Piątek, 24.04.2020r.
Temat dnia: Odznaka przyjaciela przyrody.
Cele:
– zachęcanie do dbania o przyrodę;
– rozwijanie sprawności fizycznej;
– rozwijanie inwencji twórczej dziecka.
Dzieci dostają dwie chustki. Mają wyobrazić sobie, że razem z chustkami tworzą strumyk. Dzieci, przy muzyce relaksacyjnej, łapią chustki za rogi i tańczą, poruszając nimi bardzo powoli i łagodnie, wolno się obracają.
- Ćwiczenia oddechowo-fonacyjne.
– Śpiewanie głoski o na podaną przez rodzica melodię.
– Mówienie głoski o jak najdłużej, na jednym wydechu.
– Mówienie, na przemian: o a o a o a o a o a…
- Słuchanie wiersza A. Widzowskiej „Przyjaciel przyrody”.
My, przedszkolaki na ziemskiej kuli,
wiemy, że Ziemię trzeba przytulić,
zadbać o lasy, powietrze, wodę,
kwiaty, zwierzęta – całą przyrodę!
To źle marnować wodę w kąpieli
od poniedziałku aż do niedzieli.
Po co bez przerwy nurkować w wannie?
Lepiej z prysznica zrobić fontannę!
Torba foliowa szczerzy zębiska.
– Jestem z plastiku, sztuczna i śliska.
Gdy będę plackiem leżeć na wodzie,
fokom i żółwiom chętnie zaszkodzę!
– Ja także! – wrzeszczy ze szkła butelka.
– W lesie się smażę niczym iskierka,
a gdy rozgrzeję się jak ognisko,
pożar wywołam i spalę wszystko!
– Czy wy nie wiecie, okropne śmieci,
że na planecie mieszkają dzieci?
Szust! Posprzątamy bałagan wielki,
osobno papier, plastik, butelki!
Pstryk! Pamiętamy, by gasić światło,
wiemy, że pożar wywołać łatwo,
a gdy widzimy sarenkę w lesie,
to nie wrzeszczymy, aż echo niesie!
Ten, kto przyrodę niszczy i truje,
niech się kolcami jeża pokłuje!
- Rozmowa na temat wiersza, przy użyciu pytań pomocniczych:
− O co należy zadbać w przyrodzie?
− Czego nie należy marnować?
− Czego nie należy robić z plastikowymi i szklanymi opakowaniami?
− Dlaczego należy segregować śmieci? − Co powinno spotkać tych, którzy nie dbają o przyrodę?
- Podawanie cech przyjaciela przyrody.
Przykład:
Przyjaciel przyrody:
– nie łamie gałęzi drzew;
– nie depcze trawników w parku;
– nie śmieci;
– nie zrywa roślin;
– nie zostawia kapiących kranów;
– wychodząc z pomieszczenia, gasi światło.
- Projektowanie odznaki przyjaciela przyrody według pomysłu dziecka.
- Ćwiczenia gimnastyczne
– Zabawa orientacyjno-porządkowa i wyprostna – Z krążkiem na głowie. (Wskazówka – jeśli nie mają Państwo w domu krążka można wykorzystać cienką książkę, zeszyt).
Dzieci maszerują po obwodzie koła, krążki kładą na głowach i idą ostrożnie, aby ich nie zgubić.
– Zabawa bieżna Samochody.
Dzieci trzymają krążki jak kierownicę samochodu. (Wskazówka – można wyciąć koło z papieru.) Kiedy rodzic rzuci hasło„zielony”, poruszają się w różnych kierunkach pokoju z wymijaniem się lub ustawionych przeszkód; kiedy powie„czerwony” – zatrzymują się.
– Skłony w przód – Zamieniamy się krążkami.
Dzieci dobierają się parami z rodzeństwem, rodzicem, stają tyłem, w rozkroku, w niewielkiej odległości do siebie. Zamieniają się krążkami, podając je sobie w skłonie między nogami; potem podają sobie krążki nad głowami. (Wskazówka w opcji z rodzicem – żeby podać/odebrać krążek nad głową rodzic musi kucnąć.) Podczas wykonywania ćwiczenia dzieci starają się nie uginać nóg w kolanach.
– Ćwiczenie zręczności i szybkości – Odwracamy krążki.
Dzieci rozkładają krążki i inne zabawki na dywanie, w pewnych odstępach od siebie. Spacerują pomiędzy nimi. Na hasło: „odwracamy krążki” jak najszybciej starają się odwrócić na drugą stronę jak największą liczbę krążków i zabawek. Klaśnięcie lub gwizdnięcie jest sygnałem do ponownego marszu.
– Ćwiczenie równowagi – Na jednej nodze.
Dzieci stają na jednej nodze, drugą uginają i kładą na niej krążek. Wytrzymują, licząc do czterech. To samo ćwiczenie wykonują na drugiej nodze.
– Skoki – Skoki pajacyków.
Dzieci skaczą jak pajacyki, wykonując nad każdym krążkiem rozkrok, a za krążkiem – odskok. Ćwiczenie wykonują wolno, zachowując odstępy.
– Ćwiczenie rytmu – Wystukujemy rytm kroków.
Dzieci maszerują po obwodzie koła, rytmicznie wystukują rytm swoich kroków, uderzając piąstką w krążek.
- Rozmowa na temat segregowania śmieci.
– Dlaczego segregujemy śmieci?
Dzięki segregacji odpadów na wysypiska trafia mniej śmieci. Te, które można poddać recyklingowi, zostają ponownie przetworzone. Np. szkło trafia do hut szkła, a papier – do produkcji, między innymi, papieru toaletowego. Posegregowane śmieci wrzucamy do pojemników oznaczonych odpowiednimi kolorami (lub podpisanymi):
– pojemnik na papier – kolor niebieski
– pojemnik na plastik – kolor żółty
– pojemnik na szkło kolorowe – kolor zielony
– pojemnik na szkło bezbarwne – kolor biały
– pojemnik na aluminium (rodzaj metalu) – kolor czerwony.
- Czytanie literatury dziecięcej wybranej przez rodzica – zachęcamy do czytania artykułów o tematyce ekologicznej.