Data: 21.04.2020r
Temat kompleksowy: U rolnika na wsi.
Temat dnia: ,, Rolnik’’.
Cel ogólny:
-Zapoznanie dziecka z pracą rolnika.
-Uświadomienie dziecku konieczności wspierania rolnictwa ekologicznego.
-Kształtowanie u dzieci postaw wskazujących szacunek do żywności i pracy rolnika.
-Rozwijanie umiejętności przeliczania.
1.„Masaż na dobry humor”.
Rodzic czyta wiersz, a domownicy wykonują gesty zgodne z jego treścią:
Żeby było nam wesoło – masujemy swoje czoło.
Raz i dwa, raz i dwa – każdy ładne czoło ma.
Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.
Język w górę raz i dwa – ładny język każdy ma.
Tu jest głowa, a tu uszy – trzeba swoje uszy ruszyć.
Raz i dwa, raz i dwa – dwoje uszu każdy ma.
Powiedz: mama, tata, lala, i zaśpiewaj: la-la-la-la.
Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.
Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.
Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz.
2.,,Co robi rolnik?’’- rozmowa z dzieckiem na podstawie wiersza połączonego z ilustracją.
Rolnik
Zbigniew Dmitroca
Rolnik rano rusza w pole
Orać pługiem czarną rolę,
Sieje zboże i buraki,
Z których później są przysmaki.
Dziecko słucha, a następnie odpowiadają na pytania dotyczące tekstu, np.: Dokąd rusza rano rolnik?; Co robi rolnik w polu?; Po co rolnik sieje zboże?; Jakie przysmaki robi się ze zboża, a jakie z buraków?.
Rodzic rozmawia z dzieckiem oglądając zdjęcie zbóż.
Czym różnią się od siebie zboża?
Jakie mają cechy podobne?
Rodzic rozmawia z dzieckiem oglądając zdjęcie buraków.
Czym różnią się od siebie buraki?
Jakie mają cechy podobne?
3„Rolnik liczy zwierzęta” – zabawy dydaktyczne. Dziecko ma komplet zwierząt do rytmów oraz koło np. hula hop.
– „Przeliczanie” – rodzic mówi: Rolnik chce policzyć swoje zwierzęta w gospodarstwie. Aby łatwiej mu było liczyć, zagania zwierzęta do zagrody – to nasze kółko. Zagania krowy – dziecko układa w kółku obrazki krów i liczą je od lewej do prawej, od prawej do lewej. Ile ich jest? Pokazuje tyle samo palców. Wygania krowy, zagania świnki itd. W ten sam sposób postępują z pozostałymi zwierzętami.
– Zabawa z kostką. Rodzic rzuca kostką do gry, a dziecko wkłada do pętli tyle zwierząt (dowolnych), ile oczek wypadnie na kostce.
4.„Ile zwierząt w zagrodzie?” – zabawa ruchowa z elementem liczenia. Dziecko naśladuje w zabawie sposób poruszania się zwierząt, np. rodzic mówi: Krowa – dziecko idzie z dłońmi po obu stronach głowy i wyciągniętym palcem wskazującym(pokazuje rogi). Na pytanie: Ile zwierząt w zagrodzie? dziecko zatrzymuje się, a rodzic stuka np. w bębenek, w drzwi np. 4 razy. Dziecko słucha, liczy i pokazuje na palcach, ile usłyszało dźwięków. Następnie głośno odpowiada: Cztery. Gdy rodzic powie nazwę innego zwierzęcia, zabawa toczy się dalej.
5.„Zabawy zwierząt” – zabawa ruchowa z elementem liczenia. Dziecko porusza się po pokoju w rytmie dowolnej muzyki ( link poniżej). Na przerwę dziecko zatrzymuje się. Rodzic mówi, co robi określone zwierzę i ile razy, np. Koza skacze tyle razy (trzy klaśnięcia), a dziecko tyle samo razy podskakuje w górę, krowa kiwa głową tyle razy (pięć dźwięków) itd.