1. Księgarnia

 

CELE:

  • wymienianie cech opisujących wygląd książek;
  • komunikowanie się z innymi w sposób zrozumiały;
  • porównywanie przedmiotów wg jednej cechy;
  • szeregowanie przedmiotów wg jednej cechy: grubości, wysokości, ciężaru;
  • wyszukiwanie książek zgodnie z instrukcją.

 

 

 

  • „Wycieczka do księgarni” – przypomnienie zasad zachowania (bezpieczeństwa i kultury) w czasie wycieczki.

 

Nasze kochane przedszkolaki 

 

W zaistniałej sytuacji nie mamy możliwości wybrać się z wami na wycieczkę do księgarni, dlatego zachęcamy was do obejrzenia krótkiego filmiku:

https://www.youtube.com/watch?v=u3PeDyIABtM

 

  • Przygotowanie się do wyjścia:

– Przypomnienie zasad zachowania w czasie wycieczki (poruszanie się w parach, zwartą kolumną, nieoddalanie się, kulturalne zachowanie – mówienie dzień dobry, niedotykanie przedmiotów bez pozwolenia).

– Przygotowanie pytań do księgarza / sprzedawcy. Dziecko zastanawia się, co chciałby jeszcze wiedzieć w sprawie książek.

 

  • W księgarni:

– Dziecko zadaje jedno wybrane przez siebie pytanie księgarzowi / sprzedawcy.

– Księgarz oprowadza dzieci po sklepie, wskazuje na ułożenie książek tematycznie, a nie alfabetycznie. (zapoznanie z kategoriami książek).

– Księgarz opowiada o tym, jak wygląda kupowanie książek (co trzeba zrobić).

 

  • „Jaka cena?” – wybieranie książek i oznaczanie ich ceną. Dziecko wybiera po jednej książce z półki, z pomocą opiekuna oznacza je cenami (najlepiej od 1 zł do 10 zł, ale jeśli dziecko nie ma problemu z większymi liczbami, ceny mogą być bardziej realne).

 

  • „Fałsz” – zabawa rozwijająca logiczne myślenie. Dzieci siedzi z opiekunem/rodzeństwem na dywanie. Kolejno każde opowiada jedną ze znanych bajek, ale wprowadza do opowieści jakiś błąd – kto pierwszy go zauważy i powie Fałsz, staje się opowiadającym.

 

  • Utrwalanie piosenki „Lubimy bajki” (z dnia 20.04.2020 r.)

 

 

Źródło: „Plac zabaw”. Przewodnik metodyczny. Pięciolatek. Część 4. Wydawnictwo WSiP

 

Od nauczyciela wspomagającego:

  • W trakcie oglądania filmu warto omawiać z dzieckiem na bieżąco, to co się dzieje, zadawać pytania (np. jak trzeba zachować się podczas wycieczki, co należy robić podczas wizyty w księgarni, a czego nie należy robić itp.). Dobrze, aby dziecko wymyśliło swoje pytania, które chciałoby zadać księgarzowi.
  • Jeśli dziecko potrafi, może również samo zapisywać na kartce ceny książek i je nimi oznaczać.
  • Przed rozpoczęciem zabawy „Fałsz” należy się upewnić, czy dziecko rozumie jej zasady. Opiekun może na początku opowiedzieć bajkę z błędem i wyjaśnić dziecku, co było nie tak. Jeżeli dziecko będzie miało trudności z opowiadaniem bajki, można starać się je nakierowywać, stosować pomocnicze pytania.