- Księgarnia
CELE:
- wymienianie cech opisujących wygląd książek;
- komunikowanie się z innymi w sposób zrozumiały;
- porównywanie przedmiotów wg jednej cechy;
- szeregowanie przedmiotów wg jednej cechy: grubości, wysokości, ciężaru;
- wyszukiwanie książek zgodnie z instrukcją.
- „Wycieczka do księgarni” – przypomnienie zasad zachowania (bezpieczeństwa i kultury) w czasie wycieczki.
Nasze kochane przedszkolaki
W zaistniałej sytuacji nie mamy możliwości wybrać się z wami na wycieczkę do księgarni, dlatego zachęcamy was do obejrzenia krótkiego filmiku:
https://www.youtube.com/watch?v=u3PeDyIABtM
- Przygotowanie się do wyjścia:
– Przypomnienie zasad zachowania w czasie wycieczki (poruszanie się w parach, zwartą kolumną, nieoddalanie się, kulturalne zachowanie – mówienie dzień dobry, niedotykanie przedmiotów bez pozwolenia).
– Przygotowanie pytań do księgarza / sprzedawcy. Dziecko zastanawia się, co chciałby jeszcze wiedzieć w sprawie książek.
- W księgarni:
– Dziecko zadaje jedno wybrane przez siebie pytanie księgarzowi / sprzedawcy.
– Księgarz oprowadza dzieci po sklepie, wskazuje na ułożenie książek tematycznie, a nie alfabetycznie. (zapoznanie z kategoriami książek).
– Księgarz opowiada o tym, jak wygląda kupowanie książek (co trzeba zrobić).
- „Jaka cena?” – wybieranie książek i oznaczanie ich ceną. Dziecko wybiera po jednej książce z półki, z pomocą opiekuna oznacza je cenami (najlepiej od 1 zł do 10 zł, ale jeśli dziecko nie ma problemu z większymi liczbami, ceny mogą być bardziej realne).
- „Fałsz” – zabawa rozwijająca logiczne myślenie. Dzieci siedzi z opiekunem/rodzeństwem na dywanie. Kolejno każde opowiada jedną ze znanych bajek, ale wprowadza do opowieści jakiś błąd – kto pierwszy go zauważy i powie Fałsz, staje się opowiadającym.
- Utrwalanie piosenki „Lubimy bajki” (z dnia 20.04.2020 r.)
Źródło: „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Pięciolatek. Część 4. Wydawnictwo WSiP
Od nauczyciela wspomagającego:
- W trakcie oglądania filmu warto omawiać z dzieckiem na bieżąco, to co się dzieje, zadawać pytania (np. jak trzeba zachować się podczas wycieczki, co należy robić podczas wizyty w księgarni, a czego nie należy robić itp.). Dobrze, aby dziecko wymyśliło swoje pytania, które chciałoby zadać księgarzowi.
- Jeśli dziecko potrafi, może również samo zapisywać na kartce ceny książek i je nimi oznaczać.
- Przed rozpoczęciem zabawy „Fałsz” należy się upewnić, czy dziecko rozumie jej zasady. Opiekun może na początku opowiedzieć bajkę z błędem i wyjaśnić dziecku, co było nie tak. Jeżeli dziecko będzie miało trudności z opowiadaniem bajki, można starać się je nakierowywać, stosować pomocnicze pytania.