TEMAT: CO ZROBIĘ DLA ZIEMI?
CELE OGÓLNE: kształtowanie świadomości ekologicznej; rozwijanie sprawności fizycznej.
Zestaw ćwiczeń ruchowych.
– „Rakieta” – dzieci stoją w kręgu, naśladując rakietę przy starcie. Klaszczą wolno w ręce i tupią, jednocześnie pochylając się raz w lewą, raz w prawą stronę. Potem przyspieszają tempo klaskania i tupania. Obracają się. Szybko uderzają dłońmi w kolana. Prawą dłonią zataczają kółka przed nosem i jednocześnie „bzyczą”. Podskakują, wyciągając ręce do góry z okrzykiem: Hura!
– „Taniec w kosmosie” – dzieci wykonują wymyślony taniec do melodii dowolnej piosenki.
– „Wyścigi dżdżownic” – zabawa ruchowa z elementem pełzania.
Dzieci kładą się na brzuchu wzdłuż jednej linii. Zadaniem dzieci jest jak najszybsze dotarcie do wyznaczonej linii, pełznąc jak dżdżownica – dzieci leżą na brzuchu, przedramiona oparte o podłogę, podnoszą biodra do góry i opuszczają je z jednoczesnym przesunięciem się do przodu.
„Co powiedziałyby zwierzęta? – zabawa dydaktyczna.
- przedziela pokój na dwie części. Dzieci wyobrażają sobie, że w pierwszej części jest piękny las, a w drugiej – las zniszczony (połamane rośliny, brudne rzeki i jeziora, wszędzie śmieci). Dzieci siadają raz w jednym a później w drugim lesie. Zamykają oczy i wyobrażają sobie siebie jako leśne zwierzę. Otwierają oczy i mówią to, co powiedziałoby zwierzę, gdyby mieszkało w takim lesie. Rodzic zadaje pytanie: Co możemy zrobić, by wszystkie zwierzęta były zdrowe i szczęśliwe?
„Co zrobię dla Ziemi?” – gra dydaktyczna.
Gra wspólnie z rodzicem z wykorzystaniem dołączonej planszy i kostki do gry.
Można wykorzystać wirtualną kostkę do gry.
Przykładowe źródło:
https://www.losowe.pl/
Plik z planszą:
Celem gry jest dotarcie do lasu – pola z numerem 20.
Znaczenie kolejnych pól:
- Pomagacie sprzątać las. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.
- Wyłączacie światło, gdy wychodzicie z pokoju. Przesuwacie pionek o 3 pola do przodu.
- Pomagacie leśniczemu dokładać jedzenie do paśnika dla zwierząt. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.
- Po pikniku zostawiliście śmieci w lesie. Cofacie się o 2 pola.
- Kupujecie z rodzicami energooszczędne żarówki. Przesuwacie pionek o 1 pole do przodu.
- Urwaliście gałęzie, aby zrobić z nich miecze. Cofacie się o 2 pola.
- Myjecie zęby przy zakręconym kranie. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.
- Włożyliście kij w mrowisko. Cofacie się o 1 pole.
- Pomagacie sadzić drzewa. Przesuwacie pionek o 3 pola do przodu.
- Głośno krzyczycie w lesie, uciekają zwierzęta, odlatują ptaki. Cofacie się o 2 pola.
- Dokarmiacie ptaki w czasie mrozów. Przesuwacie pionek o 1 pole do przodu.
- Posadziliście na balkonie kwiaty i je podlewacie. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.
- Podeptaliście grzyby. Cofacie się o 2 pola.
- Segregujecie śmieci. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.
- Namawiacie rodziców, aby załadowywali pralkę i zmywarkę do pełna i dopiero wtedy uruchamiali urządzenie. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.
- Złapaliście biedronkę i włożyliście ją do pudełka od zapałek. Cofacie się o 2 pola.
- Ubrania, z których wyrośliście, oddajecie innym dzieciom. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.
- Do przedszkola przychodzicie z rodzicami pieszo, bo mieszkacie niedaleko, a jadące samochody zatruwają środowisko. Przesuwacie pionek o 2 pola do przodu.
- Wyrzucacie kartkę zapisaną tylko z jednej strony. Cofacie się o 1 pole.
- Gratulacje! Możecie pospacerować po pięknym lesie!
„Pomogę Michałowi segregować śmieci”– praca z KP2.29
„Czy wiem, jak chronić moją planetę?” – quiz ekologiczny/ sprawdzenie wiedzy dziecka.
- Co robimy, by oszczędzać wodę?
- Jak zachowujemy się w lesie, by nie płoszyć zwierząt?
- Kiedy należy dokarmiać ptaki?
- Co należy zrobić, gdy wychodzimy z pokoju lub łazienki?
Miłego weekendu 🙂