Data: 24.04.2020r
Temat kompleksowy: U rolnika na wsi.
Temat dnia: ,, Od buraka do lizaka’’.
Cel ogólny:
-Pozyskanie wiadomości na temat powstawania cukru oraz produkcji słodyczy.
-Pokazanie różnorodności smaków, kojarzenie smaków z potrawami.
1.„Konik”- gimnastyka buzi i języka wg I. Jackowskiej.
Jedzie koń po bruku, stuka – stuku, puku Kląskanie językiem ze zmiana tempa.
Konik woła iha – ha . Czy potrafisz tak jak ja? Powtarzanie iha –ha.
Raz jedzie po woli, a raz galopuje. Ten dźwięk słyszy każdy, kto go naśladuje. Kląskanie językiem ze zmianą tempa.
2.Od buraka do lizaka – układanie historyjki obrazkowej składającej się z 4 obrazków.
- Rolnik w polu zbiera buraki cukrowe.
- Transport buraków traktorem do cukrowni.
- Praca na linii produkcyjnej w cukrowni.
- W sklepie ze słodyczami.
Rodzic pokazuje dziecku pomieszane obrazki. Prosi, aby dziecko uważnie im się przyjrzało, a następnie ułożyło w odpowiedniej kolejności. Następnie zadaniem dziecka jest opowiedzieć historyjkę obrazkową posługując się pojęciami: na początku, później, następnie, na końcu.
Ilustracje_Od_buraka_do_lizaka (1)
3.Rozmowa dotycząca znajomości różnych rodzajów buraków. Rodzic przedstawia dziecku ponownie ilustracje przedstawiającą różne rodzaje buraków oraz ich zastosowanie.
Karta pracy – Odszukaj na rysunku buraka i go pokoloruj.
4.„Ułóż dalej” – zabawa dydaktyczna. Układanie rymów. Rodzic przygotowuje bardzo dużo liczmanów w trzech kolorach: Białym (buraki cukrowe), czerwonym (buraki czerwone), zielonym (buraki pastewne).Rodzic układa wzór, np. burak biały-.burak biały-b.czerwony-b.czerwony-b.zielony-b.zielony –b.czerwony-b.czerwony-b.zielony zaś dziecko musi go dokończyć. Następnie dziecko same układa wzory w parach.
5.„Konie ciągną wozy” – zabawa ruchowa bieżna. Dzieci dobierają się w pary- staje przed rodzicem, tworząc zaprzęg. Na hasło: Puste wozy! dziecko biegnie szybkim truchtem. Na hasło: Ładujemy buraki! Dziecko jest koniem stoi i grzebie nogą, natomiast rodzic-woźnica stoi i klaszcze w dłonie, dopóki nie pojawi się hasło: Pełne wozy!. Wtedy dziecko-koń stara się iść do przodu, natomiast rodzic-woźnica ciągnie go do tyłu.
6.„Co tak smakuje?” – zabawa sensoryczna. Przed zabawą rodzic przygotowuje słomki do napojów dla każdego dziecka oraz w pojemnikach: sok z cytryny (może być lekko rozcieńczony), mocno posłodzoną wodę i mocno osoloną wodę. Dziecko nie wie, co znajduje się w pojemnikach. Rodzic zachęca dziecko, by kolejno próbowało płynów (zwraca uwagę, by nabierały małą ilość). Następnie dziecko ocenia smak i wymienia ulubione potrawy, smakołyki, które kojarzą mu się z tym właśnie smakiem.
7.Zabawa dydaktyczna – „Policz i przynieś tyle, ile jest oczek na dwóch kostkach”. Rodzic przygotowuje kartoniki tj. kostka do gry. Dziecko porusza się po pokoju zgodnie z podanym rytmem. Na przerwę w muzyce ( link poniżej) rodzic pokazuje dwa kartoniki i prosi dziecko , aby przyniosło tyle przedmiotów (klocków, patyczków zabawek itp.), ile jest oczek na obu kartonikach.