Temat: Skąd się bierze prąd?
Cel:
– Wspomaganie rozwoju mowy dzieci
– Zapoznanie ze sposobami oświetlenia i różnymi źródłami światła
1. ,, Mała Orkiestra Dni Naszych” – Sprzątanie Ziemi – Osłuchanie z piosenką
https://www.youtube.com/watch?v=wzuAW3NfMHQ
- ,,Skąd się bierze prąd?”- Bajka edukacyjna
https://www.youtube.com/watch?v=rTkPZ67GePw
„ Wielka przygoda w małym miasteczku”- opowiadanie B. Eysmontt
Pewnego dnia do miasteczka przywędrował Czarodziej. Nie zajmował się on często czarami, bo mały Czarodziej kochał wielkie podróże. Kiedy nadchodziła wiosna, zamykał domek, brał kota na ramię i podpierając się czarodziejska pałeczką, ruszał w drogę. Nie wiecie jednak jeszcze jednego, że w tych wielkich podróżach. Czarodziejowi najbardziej podobały się małe miasteczka… I pewnego dnia, kiedy szedł przed siebie, zobaczył z pagórka najpierw rzeczkę, a potem mostek. A dalej, za mostkiem, kolorowe kamieniczki, krzywe uliczki i bardzo dużo błyszczących w słońcu dachów i okienek.
– Ha, mój kocie! – zawołał, podskakując do góry Czarodziej. – Przecież to najprawdziwsze małe miasteczko, jakie kiedykolwiek widziałem! Prawda, mój kocie? Kot wprawdzie nic nie odrzekł, ale Czarodziej wiedział doskonale, że myśli tak samo. Mały Czarodziej biegł tymczasem, jak umiał najszybciej, w stronę miasteczka i wyobrażał sobie, co będzie dalej, kiedy wejdzie na rynek, otoczony wesołymi kwiatkami, i zobaczy naokoło wesołe, kolorowe kamieniczki. Takie, jakie zawsze widywał w małych miasteczkach. Nagle tuż nad jego głową coś przeleciało i z trzaskiem rozbiło szybę. Za krzywym rogiem uliczki rozległ się świst i gwizd, a potem za kamieniczkami przegalopowało coś z wielkim hałasem.
– Ha, mój kocie! A cóż to takiego?! – z przerażeniem wykrzyknął mały Czarodziej, podskakując do góry. Ostrożnie, na palcach zbliżył się do rogu uliczki. A kiedy zajrzał za ten róg, przeraził się jeszcze bardziej.
– Czy to możliwe? – wyszeptał cicho Czarodziej. – Czy i ty, mój kocie, widzisz to, co ja widzę?! Mały Czarodziej tymczasem stał i patrzył na rynek, który w niczym nie przypominał rynku w innych małych miasteczkach. Co stało się z kolorowymi kamieniczkami, błyszczącymi dachami i okienkami? Zamiast nich Czarodziej widział podrapane i porysowane ściany, powybijane szyby i wykrzywione okienka. – Co stało się z kolorowymi kwiatkami? Tu i tam rosły tylko chwasty i suche badylki. Mały Czarodziej długo nad tym wszystkim kiwał głową.
– Uratuj, uratuj nasze miasteczko! – zawołały jakieś głosy i z najbliższych bram i okien zaczęły wychylać się przerażone twarze mieszkańców.
– Chętnie! Bardzo chętnie to uczynię! – zawołał mały Czarodziej. – Tylko powiedzcie mi, kto to zrobił.
– To oni! Oni! – odkrzyknęli mieszkańcy. Na rynku rozległ się straszliwy hałas. I wiecie, kogo zobaczył mały Czarodziej? Na samym przedzie biegł rudy Felek, wywijając długim kijem. Tuż obok galopował piegowaty Stasiek z kamieniem w ręku. A za nimi cała rozwrzeszczana gromada Michasiów, Antków, Wojtków i Stefków, nie mówiąc o tych małych na końcu, którzy mazali kredą po ścianach i po płotach.
– Ha, więc to tak, mój kocie! – krzyknął Czarodziej. – To oni niszczą swoje miasteczko! Dobrze! Spotka ich za to kara! Tu mały Czarodziej machnął swoją czarodziejską pałeczką i w króciuteńkiej chwili całe miasteczko… stało się zupełnie szare. I tak samo szarzy stali się wszyscy chłopcy… Stali teraz z otwartymi buziami i dziwili się.
– Ojejku, co się stało? Co stało się z naszym miasteczkiem? – zaczęła krzyczeć cała gromada…
– No, więc macie to, czegoś cie sami chcieli!
– Ale myśmy wcale tego nie chcieli – pisnął Felek.
– Nie chcieliście? – roześmiał się mały Czarodziej. – A kto zniszczył to śliczne miasteczko? Kto zdrapywał kolorowe ściany i wybijał szyby? Kto wyrywał i deptał kwiatki? Kto łamał gałęzie i rzucał kamieniami? No, kto to wszystko zrobił, kochani?… Chłopcy się zawstydzili, spuścili głowy.
– I co teraz będzie? – zapytał cichutko Felek.
– Oczywiście, że od tej pory aż po wszystkie czasy wasze miasteczko będzie najbardziej brzydkim, najbardziej smutnym, najbardziej szarym miasteczkiem na świecie – odpowiedział mały Czarodziej. A wtedy chłopcy otoczyli Czarodzieja.
– My nie chcemy, żeby nasze miasteczko było najbardziej brzydkim, najbardziej smutnym i najbardziej szarym miasteczkiem na świecie. I bardzo pana prosimy, żeby je pan odczarował. A my przyrzekamy… (Nauczyciel przerywa opowiadanie i prosi dzieci, aby powiedziały, co mogli przyrzec chłopcy Czarodziejowi. Następnie kontynuuje swoją opowieść).
– No, tak to co innego! – uśmiechnął się mały Czarodziej. – I myślę, że teraz już mogę być spokojny o wasze miasteczko… – No, to ruszajmy w dalszą drogę! – wesoło zawołał mały Czarodziej. Ale zanim się oddalił, raz jeszcze obejrzał się za siebie i z uśmiechem podniósł czarodziejską pałeczkę do góry. I……………………………………………………………………………………………………………………………….
(Rodzic prosi dziecko, aby wymyśliło zakończenie opowiadania. Na zakończenie dodaje, że dziecko miało rację, bo Czarodziej odczarował miasteczko).
- ,,Tropimy głoskę w”- zabawy słuchowe Dzieci wyszukują w pomieszczeniu lub wymyślają przedmioty/ zwierzęta/ owoce/ warzywa, których nazwy zaczynają się głoską w.5. Dla Rodziców, którzy odebrali karty pracy:
Praca z K3.,29- czytanie globalne, wyraz podstawowy: worek.
Łączenie z workiem obrazków, których nazwy zaczynają się głoska w.Dla Rodziców, którzy mają jeszcze w przedszkolu
np. lub inna dostępna link poniżej:
https://chomikuj.pl/jot_em18/Przedszkole/Karty+pracy/Litery,3
6. ,,Coś na W” dzieci rysują w odebranych zeszytach minimum trzy przedmioty na literę W, a reszta dzieci na kartce.
7. ,,Zwierzęta dookoła”- zabawa dydaktyczna.
Rodzic przygotowuje sylwety potrzebne do zabawy. Dziecko manipuluje nimi, dokłada, odkłada i rozwiązuje zadania:
– Na okładce ,,Atlasu zwierząt” są 2 lwy, 2 hipopotamy i 3 krokodyle.
Ile zwierząt jest na okładce?
– W parku mieszkają 3 wiewiórki, 2 jeże i 4 myszy polne.
Ile zwierząt mieszka w parku?
– Na łące obok przedszkola mieszkają 2 biedronki, 4 motyle i 2 chrząszcze.
Ile owadów mieszka na łące?
8. Karta pracy – propozycja dla chętnych
https://chomikuj.pl/jot_em18/Przedszkole/Karty+pracy/Litery,3