Dzisiaj zachęcamy do zabawy z emocjami i do ćwiczeń motoryki małej.
Emocjonalne talerze
Potrzebne materiały: jednorazowe białe papierowe talerze, pisaki.
Zabawa rozwija umiejętność rozpoznawania i nazywania emocji.
Przygotowanie do zabawy polega na narysowaniu na papierowych talerzykach różnych mocno uproszczonych wyrazów mimicznych (smutny, wesoły, zdenerwowany, zdziwiony).Można ich używać do wielu różnych zabaw, w których dziecko uczy się rozpoznawanie i nazywanie emocji. Jedna z nich polega na tym, że talerze zostają rozłożone na podłodze. Dziecko stoi lub chodzi w pobliżu i jego zadaniem jest odnalezienie właściwego talerza w momencie gdy rodzic wymówi nazwę emocji. Można zrobić więcej talerzy i ułożyć z nich tor. Zadaniem dziecka będzie przechodzić po torze i naśladować miny narysowane na talerzach.
Kolejna propozycja na ten tydzień to kilka ćwiczeń kształtujących motorykę małą:
– nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków tasiemek sznurowadeł przez różne otwory,
– wieszanie ubrań dla lalek lub drobnych ubrań dziecka na sznurku i przypinanie ich klamerkami,
– wciskanie w tablicę korkowa pinezek i wyciąganie (można tworzyć różne kształty)
– zbieranie drobnych przedmiotów (guziki, ziarenka, makaron) dwoma palcami, kciukiem i wskazującym.
– ugniatanie papierowych kul i rzucanie nimi do celu,
– wykonywanie drobnych ruchów palcami (granie na pianinie, spacerowanie po stole, idzie kominiarz)
– krążenie palcami (wskazujący dookoła wskazującego)
– ściskanie piłeczek
– zwijanie palcami chusteczek, apaszek , formowanie z nich kwiatów.