Wtorek 21.04.2020r. Temat: „Rolnik

Cele ogólne:                                                                                                                                                          – Zapoznanie z pracą rolnika;

– Zaznajomienie z różnymi rodzajami prac w gospodarstwie w odniesieniu do pory roku;                – Kształcenie postawy szacunku dla ludzi i przyrody; rozwijanie pożądanych  postaw –     pracowitość, opiekuńczość, troskliwość.

  1. Zestaw zabaw porannych:

„Gimnastyka buzi i języka”.

„Mruczenie” – ćwiczenia rozluźniające. Dziecko na wydechu mruczy.

„Wesołe usta” – ćwiczenia oddechowe i warg. Dziecko nabiera powietrze i stara się jak najdłużej wypo­wiadać sylabę „mu” na wydechu, można przy tym poruszać wargami w prawą i lewą stronę.

„Koniki” – ćwiczenia języka. Kląskanie czubkiem języka – naśladujemy odgłos stukania końskich kopyt.

„Kotki piją mleczko” – ćwiczenia języka. Dziecko wysuwa język szeroki i na przemian wąski; płaski lub zaostrzony, a następnie unosi lekko brzegi języka do zębów.

  1. Anna Dąbrowska – “Praca rolnika”- Rodzic czyta opowiadanie Pewnego lata mała Aniela przyjechała do swoich dziadków na wieś. Była bardzo szczęśliwa, że może być ze swoją kochaną babcią, która piecze najpyszniejsze ciasta, może zajadać porzeczki i maliny prosto z krzaka i leżeć na świeżym pachnącym sianie, głaskać krowy i konie. Po 2 dniach Aniela zauważyła, że dziadek długo przebywa na polu i przychodzi bardzo zmęczony późnym popołudniem, a babcia wstaje wcześnie rano i ciągle coś robi. Przyszło jej też do głowy pytanie:

– Dziadku jak to się dzieje, że rosną te wspaniałe owoce w sadzie i warzywa na polu? Dziadek odpowiedział: – Widzisz dziecko, żeby były dorodne warzywa i owoce trzeba o nie dbać przez cały rok. Wczesną wiosną trzeba przekopać grządki w ogródku i przeorać pole. Robi się to po to, aby ziemia była spulchniona, napowietrzona i aby woda z deszczu mogła ją łatwo nawilżać. Potem kiedy złagodnieją mrozy można wysiewać niektóre bardziej odporne na spadki temperatury warzywa, a w późniejszym czasie resztę warzyw. Są to, np. ziemniaki, marchewka, buraki, pietruszka. Obsiać takie pole to długotrwała ciężka praca, całe szczęście, że żyjemy w czasach maszyn, które pomagają w pracy rolnika. Trzeba też nawozić ziemię aby rośliny były dorodne oraz pielić grządki by chwasty nie zabierały składników odżywczych i nie powodowały cienia. Warzywa i owoce dojrzewają w różnym czasie. Jeszcze podczas lata zbieram kapustę, marchew, , potem ziemniaki, a we wrześniu buraki, jabłka i gruszki z sadu. Zbieranie plonów to ciężka praca. Na ten czas zatrudniam osoby do pomocy, sam nie dał bym rady. Wiele warzyw, np. ziemniaki, marchew rosną w ziemi, trzeba je wyciągnąć, a nawet wykopać stąd nazwa „wykopki” na zbiór ziemniaków. Kiedy warzywa i owoce są już zebrane trzeba je posegregowań na te najlepsze, które chcę sprzedać do skupu, hurtowni czy przetwórni, używać we własnej kuchni. Potem na te mniej dorodne, które mogę dawać moim zwierzętom, np. konie chętnie jedzą marchewkę i jabłka, świnie lubią ziemniaki. Segregujemy też gatunkami. Posegregowane warzywa przeznaczone do sprzedaży trzeba powarzyć po 20 i 50 kg i wsypać do worków. A potem zawieść do odbiory czyli hurtowni warzyw lub przetwórni, w której warzywa się przerabia np. na gotowe sałatki, surówki, buraczki w słoiku. Stamtąd warzywa trafiają najczęściej do sklepów, restauracji, stołówek. A na końcu do naszych brzuszków. Kiedy sprzedam już owoce swojej pracy nawożę pole, aby ziemia była żyzna na przyszły rok. Warto się starać, ponieważ warzywa są bardzo zdrowe, a ludzie o tym wiedzą i coraz chętniej chcą je jeść. I tak to się kręci. W zimie można trochę odpocząć od pracy. Jednak codziennie trzeba zajmować się zwierzętami i przygotować maszyny na następne prace, które trzeba rozpocząć wczesną wiosną. – Oj dziadku, dziadku ty to masz ciężko. – Tak, mam, ale razem z babcią kochamy to co robimy.

  1. „Co robi rolnik?” rozmowa na podstawie opowiadania.  Rodzic pyta dziecko:

– Gdzie pojechała Anielka?

– Kim jest dziadek dziewczynki?

– Co robi przez cały dzień (dziecko podaje kilka zapamiętanych czynności)

– Po co dziadek wykonuje tak ciężką pracę?

Dla utrwalenia możemy pokazać dziecku kilka filmów przedstawiających pracę rolnika

https://www.youtube.com/watch?v=nhBm9se9M4o

https://www.youtube.com/watch?v=UaZqlkBiONo

https://www.youtube.com/watch?v=fMMI3mkv0hA

https://www.youtube.com/watch?v=wBIJ_5-qFZE

  1. „Rolnik” Zbigniew Dmitroca – nauka rymowanki na pamięć oraz masażyk

Rolnik rano rusza w pole

Orać pługiem czarną rolę,

Sieje zboże i buraki,

Z których później są przysmaki.

Dziecko utrwala rymowankę a Rodzic wykonuje w tym czasie masażyk dziecku według instrukcji. Następnie dziecko powtarza rymowankę i wykonuje ruchy, rysując wzory na plecach Rodzica.  

Rolnik rano rusza w pole, Kroczymy palcami obu rąk po plecach z dołu do góry.

Orać pługiem czarną rolę, Rysujemy linie równoległe do linii kręgosłupa z góry do dołu.

Sieje zboże i buraki, Stukamy palcami po całych plecach.

Z których później są przysmaki. Lekko pukamy dłońmi w plecy.

  1. „Mam dużo pracy” – zabawa dydaktyczna na temat pracy rolnika w każdej z pór roku.

Na środku dywanu leżą 4 obręcze, a w każdej z nich kartka w innym kolorze. Dziecko wchodzi do obręczy, w której znajduje się czerwona kartka – jest rolnikiem, mówi: jesień. Rodzic czyta tekst doty­czący jesieni na wsi, dziecko w dowolny sposób ilustruje ruchem słuchany tekst.

Dni robią się coraz krótsze i należy się spieszyć, by ze wszystkim zdążyć. Trzeba zwieźć ostatnie zbiory, zebrać owoce i zaorać pola. Jesień to czas zbiorów ziemniaków, buraków, a także czas zbiorów jabłek i gruszek w sadzie. W warzywniku gospodyni ścina kapustę i wyrywa marchewki. Rolnik wkrótce zaorze pole i zasieje nowe zboże.

Dziecko przechodzi do obręczy, w której jest biała kartka i mówi: zima. W dowolny sposób ilustruje ruchem słuchany tekst.

Jest zimno i dni są krótkie. Przyroda odpoczywa. Zwierzęta muszą być trzymane w ciepłych pomieszczeniach. Rolnik przyci­na gałęzie drzew i rąbie drwa na opał. Potem suszy je i składuje. Jest mróz i na łąkach nie ma już trawy. Krowy zostają w oborze, a rolnik karmi je sianem.

Dziecko wchodzi do obręczy z zieloną kartką i mówi: wiosna. W dowolny sposób ilustruje ruchem słuchany tekst.

Trawa już się zieleni i zwierzę­ta wychodzą na łąkę. Zboża posiane jesienią już wzeszły i potrzebują składników odżywczych, dlatego rolnik rozsypuje na polu nawóz. Wiosna to czas narodzin. W gospodarstwie rodzą się: kurczęta, cielęta i źrebięta.

Dziecko wchodzi do obręczy z żółtą kartką i mówi: lato, ilustrując ruchem słuchany tekst.

Lato na wsi to czas żniw czyli ścinania i zbierania zboża, sianokosów i wielu innych prac. Sąsiedzi pomagają sobie nawzajem. Gospodyni w warzywniku zbiera pomidory, fasolkę i sałatę. Zrywa się część najmniejszych jabłek, aby pozostałe były dorodniejsze.

  1. „Gospodarstwo” – Makieta. Tworzenie przestrzennego gospodarstwa wiejskiego, z wykorzystaniem różnych dostępnych materiałów: karton lub brystol, małe pudełka, np. po zapałkach, po mleku, po herbacie, których otwierane wieczka mogą służyć za drzwi. Na kartonie tworzymy ścieżki, ustalamy rozkład pomieszczeń gospodarskich. Możemy ulepić zwierzęta z plasteliny albo wyciąć gotowe sylwety. Staw dla kaczek można wyciąć z niebieskiej torebki foliowej, wykleić zabarwionym (i wysuszonym) na niebiesko ryżem. Drzewa z rolki po papierze toaletowym czy ręcznikach kuchennych itp.

 Pamiętajmy o zachęcaniu dziecka do uzupełniania makiety elementami według własnych pomysłów, oraz wykorzystanie makiety w zabawie.

  1. A na zakończenie karty pracy: Tropiciele. Czterolatek. Część 2, strona 15.

https://www.wsip.pl/przedszkole-wsip-online/?fbclid=IwAR3hRlW_LF8IY9fmVlUN9PUBrkFGP1lbCpSgi794F3cA0O-KVaPRKATFMeE