Czwartek 23.04.2020r.
Temat: „Od buraka do lizaka”
Cele ogólne:
– Pozyskanie wiadomości na temat powstawania cukru oraz produkcji słodyczy;
– Pokazanie różnorodności smaków, kojarzenie smaków z potrawami;
– Doskonalenie spostrzegawczości podczas układania historyjki obrazkowej;
– Posługiwanie się pojęciami: najpierw, potem, później, na końcu.
- Zabawy poranne:
– „Kurki” – Rodzic rozkłada na podłodze kartki z czasopism (grzęda). Dziecko maszeruje swobodnie. Na hasło „Kurki do kurnika” zajmuje miejsce na gazecie.
– „Świnki trzy” – dziecko chodzi na czworakach. Na sygnał Rodzica naśladuje świnki – mówi; kwi, kwi, kwi.
- „Od buraka do lizaka” – zabawa dydaktyczna na podstawie filmu oraz historyjki obrazkowej.
https://www.youtube.com/watch?v=mxn-VJ1vcF8
Dziecko opowiada, co dzieje się na każdej z ilustracji. Następnie porządkuje obrazki, posługując się pojęciami: najpierw, potem, później, na końcu, układanie historyjki składającej się z 4 obrazków:
- Rolnik na polu zbiera buraki cukrowe.
- Transport buraków traktorem do cukrowni.
- Praca na linii produkcyjnej w cukrowni.
- Sklep ze słodyczami.
Rozmowa dotycząca znajomości różnych rodzajów buraków: Czy ze wszystkich
buraków można zrobić cukier?; Do czego służą buraki pastewne?; Do czego służą
buraki czerwone?
Burak cukrowy
Burak pastewny
Burak czerwony
- Zabawy badawcze:
-„Słodki jak cukier” – próby określania właściwości cukru: barwa, ciężar, kształt.
-„Co tak smakuje?” – zabawa sensoryczna. Przed zabawą Rodzic przygotowuje słomki do napojów oraz w pojemnikach: sok z cytryny (może być lekko rozcieńczony), mocno posłodzoną wodę i mocno osoloną wodę. Dziecko nie wie, co znajduje się w pojemnikach. Rodzic zachęca dziecko, by kolejno próbowało płynów (zwraca uwagę, by nabierały małą ilość). Następnie dziecko ocenia smak i wymienia ulubione potrawy, smakołyki, które kojarzą mu się z tym właśnie smakiem.
Rozmowa o szkodliwości dużej ilości słodyczy, zwrócenie uwagi na wiele chorób, które wywołane są przez nadmierne spożywanie słodyczy tj. otyłość, choroby zębów, cukrzyca (wyjaśnienie, że nadmiar cukru w organizmie jest szkodliwy i powoduje złe samopoczucie) Rodzic zadaje pytanie? Czy jedzenie słodyczy jest zdrowe?
- „Nosimy worki” – zabawa ruchowa, naśladowcza. Dziecko ma za zadanie naśladować
przenoszenie worków z jednej strony na drugą. Rodzic za każdym razem
zmienia polecenie: lekkie / ciężkie worki. Dziecko stara się pokazać swoim ruchem
przenoszony ciężar.
- „Prawda czy fałsz” – zabawa dydaktyczna. Rodzic mówi zdanie.
Jeżeli jest ono prawdziwe, dziecko klaszcze w ręce, jeżeli jest fałszywe – wstaje
i tupie. Przykładowe fałszywe zdania: Wieś jest większa od miasta.; Zimą zbieramy
z pola zboże.; Siano to polskie zboże.; Krowy jedzą cukierki i ciasto.; Traktor to
maszyna do robienia naleśników.; Jabłka rosną na grządce.
- Dla chętnych:
„Lizaki dla lalek” – zabawa plastyczna. Dziecko dostaje po kilka kawałków plasteliny w różnych kolorach. Z każdego formuje cienki długi wałeczek. Łączy ze sobą kolejne wałeczki, a następnie zwija w ślimaka. Na końcu nabija na wykałaczkę.