Data: 21.04.2020r

Temat kompleksowy: U rolnika na wsi.

Temat dnia: ,, Rolnik’’.

Cel ogólny:

-Zapoznanie dziecka z  pracą rolnika.

-Uświadomienie dziecku konieczności wspierania rolnictwa ekologicznego.

-Kształtowanie u dzieci postaw wskazujących szacunek do żywności i pracy rolnika.

-Rozwijanie umiejętności przeliczania.

1.„Masaż na dobry humor”.

Rodzic czyta wiersz, a domownicy wykonują gesty zgodne z jego treścią:

Żeby było nam wesoło – masujemy swoje czoło.

Raz i dwa, raz i dwa – każdy ładne czoło ma.

Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.

Język w górę raz i dwa – ładny język każdy ma.

Tu jest głowa, a tu uszy – trzeba swoje uszy ruszyć.

Raz i dwa, raz i dwa – dwoje uszu każdy ma.

Powiedz: mama, tata, lala, i zaśpiewaj: la-la-la-la.

Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.

 Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.

Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz.

2.,,Co robi rolnik?’’- rozmowa z dzieckiem na podstawie wiersza połączonego z  ilustracją.

Rolnik

Zbigniew Dmitroca

Rolnik rano rusza w pole

Orać pługiem czarną rolę,

Sieje zboże i buraki,

Z których później są przysmaki.

Dziecko słucha, a następnie odpowiadają na pytania dotyczące tekstu, np.: Dokąd rusza rano rolnik?; Co robi rolnik w polu?; Po co rolnik sieje zboże?; Jakie przysmaki robi się ze zboża, a jakie z buraków?.

 Rodzic rozmawia z dzieckiem oglądając zdjęcie zbóż.

 

Czym różnią się od siebie zboża?

Jakie mają cechy podobne?

Rodzic rozmawia z dzieckiem oglądając zdjęcie buraków.

Czym różnią się od siebie buraki?

Jakie mają cechy podobne?

3„Rolnik liczy zwierzęta” – zabawy dydaktyczne. Dziecko ma komplet zwierząt do rytmów oraz koło np. hula hop.

– „Przeliczanie” – rodzic  mówi: Rolnik chce policzyć swoje zwierzęta w gospodarstwie. Aby łatwiej mu było liczyć, zagania zwierzęta do zagrody – to nasze kółko. Zagania krowy – dziecko układa w kółku obrazki krów i liczą je od lewej do prawej, od prawej do lewej. Ile ich jest? Pokazuje tyle samo palców. Wygania krowy, zagania świnki itd. W ten sam sposób postępują z pozostałymi zwierzętami.

– Zabawa z kostką. Rodzic rzuca kostką do gry, a dziecko wkłada do pętli tyle zwierząt (dowolnych), ile oczek wypadnie na kostce.

4.„Ile zwierząt w zagrodzie?” – zabawa ruchowa z elementem liczenia. Dziecko naśladuje w zabawie sposób poruszania się zwierząt, np. rodzic mówi: Krowa – dziecko idzie z dłońmi po obu stronach głowy i wyciągniętym palcem wskazującym(pokazuje rogi). Na pytanie: Ile zwierząt w zagrodzie? dziecko zatrzymuje się, a rodzic stuka np. w bębenek, w drzwi np. 4 razy. Dziecko słucha, liczy i pokazuje na palcach, ile usłyszało dźwięków. Następnie głośno odpowiada: Cztery. Gdy rodzic powie nazwę innego zwierzęcia, zabawa toczy się dalej.

5.„Zabawy zwierząt” – zabawa ruchowa z elementem liczenia. Dziecko porusza się po pokoju w rytmie dowolnej muzyki ( link poniżej). Na przerwę dziecko zatrzymuje się. Rodzic mówi, co robi określone zwierzę i ile razy, np. Koza skacze tyle razy (trzy klaśnięcia), a dziecko tyle samo razy podskakuje w górę, krowa kiwa głową tyle razy (pięć dźwięków) itd.

https://www.youtube.com/watch?v=0Iw20CK9Wz4