22 kwietnia 2020
TEMAT KOMPLEKSOWY: WIOSENNY OGRÓD
TEMAT DNIA: W WIOSENNYM OGRÓDECZKU
Cele:
-rozumienie określeń długi,krótki
-dobieranie w pary elementów różniących się długością
-doskonalenie koordynacji słuchowo-ruchowej
– ćwiczenie pamięci i spostrzegawczości
1. ,,KWIATY DŁUGIE I KRÓTKIE” zabawa dydaktyczna.
Rysujemy kwiaty długie i krótkie(można ułożyć sztuczne lub prawdziwe) -6 sztuk po 3 każdego rodzaju. Układamy je w szeregu: kwiaty z długimi łodygami, a pod nimi kwiaty z krótkimi łodygami.
Następnie czytamy wierszyk ,,Ogródek kici”
W ogrodzie kici
rosną kwiatuszki,
co mają długie
i krótkie nóżki.
Połącz te same kwiaty na grzędzie
i policz pary…
Ile ich będzie?
Dziecko liczy kwiaty o długich i krótkich ,,nóżkach” łączy je w pary i określa ich liczbę. Następnie dziecko układa samodzielnie swój zestaw kwiatów i liczy kwiaty.
Ile jest długich ,a ile krótkich.
2. ,,Długie-krótkie” zabawa orientacyjno- porządkowa.
Dziecko biega w swoim tempie .Na sygnał zatrzymuje się i patrzy jaki kwiatek pokazuje opiekun. Jeśli jest krótki kuca, gdy jest na długiej łodydze wspina się na palce i wyciąga.
3. ,,Wiosenne prace w ogrodzie”-dziecko zgaduje jaką czynność wykonuje się w ogrodzie(zagadka ruchowa) Za pomocą gestów pokazujemy:kopanie,sianie,podlewanie,wyrywanie chwastów.
4. ,,Słonko po deszczu”-ilustrowanie ruchem treści wiersza
Pada deszczyk! Pada deszczyk!
i po liściach tak szeleści…
(Dziecko w przysiadzie bębni rytmicznie palcami w podłogę)
Zatuliły kwiatki płatki,
główki chylą do rabatki!
Kap! Kap! Kap!
(Dziecko opuszcza nisko głowę)
Deszcz ustaje – płyną chmury –
Kwiaty wznoszą się do góry!
Ho! Ho! Ho!
(Dziecko wznosi stopniowo głowę i ramiona w górę)
Wiatr tu pędzi na wyścigi.
Wiatr kołysze nam łodygi!
Wiu! Wiuu! Wiuuu!
(Dziecko stoi w rozkroku kołysze się na boki)
Biegną dzieci tu z ochotą:
Uważajcie – takie błoto!
Hyc! Hyc! Hyc!
(Dziecko biegnie na palcach)
Byle słonko nam nie zgasło –
róbmy prędko z błota – masło!
Chlap! ciap! ciap!
(Dziecko przebiera nogami w miejscu)
Teraz – baczność – kroki duże –
przeskoczymy przez kałużę!
Hop! Hop! Hop!
(Bieg i skoki)
Już pogoda – słonko świeci,
maszerują w pole dzieci –
Raaz – Dwaa – trzyy!
(Dziecko maszerują rytmicznie, akcentując stopą pierwszy krok i klaskaniem następny).
5.Bal kwiatów-zabawa muzyczno-ruchowa. Prosimy, aby dziecko wyobraziło sobie, że jest nasionem, które rozsiewa wiatr i z którego wyrośnie piękny kwiat. Włączamy ,,Walc kwiatów ”Czajkowskiego
Dziecko zgodnie z muzyką porusza się po pomieszczeniu. Można ściszyć na chwilę muzykę ,wtedy dziecko zatrzymuje się, kuca i powoli wstaje ze złożonymi przed sobą dłońmi, które na koniec podnosi do góry i rozchyla na boki, naśladując rozkwitający kwiat.
6. ,,Narzędzie ogrodnika”-zabawa dydaktyczna. Układamy w szeregu obrazki: motyka ,grabie ,łopata, konewka. Pytamy ,kto używa tych narzędzi i do czego?
Następnie dokładnie powtarzamy w jakiej kolejności są ułożone narzędzia. Potem dziecko zamyka oczy , a opiekun zamienia miejscami dwa obrazki. Po otwarciu oczu pytamy : który przedmiot zmienił miejsce. Można również schować jeden obrazek i zapytać czego nie ma.
7. Karta pracy -ćwiczenie rozpoznawania długości.