Cele: zapoznanie z wyglądem i nazwą pojazdu traktor; rozwijanie koordynacji ruchowej; ćwiczenie aparatu artykulacyjnego poprzez zabawy dźwiękonaśladowcze; ćwiczenie umiejętności poprawnego wypowiadania się; ćwiczenie syntezy słuchowej.

Pomoce: taśma malarska, CD. 

Realizacja:

  1. “Jawor, Jawor” utrwalenie piosenki połączone z zabawą.

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=fNTilOpFdzg

2. “Traktor” słuchanie wiersza C.P.Tarkowskiego. Rozumienie pojęcia traktor.

“Traktor”

Stoi traktor na podwórzu,

zabłocony, cały w kurzu.

Latem pełni ważną rolę,

bo wyjeżdża często w pole,

ciągnie, orze i bronuje – bardzo ciężko tam pracuje. 

Czytając wiersz wyjaśniamy dzieciom niezrozumiałe słowa. 

Bronowanie:

TRAKTOR – ciągnik rolniczy; jest maszyną wielofunkcyjną. Po podłączeniu do niego innych urządzeń można go wyko­rzystywać przy różnych pracach.

 

Ciągnik rolniczy

Dzieci opisują wygląd traktora. Rodzic zadaje pytanie: Ile traktor ma kół? 

3. “Co powiedziałam?” ćwiczenie syntezy słuchowej.

 Rodzic wymawia słowa związane z pracą na wsi. Dziecko syntezuje sylaby i mówi całe słowa. 

Np. rodzic: tra-ktor, dziecko: traktor; rodzic: po-le, dziecko: pole, itp. 

4. “Traktor jedzie w pole” zabawa ruchowa.

Dziecko zamienia się w traktor i naśladuje jego odgłos: pach, pach. Traktory mogą się poruszać tylko po liniach oznaczonych taśmą na dywanie. Traktory wyjeżdżają w pole. 

5. Utrwalenie poznanych wiadomości. Posłuchanie piosenki, pt. ” Jadę traktorem”

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=p2pVf_QwpQ8

6. “Tak lub nie” – plan budowania więzi.

To zadanie skierowane jest do wszystkich członków rodziny. Jedna osoba wychodzi na chwilę z pomieszczenia. Pozostali porozumiewają się i wybierają do odgadnięcia np. jakiś przedmiot, pojęcie, postać. Wraca osoba, która wyszła- jego zadaniem jest odgadnięcie co wybrali pozostali. W tym celu może zadawać pytania, ale tylko takie, na które można odpowiedzieć: “tak” lub “nie”. Odpowiadają wszyscy. Po odgadnięciu wychodzi inny uczestnik zabaw.
Jeśli ta forma jest za trudna można udzielać odpowiedzi naprowadzających.

 

Ad. 6. Zadanie jest skierowane do rodziców i ich dzieci jak już wspomniałam. Celem jest wzmacnianie więzi, zwiększenie umiejętności komunikacyjnych, rozwój. Plan składa się z kilku wyzwań, których realizacji może się podjąć rodzic ze swoim dzieckiem. Nie ma ograniczeń wiekowych, jest skierowany do każdego kto wyraża na to chęć.

Mogę Państwu pisać pomysły na takie plany jeśli tylko macie ochotę i będziecie realizować je ze swoimi dziećmi 🙂 

Dobrej zabawy życzymy.