Środa dnia 22.04.2020 r.
TEMAT KOMPLEKSOWY: U ROLNIKA NA WSI
TEMAT DNIA: OD JAJKA DO KURY
Cele:
- Zapoznanie z budowa jajka kurzego.
- Rozróżnianie jajka surowego od ugotowanego.
- Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego poprzez ustalenie kolejności zdarzeń.
- Usprawnianie rąk podczas składania i naklejania.
- Usprawnianie dużej motoryki podczas ćwiczeń z piłką.
Zestaw ćwiczeń porannych:
- Dziecko trzyma piłkę z przodu na wysokości talii. Okręca piłkę wokół talii, przekazując ją z ręki do ręki. Następnie wykonuje to ćwiczenie okręcając piłkę w przeciwnym kierunku.
- Dziecko kładzie piłkę na podłodze. Toczy piłkę wokół i pomiędzy stopami, kreśląc cyfrę osiem. Wykonuje ćwiczenie w prawą stronę.
- Dziecko skacze do przodu, a następnie do tyłu przez piłkę leżącą na podłodze.
- Dziecko trzyma piłkę kolanami. Wykonuje poskoki do przodu jak kangur.
- Dziecko siada na podłodze. Podnosi piłkę do góry używając tylko stóp. Potem opuszcza piłkę na podłogę.
Rozwiązywanie zagadek:
- Po podwórku sobie chodzi i kurczęta swoje wodzi (kura).
- Co to takiego, zgadnij mój kotku? są z wierzchu białe, a żółte w środku. Gdy gotować, dziwy się dzieją, bo zamiast mięknąć one twardnieją (jajka).
Analiza sylabowa wyrazów:
Dziecko dzieli na sylaby z wyklaskiwaniem ich wyrazy kura i jajko.
Ku-ra, jaj-ko
Wiersz – bajka “Jajko” M. Wnukowskiego.
https://www.youtube.com/watch?v=HnGEKREzCM4
Odpowiedzi na pytania:
- Co zginęło kurze?
- Gdzie rano leżało jajko?
- Kto szukał jajka?
- Kogo znalazł kogut?
Przysłowie o jajku.
Dziecko odpowiada na pytanie – Jak myślisz co to znaczy? – Jajko mądrzejsze od kury. Po odpowiedzi dziecka rodzic wyjaśnia: mówimy tak o kimś, kto jest młody i jeszcze mało wie, a poucza kogoś starszego i bardziej doświadczonego.
Historyjka obrazkowa
Dziecko ustala kolejność obrazków w historyjce obrazkowej i opowiada ją.
Taniec dziecka z rodzicem przy piosence “Gdacze kura Ko, ko, ko”.
Naśladowanie odgłosów wydawanych przez kurę.
https://www.youtube.com/watch?v=QPqALIknKwY
Jajko – wygląd i budowa.
Dziecko ogląda jajko i opisuje jego wygląd. Rodzic rozbija jajko i umieszcza na talerzyku. Dziecko zwraca uwagę na żółtko, białko i zarodek (może powstać z niego kurczaczek).
Jajko surowe i ugotowane.
- Dziecko porównuje ciężar jajka surowego i ugotowanego.
- Dziecko sprawdza, które jajko szybciej się obraca, surowe czy ugotowane.
- Dziecko rozbija i zdejmuje skorupkę z jajka ugotowanego i wspólnie degustują jajko.
Eksperyment z jajkiem.
Dziecko wkłada jajko do szklanki z mocną herbatą i pozostawia je na 24 h. Ogląda skorupkę i wyciąga wnioski. Rodzic wyjaśnia, że skorupka jajka zbudowana jest z wapnia, tak jak nasze zęby – co trzeba robić, żeby dbać o zęby?
Praca plastyczna – Kurczak z ruchomym dzióbkiem.
Proszę o przygotowanie wszystkich elementów wg. instrukcji.
https://www.youtube.com/watch?v=CtbFLxOvwXk
Dziecko składa harmonijkę i nakleja dzióbek, oczy i czubek kurczaka.