycia naczyń, barwnik spożywczy, niebieska farba, seler).
Rodzic stawia na stole przezroczysty pojemnik z czystą wodą. Rozmawia z dzieckiem na temat koloru wody i jej czystości. Dziecko wlewa do wody substancje (płyn do mycia naczyń, barwnik spożywczy, niebieską farbę). Obserwuje, co dzieje się pod wpływem substancji i starają się wyciągnąć wnioski, jak zmienia się woda. Następnie Rodzic wkłada do tego pojemnika z brudną wodą seler. Dziecko przez cały dzień obserwuje, co się stanie z rośliną pod wpływem działania substancji, które wlały do wody.
Podsumowanie eksperymentu na koniec dnia.
Rodzic prowadzi rozmowę z dzieckiem na temat tego, co się stanie, gdy rośliny napiją się brudnej wody w rzece. Nawet bardzo mała ilość, wylanych substancji i wyrzuconych śmieci sprawia, że cała woda jest zanieczyszczona.
„Kropelki wody” – zabawa ruchowa.
Na dywanie rozkładamy np. hula-hop ,które będzie kałużą. Dziecko jest kropelką wody. Rodzic włączy muzykę (fragment), gdy muzyka ucichnie Rodzic wypowiada słowa: Kropelki do kałuży – dziecko zatrzymuje się przed kałużami i wskakują do nich obunóż. Zabawę powtarzamy kilka razy.
Słuchanie bajki edukacyjnej „Ekologiczny dom” https://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs
Źródła:
https://www.youtube.com/watch?v=351fw50UOn8
https://www.megapixl.com/small-river-polluted-with-garbage-stock-photo-6114182
https://pixabay.com/pl/photos/rzeka-drzewa-wody-krajobraz-natura-2700909/ https://www.youtube.com/watch?v=1MZovZPTP7I
https://ekodziecko.com/kastaniety-z-guzikow
https://ekodziecko.com/mini-grzechotki-muzyczne