Środa dnia 22.04.2020 r.

TEMAT KOMPLEKSOWY: U ROLNIKA NA WSI

TEMAT DNIA: OD JAJKA DO KURY

Cele:

  1. Zapoznanie z budowa jajka kurzego.
  2. Rozróżnianie jajka surowego od ugotowanego.
  3. Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego poprzez ustalenie kolejności zdarzeń.
  4. Usprawnianie rąk podczas składania i naklejania.
  5. Usprawnianie dużej motoryki podczas ćwiczeń z piłką.

Zestaw ćwiczeń porannych:

  • Dziecko trzyma piłkę z przodu na wysokości talii. Okręca piłkę wokół talii, przekazując ją z ręki do ręki. Następnie wykonuje to ćwiczenie okręcając piłkę w przeciwnym kierunku.
  • Dziecko kładzie piłkę na podłodze. Toczy piłkę wokół i pomiędzy stopami, kreśląc cyfrę osiem. Wykonuje ćwiczenie w prawą stronę.
  • Dziecko skacze do przodu, a następnie do tyłu przez piłkę leżącą na podłodze.
  • Dziecko trzyma piłkę kolanami. Wykonuje poskoki do przodu jak kangur.
  • Dziecko siada na podłodze. Podnosi piłkę do góry używając tylko stóp. Potem opuszcza piłkę na podłogę.

Rozwiązywanie zagadek:

  • Po podwórku sobie chodzi i kurczęta swoje wodzi (kura).
  • Co to takiego, zgadnij mój kotku?                                                                                                                                      są z wierzchu białe, a żółte w środku.                                                                                                                            Gdy gotować, dziwy się dzieją,                                                                                                                                          bo zamiast mięknąć one twardnieją (jajka).

Analiza sylabowa wyrazów:

Dziecko dzieli na sylaby z wyklaskiwaniem ich wyrazy kura i jajko.

Ku-ra, jaj-ko

Wiersz – bajka “Jajko” M. Wnukowskiego.

https://www.youtube.com/watch?v=HnGEKREzCM4

 

Odpowiedzi na pytania:

  • Co zginęło kurze?
  • Gdzie rano leżało jajko?
  • Kto szukał jajka?
  • Kogo znalazł kogut?

Przysłowie o jajku.

Dziecko odpowiada na pytanie – Jak myślisz co to znaczy? – Jajko mądrzejsze od kury.                                                   Po odpowiedzi dziecka rodzic wyjaśnia: mówimy tak o kimś, kto jest młody i jeszcze mało wie, a poucza kogoś starszego i bardziej doświadczonego.

Historyjka obrazkowa

Dziecko ustala kolejność obrazków w historyjce obrazkowej i opowiada ją.

 

Taniec dziecka z rodzicem przy piosence “Gdacze kura Ko, ko, ko”.

Naśladowanie odgłosów wydawanych przez kurę.

https://www.youtube.com/watch?v=QPqALIknKwY

Jajko – wygląd i budowa.

Dziecko ogląda jajko i opisuje jego wygląd. Rodzic rozbija jajko i umieszcza na talerzyku. Dziecko zwraca uwagę na żółtko, białko i zarodek (może powstać z niego kurczaczek).

Jajko surowe i ugotowane.

  • Dziecko porównuje ciężar jajka surowego i ugotowanego.
  • Dziecko sprawdza, które jajko szybciej się obraca, surowe czy ugotowane.
  • Dziecko rozbija i zdejmuje skorupkę z jajka ugotowanego i wspólnie degustują jajko.

Eksperyment z jajkiem.

Dziecko wkłada jajko do szklanki z mocną herbatą i pozostawia je na 24 h. Ogląda skorupkę i wyciąga wnioski. Rodzic wyjaśnia, że skorupka jajka zbudowana jest z wapnia, tak jak nasze zęby – co trzeba robić, żeby dbać o zęby?

Praca plastyczna – Kurczak z ruchomym dzióbkiem.

Proszę o przygotowanie wszystkich elementów wg. instrukcji.

https://www.youtube.com/watch?v=CtbFLxOvwXk

 

Dziecko składa harmonijkę i nakleja dzióbek, oczy i czubek kurczaka.