Środa 22.04.2020r.

Temat: „Maszyny rolnicze”

Cele ogólne:

– Poznanie maszyn wykorzystywanych przez rolnika w codziennej pracy;

– Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej

 

  1. Zabawy poranne:

„Traktory i samochody” zabawa ruchowa bieżna. Dziecko biega w różnym tempie – na hasło: Traktor! – wol­nym truchtem, natomiast na hasło: Samochód! – szybko.

„Na polu” – zabawa naśladowcza. Rodzi staje z dzieckiem na dywanie, podaje kolejne nazwy czynności związanych z pracami rolnika; dziecko naśladuje wykonywanie tych czynności (np. ścinanie zboża kosą, ubijanie masła, zbieranie jajek, strzyżenie owiec).

– „Maszyny rolnicze” – Dziecko trzyma przed sobą „kierownicę” (według własnego pomysłu i możliwości)– porusza się, udając traktor jeżdżący po polu lub inne maszyny znajdujące się w gospodarstwie.

  1. „Jakie maszyny i urządzenia pomagają rolnikowi?” Wprowadzenie w temat zagadką A. Maćkowiaka „Traktor”

Pojazd na wsi używany,

Jest ciągnikiem także zwany,

Bo przyczepę ciągnąć może,

A poza tym pole orze. (traktor)

–Rozmowa na temat pracy rolnika na podsta­wie obejrzanych filmów, zdjęć i doświadczeń dziecka.

–  Jakie znasz jeszcze maszyny i urządzenia, które pomagają rolni­kowi w jego ciężkiej pracy?

Swobodne wypowiedzi dziecka. Rodzic pokazuje inne maszyny rolnicze (wykorzystywane dawniej i współcześnie):                 

Traktor – jest maszyną wielofunkcyjną. Po podłączeniu do niego innych urządzeń można go wyko­rzystywać przy różnych pracach.

Zanim jednak wynaleziono traktor do pracy w polu wykorzystywano woły lub konie.

Kombajn zbożowy – jest maszyną, która ścina zboże, młóci je (czyli oddziela ziarno od kłosów). Na polu kombajn zostawia słomę, a ziarna zbóż zbiera i przesypuje do zbiornika przygotowanego przez rolnika.

Dawniej zboże ścinano za pomocą kosy albo sierpu      

Prasa belująca – służy do zbierania siana z pola i zwijania go w bele.

Dawniej zboże ustawiano w tzw. Snopki do całkowitego wyschnięcia

Pług – narzędzie do przekopywania ziemi po zimie, aby nie była zbyt twarda. Pług przygotowuje ją tak, aby można było w niej zasiać nowe nasiona

Pług ciągnięty przez konie, które wykorzystywano do prac polowych przed traktorem.

Siewnik – maszyna do rozsiewania ziarna po polu.

Dawniej rolnik siał zboże ręcznie

Jesienią Rolnik zbiera ziemniaki z pól za pomocą specjalnej maszyny

Natomiast dawniej ziemniaki zbierano ręcznie. Nazywano tę czynność wykopkami.

Więcej ciekawostek do zobaczenia na stronie: Muzeum wirtualne dawnych narzędzi i sprzętów wiejskich.

http://muzeumdns.pl/eksponaty/C1

3. „O jakiej maszynie myślę?” – zabawa dydaktyczna. Rodzic pyta: O jakiej maszynie myślę? A następnie wypowiada jej nazwę, dzieląc ją na sylaby. Dziecko podaje całą nazwę maszyny.

4. „Orzemy pole” – zabawa ruchowa. Dziecko z Rodzicem tworzą parę. Dziecko jest rolnikiem i prowadzi trak­tor – Rodzic jest pługiem – stoi za rolnikiem i trzyma się obiema rękami. Rolnik maszeruje, zaś Rodzic idzie wolniej i stawia opór. Następnie zamieniają się miejscami i rolami.

5. „Ile zwierząt w zagrodzie?” zabawa ruchowa z elementem liczenia. Dziecko naśladuje w zabawie sposób poruszania się zwierząt, np. Rodzic mówi: Krowa – dziecko idzie z dłońmi po obu stronach głowy i wyciągniętym palcem wskazującym (pokazują rogi). Na pytanie Ile zwierząt w zagrodzie? dziecko zatrzymuje się, a Rodzic klaszcze, np. 4 razy. Dziecko słucha uważnie, liczy i pokazuje na palcach, ile usłyszało dźwięków. Następnie głośno odpowiada: Gdy Rodzic powie nazwę innego zwierzęcia, zabawa toczy się dalej.

6. Różnicowanie rejestrów: nisko, średnio, wysoko. – Rodzic przygotowuje obrazek kombajnu oraz traktora. Gdy pokazuje obrazek traktora, śpiewają piosenkę wysoko. Gdy widzą obrazek z kombajnem – śpiewają nisko. Gdy nie jest pokazany żaden obrazek – śpiewają w rejestrze średnim.

Akompaniament do piosenki. Rodzic przygotowuje 4 „instrumenty” (tyle, ile zwierząt występuje w piosence), mogą to być pojemniki z ryżem, fasolą, tarki kuchenne, łyżki drewniane, itp.. Dziecko samo ustala, które z „instrumentów” będą przyporządkowane jakiemu zwierzęciu. Podczas  śpiewu zwrotki, w której jest mowa o określonym zwierzęciu, jednocześnie akompaniuje sobie na przypisanych do niego instrumentach.

– Zabawa ilustracyjna. Przy akompaniamencie piosenki naśladujemy odgłos i sposób poruszania się zwierzęcia, o którym jest mowa w piosence.

7. Karty pracy Tropiciele Czterolatek cz.2 str.14

https://www.wsip.pl/przedszkole-wsip-online/?fbclid=IwAR0vWSgDfO6l2sQja2czNpwK5C9992o404WPiOZOMlcxVp3PZUcwbQjGuC0

 

Dla chętnych kolorowanki maszyny rolnicze:

http://kolorowankidodruku.pl/szukaj/tag/pojazdy+i+maszyny+rolnicze/