24.04 piątek
Temat dnia: IDZIEMY DO BIBLIOTEKI
Cele: zapoznanie dzieci z zasadami działania biblioteki: wypożyczanie i oddawanie książek; rozwijanie umiejętności porządkowania przedmiotów (książek) wg cech (np. wygląd, treść)
„Z czym ci to się kojarzy?” – zabawa ze słowem.
Siadamy z dzieckiem na dywanie rodzic kładzie na środku książkę. Pyta: Z czym się kojarzy słowo „książka”? Dzieci odpowiadają jednym słowem. Następnie zabiera książkę i pyta dziecko: Z czym ci się kojarzy słowo „księgarnia”? Dziecko odpowiada jednym słowem.
Zdjęcie przedstawiające wnętrze biblioteki w Ożarowie Mazowieckim
źródło: https://apkamisjakampinos.pl/baza-turystyczna,5641,766
„Zasady zachowania się w bibliotece” – rozmowa na temat zasad panujących w bibliotece na podstawie doświadczeń dzieci i fragmentu opowiadania Basia i biblioteka.
W bibliotece Zofia Stanecka
W poniedziałek przed obiadem pani Marta zaprosiła grupę Basi do kręgu.
– Jutro zaraz po śniadaniu pójdziemy do biblioteki – powiedziała.
– La, la, la… – zanuciła radośnie Anielka.
– Co tam będziemy robić? – spytał Kuba.
– No właśnie, kto wie, co robi się w bibliotece? – odpowiedziała pani pytaniem.
Basia wyciągnęła rękę do góry. Babcia Marianna już dawno temu, chyba z rok wcześniej, zapisała ją do biblioteki.
– W bili… bliotece są książki! – zawołała. – Zabiera się je do domu, a potem oddaje.
– Ja bym nie oddał – oświadczył Karol.
– Jak oddasz, to bierzesz inną. I tak w kółko. Oddajesz i dostajesz, oddajesz i dostajesz…
– Za darmo? – upewniła się Zuzia.
– Tak, Zuziu. – Pani włączyła się do rozmowy. – Książki z biblioteki pożycza się, nie kupuje. Dzięki temu każdą z nich może przeczytać wiele osób.
– O książki trzeba dbać – wygłosiła Basia. – Nie można do nich chować kanapek. Ani czytać w wannie. Tata kiedyś o tym zapomniał i książka wykąpała się razem z nim. Potem powiedział, że trzeba ją będzie odkupić.
– W… bi… liotece… jest… cicho – szepnął Titi.
Wszyscy spojrzeli na niego ze zdziwieniem, bo Titi rzadko coś mówił sam z siebie. Pani skinęła głową.
– W bibliotekach można pracować i czytać na miejscu. Trzeba zachować ciszę, żeby nie przeszkadzać innym. (…)
Zadajemy pytania: Dokąd wybierają się dzieci? Co robi się w bibliotece, o czym powiedziała Basia? Czy za książki w bibliotece trzeba płacić? W jaki sposób trzeba dbać o książki? Jak trzeba się zachowywać w bibliotece? Dlaczego? Kto z was był kiedyś w bibliotece? Co wam się tam najbardziej podobało?
„Gdzie postawię tę książkę?” – segregowanie, praca z Kartami Pracy część 2. Str. 32.
Rodzic pyta dzieci: Wiecie już, że w bibliotece można znaleźć wiele książek, wypożyczyć do domu, a następnie po określonym czasie trzeba je oddać. Jak myślicie, czy książki w bibliotece mają swoje miejsca? Czy są jakoś uporządkowane? Swobodne wypowiedzi dzieci. Nakierowujemy odpowiedzi dzieci lub tłumaczymy, że książki w bibliotece są posegregowane według tematyki, np. książki dla dzieci, książki naukowe, książki o budowlach, o samochodach, a także według nazwiska autora. Po rozmowie dzieci wykonują zadanie z karty.
„Idziemy do biblioteki” – wirtualna wycieczka do biblioteki:
Zapraszamy do wirtualnego spaceru po
Bibliotece Głównej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
lub do
Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Tomasza Zamoyskiego w Tomaszowie Lubelskim
http://mbp.tomaszow-lubelski.com.pl/wycieczka/vtour/tour.html
Zwrócenie dzieciom uwagi, jak należy się zachowywać w bibliotece: nie można rozmawiać, jedynie szeptem w ważnych sprawach, należy odkładać książki na miejsce, nie wolno biegać.
„Gąski, gąski do domu” – zabawa ruchowa
Zajęcia rozwijające.
Zachęcamy, aby dzieci zrobiły własną książeczkę. Dzieci trzymają kartkę pionowo, składają ją na pół i przecinają. Kładą powstałe w ten sposób strony jedna na drugiej, składają na pół, w miejscu zgięcia Rodzic robi dziury dziurkaczem. Przez powstałe dziurki dzieci przewlekają sznurek, osoba dorosła pomaga im go zawiązać. Dzieci projektują okładkę i strony książki – rysują.