TEMAT DNIA: „Czysta rzeka”.

 CELE :

– rozwijanie mowy i koncentracji uwagi ;

-wyrabianie poczucia rytmu i słuchu muzycznego;

– tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez eksperymentowanie.

 

Zabawy przy piosence: „Gimnastyka smyka” https://www.youtube.com/watch?v=351fw50UOn8

Poruszanie się  dziecka wg wskazówek w piosence.

Chora rzeka – słuchanie fragmentu wiersza J. Papuzińskiej połączone z rozmową na temat utworu.

 Śniła się kotkowi rzeka,

wielka rzeka, pełna mleka…

Tutaj płynie biała rzeka.

 Jak tu pusto!

Drzewo uschło…

Cicho tak –

 ani ptak,

 ani ważka, ani komar, ani bąk,

 ani gad, ani płaz, ani ślimak, ani żadna wodna roślina,

 […] ani pstrąg,

nikt już nie żyje tutaj,

bo rzeka jest zatruta.

 Sterczy napis: „Zakaz kąpieli”.

 […] Chora rzeka nie narzeka,

 tylko czeka, czeka, czeka…

 Rozmowa na temat treści wiersza.

 -Co śniło się kotkowi?;

-Jakie zwierzęta mieszkają w wodzie?;

– Dlaczego wszystkie zwierzęta i rośliny wyprowadziły się z rzeki?.

  

                     

 

 

 Rodzic przedstawia dziecku dwa obrazki z rzeką czystą i brudną. Pyta: O której rzece był wiersz?; O co może prosić rzeka?. Np.: Nie zanieczyszczaj mnie; Nie wrzucaj butelek i worków do wody; Nie zostawiaj śmieci na brzegu rzeki. Rodzic zwraca uwagę na to, że nie tylko trzeba szanować wodę w rzekach czy jeziorach, lecz także nie wolno zanieczyszczać lasów, gdyż są one źródłem czystego powietrza, miejscem życia wielu roślin i zwierząt.

Nauka piosenki: „Nasza planeta”.

https://www.youtube.com/watch?v=1MZovZPTP7I

Nasza planeta wzywa nas,

Plany i misje zacząć czas.

Wołamy głośno SOS

Pomoc potrzebna Ziemi jest.

Trzeba nam zieleni ,

Czystej atmosfery

Segregacji śmieci ,

pomogą w tym dzieci.

Ekologiczna misja trwa

Sadzimy drzewa gdzie się da.

Wołamy głośno SOS

Pomoc potrzebna Ziemi jest.

Trzeba nam zieleni ,

Czystej atmosfery

Segregacji śmieci ,

pomogą w tym dzieci.

Zabawa „Echo muzyczne”.

Dziecko wystukuje prosty rytm  za Rodzicem na wybranym instrumencie, poniżej propozycja jak można zrobić z dzieckiem eko-instrumenty np. kastaniety z guzików –https://ekodziecko.com/kastaniety-z-guzikow lub grzechotki – https://ekodziecko.com/mini-grzechotki-muzyczne  albo przeszkadzajki-  https://ekodziecko.com/przeszkadzajki.

„Czysta i brudna woda” – zabawa badawcza z wykorzystaniem wody.

(Będą nam potrzebne: przezroczysty pojemnik z czystą wodą, płyn do mycia naczyń, barwnik spożywczy, niebieska farba, seler).

Rodzic stawia na stole przezroczysty pojemnik z czystą wodą. Rozmawia z dzieckiem na temat koloru wody i jej czystości. Dziecko wlewa do wody substancje (płyn do mycia naczyń, barwnik spożywczy, niebieską farbę). Obserwuje, co dzieje się pod wpływem substancji i starają się wyciągnąć wnioski, jak zmienia się woda. Następnie Rodzic wkłada do tego pojemnika z brudną wodą seler. Dziecko przez cały dzień obserwuje, co się stanie z rośliną pod wpływem działania substancji, które wlały do wody.

 Podsumowanie eksperymentu na koniec dnia.

Rodzic prowadzi rozmowę z dzieckiem na temat tego, co się stanie, gdy rośliny napiją się brudnej wody w rzece. Nawet bardzo mała ilość, wylanych substancji i wyrzuconych śmieci sprawia, że cała woda jest zanieczyszczona.

 „Kropelki wody” – zabawa ruchowa.

Na dywanie rozkładamy np. hula-hop ,które będzie kałużą. Dziecko jest kropelką wody. Rodzic włączy muzykę (fragment), gdy muzyka ucichnie Rodzic wypowiada słowa: Kropelki do kałuży – dziecko zatrzymuje się przed kałużami i wskakują do nich obunóż. Zabawę powtarzamy kilka razy.

Słuchanie bajki edukacyjnej „Ekologiczny dom” https://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs

Źródła:

https://www.youtube.com/watch?v=351fw50UOn8

https://www.megapixl.com/small-river-polluted-with-garbage-stock-photo-6114182     

https://pixabay.com/pl/photos/rzeka-drzewa-wody-krajobraz-natura-2700909/  https://www.youtube.com/watch?v=1MZovZPTP7I

https://ekodziecko.com/kastaniety-z-guzikow

 https://ekodziecko.com/mini-grzechotki-muzyczne  

https://ekodziecko.com/przeszkadzajki.

https://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs