Piątek, 24.04.2020r.

Temat dnia: Odznaka przyjaciela przyrody.

Cele:
– zachęcanie do dbania o przyrodę;
– rozwijanie sprawności fizycznej;
– rozwijanie inwencji twórczej dziecka.

  1.  
  •  

 Dzieci dostają dwie chustki. Mają wyobrazić sobie, że razem z chustkami tworzą strumyk. Dzieci, przy muzyce relaksacyjnej, łapią chustki za rogi i tańczą, poruszając nimi bardzo powoli i łagodnie, wolno się obracają.

  • Ćwiczenia oddechowo-fonacyjne.

– Śpiewanie głoski o na podaną przez rodzica melodię.
– Mówienie głoski o jak najdłużej, na jednym wydechu.
– Mówienie, na przemian: o a o a o a o a o a…

 

  1.  

 

  • Słuchanie wiersza A. Widzowskiej „Przyjaciel przyrody”.

 

My, przedszkolaki na ziemskiej kuli,
wiemy, że Ziemię trzeba przytulić,
zadbać o lasy, powietrze, wodę,
kwiaty, zwierzęta – całą przyrodę!

To źle marnować wodę w kąpieli
od poniedziałku aż do niedzieli.
Po co bez przerwy nurkować w wannie?
Lepiej z prysznica zrobić fontannę!

Torba foliowa szczerzy zębiska.

– Jestem z plastiku, sztuczna i śliska.
Gdy będę plackiem leżeć na wodzie,
fokom i żółwiom chętnie zaszkodzę!
– Ja także! – wrzeszczy ze szkła butelka.
– W lesie się smażę niczym iskierka,
a gdy rozgrzeję się jak ognisko,
pożar wywołam i spalę wszystko!

– Czy wy nie wiecie, okropne śmieci,
że na planecie mieszkają dzieci?
Szust! Posprzątamy bałagan wielki,
osobno papier, plastik, butelki!

Pstryk! Pamiętamy, by gasić światło,
wiemy, że pożar wywołać łatwo,
a gdy widzimy sarenkę w lesie,
to nie wrzeszczymy, aż echo niesie!

Ten, kto przyrodę niszczy i truje,
niech się kolcami jeża pokłuje!

 

  • Rozmowa na temat wiersza, przy użyciu pytań pomocniczych:
    − O co należy zadbać w przyrodzie?
    − Czego nie należy marnować?
    − Czego nie należy robić z plastikowymi i szklanymi opakowaniami?
    − Dlaczego należy segregować śmieci? − Co powinno spotkać tych, którzy nie dbają o przyrodę?

 

  • Podawanie cech przyjaciela przyrody.
    Przykład:
    Przyjaciel przyrody:

– nie łamie gałęzi drzew;
– nie depcze trawników w parku;
– nie śmieci;
– nie zrywa roślin;
– nie zostawia kapiących kranów;
– wychodząc z pomieszczenia, gasi światło.

 

  • Projektowanie odznaki przyjaciela przyrody według pomysłu dziecka.

 

  • Ćwiczenia gimnastyczne

– Zabawa orientacyjno-porządkowa i wyprostna – Z krążkiem na głowie. (Wskazówka – jeśli nie mają Państwo w domu krążka można wykorzystać cienką książkę, zeszyt).

Dzieci maszerują po obwodzie koła, krążki kładą na głowach i idą ostrożnie, aby ich nie zgubić.

– Zabawa bieżna Samochody.

Dzieci trzymają krążki jak kierownicę samochodu. (Wskazówka – można wyciąć koło z papieru.) Kiedy rodzic rzuci hasło„zielony”, poruszają się w różnych kierunkach pokoju z wymijaniem się lub ustawionych przeszkód; kiedy powie„czerwony” – zatrzymują się.

–  Skłony w przód – Zamieniamy się krążkami.

Dzieci dobierają się parami z rodzeństwem, rodzicem, stają tyłem, w rozkroku, w niewielkiej odległości do siebie. Zamieniają się krążkami, podając je sobie w skłonie między nogami; potem podają sobie krążki nad głowami. (Wskazówka w opcji z rodzicem – żeby podać/odebrać krążek nad głową rodzic musi kucnąć.) Podczas wykonywania ćwiczenia dzieci starają się nie uginać nóg w kolanach.

– Ćwiczenie zręczności i szybkości – Odwracamy krążki.

Dzieci rozkładają krążki i inne zabawki na dywanie, w pewnych odstępach od siebie. Spacerują pomiędzy nimi. Na hasło: „odwracamy krążki” jak najszybciej starają się odwrócić na drugą stronę jak największą liczbę krążków i zabawek. Klaśnięcie lub gwizdnięcie jest sygnałem do ponownego marszu.

– Ćwiczenie równowagi – Na jednej nodze.

Dzieci stają na jednej nodze, drugą uginają i kładą na niej krążek. Wytrzymują, licząc do czterech. To samo ćwiczenie wykonują na drugiej nodze.

 

– Skoki – Skoki pajacyków.

Dzieci skaczą jak pajacyki, wykonując nad każdym krążkiem rozkrok, a za krążkiem – odskok. Ćwiczenie wykonują wolno, zachowując odstępy.

 

– Ćwiczenie rytmu – Wystukujemy rytm kroków.

Dzieci maszerują po obwodzie koła, rytmicznie wystukują rytm swoich kroków, uderzając piąstką w krążek.

 

  1.  
  • Rozmowa na temat segregowania śmieci.

– Dlaczego segregujemy śmieci?

Dzięki segregacji odpadów na wysypiska trafia mniej śmieci. Te, które można poddać recyklingowi, zostają ponownie przetworzone. Np. szkło trafia do hut szkła, a papier – do produkcji, między innymi, papieru toaletowego. Posegregowane śmieci wrzucamy do pojemników oznaczonych odpowiednimi kolorami (lub podpisanymi):

– pojemnik na papier – kolor niebieski

– pojemnik na plastik – kolor żółty

– pojemnik na szkło kolorowe – kolor zielony

– pojemnik na szkło bezbarwne – kolor biały

– pojemnik na aluminium (rodzaj metalu) – kolor czerwony.

 

  • Czytanie literatury dziecięcej wybranej przez rodzica – zachęcamy do czytania artykułów o tematyce ekologicznej.