24.04 piątek

Temat dnia: IDZIEMY DO BIBLIOTEKI

Cele: zapoznanie dzieci z zasadami działania biblioteki: wypożyczanie i oddawanie książek; rozwijanie umiejętności porządkowania przedmiotów (książek) wg cech (np. wygląd, treść)

„Z czym ci to się kojarzy?” – zabawa ze słowem.

Siadamy z dzieckiem na dywanie rodzic kładzie na środku książkę. Pyta: Z czym się kojarzy słowo „książka”? Dzieci odpowiadają jednym słowem. Następnie  zabiera książkę i pyta dziec­ko: Z czym ci się kojarzy słowo „księgarnia”? Dziecko odpowiada jednym słowem.

 

Zdjęcie przedstawiające wnętrze biblioteki w Ożarowie Mazowieckim

  źródło: https://apkamisjakampinos.pl/baza-turystyczna,5641,766

 

„Zasady zachowania się w bibliotece” – rozmowa na temat zasad panujących w bibliotece na podstawie doświadczeń dzieci i fragmentu opowiadania Basia i biblioteka.

W bibliotece Zofia Stanecka

W poniedziałek przed obiadem pani Marta zaprosiła grupę Basi do kręgu.

– Jutro zaraz po śniadaniu pójdziemy do biblioteki – powiedziała.

– La, la, la… – zanuciła radośnie Anielka.

– Co tam będziemy robić? – spytał Kuba.

– No właśnie, kto wie, co robi się w bibliotece? – odpowiedziała pani pytaniem.

Basia wyciągnęła rękę do góry. Babcia Marianna już dawno temu, chyba z rok wcześniej, zapisała ją do biblioteki.

– W bili… bliotece są książki! – zawołała. – Zabiera się je do domu, a potem oddaje.

– Ja bym nie oddał – oświadczył Karol.

– Jak oddasz, to bierzesz inną. I tak w kółko. Oddajesz i dostajesz, oddajesz i dostajesz…

– Za darmo? – upewniła się Zuzia.

– Tak, Zuziu. – Pani włączyła się do rozmowy. – Książki z biblioteki pożycza się, nie kupuje. Dzięki temu każdą z nich może przeczytać wiele osób.

– O książki trzeba dbać – wygłosiła Basia. – Nie można do nich chować kanapek. Ani czytać w wannie. Tata kiedyś o tym zapomniał i książka wykąpała się razem z nim. Potem powiedział, że trzeba ją będzie odkupić.

– W… bi… liotece… jest… cicho – szepnął Titi.

Wszyscy spojrzeli na niego ze zdziwieniem, bo Titi rzadko coś mówił sam z siebie. Pani ski­nęła głową.

– W bibliotekach można pracować i czytać na miejscu. Trzeba zachować ciszę, żeby nie prze­szkadzać innym. (…)

Zadajemy pytania: Dokąd wybierają się dzieci? Co robi się w bibliotece, o czym powiedziała Basia? Czy za książki w bibliotece trzeba płacić? W jaki sposób trzeba dbać o książki? Jak trzeba się zachowywać w bibliotece? Dlaczego? Kto z was był kiedyś w bibliotece? Co wam się tam najbardziej podobało?

 

„Gdzie postawię tę książkę?” – segregowanie, praca z Kartami Pracy część 2. Str. 32.

Rodzic pyta dzieci: Wiecie już, że w bibliotece można znaleźć wiele książek, wypożyczyć do domu, a następnie po określonym czasie trzeba je oddać. Jak myślicie, czy książki w bibliotece mają swoje miejsca? Czy są jakoś uporządkowane? Swobodne wypowiedzi dzieci. Nakierowujemy odpowiedzi dzieci lub tłumaczymy, że książki w bibliotece są posegregowane według te­matyki, np. książki dla dzieci, książki naukowe, książki o budowlach, o samochodach, a także według nazwiska autora. Po rozmowie dzieci wykonują zadanie z karty.

 

„Idziemy do biblioteki” – wirtualna wycieczka do biblioteki:

Zapraszamy do wirtualnego spaceru po

Bibliotece Głównej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

https://www.google.com/maps/place/Uniwersytet+Ekonomiczny+w+Poznaniu/@52.4044922,16.921753,3a,75y,152.5h,85.31t/data=!3m6!1e1!3m4!1sAF1QipO4BFak-jXy_aUGemQBLOeeDpBlVPBLG61jwBaV!2e10!7i13312!8i6656!4m5!3m4!1s0x47045b374b10431f:0xc4ec064903c05f18!8m2!3d52.4062939!4d16.918482?hl=en

 

lub do

Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Tomasza Zamoyskiego w Tomaszowie Lubelskim

http://mbp.tomaszow-lubelski.com.pl/wycieczka/vtour/tour.html

Zwrócenie dzieciom uwagi, jak należy się zachowywać w bibliotece: nie można rozmawiać, jedynie szeptem w ważnych sprawach, należy odkładać książki na miejsce, nie wolno biegać.

 

„Gąski, gąski do domu” zabawa ruchowa

 

Zajęcia rozwijające.

Zachęcamy, aby dzieci zrobiły własną książeczkę. Dzieci trzymają kartkę pionowo, składają ją na pół i przecinają. Kładą powstałe w ten sposób strony jedna na drugiej, składają na pół, w miejscu zgięcia Rodzic robi dziury dziurkaczem. Przez powstałe dziurki dzieci przewlekają sznurek, osoba dorosła pomaga im go zawiązać. Dzieci projektują okładkę i strony książki – rysują.