Czwartek 23.04.2020r.

Temat: „Od buraka do lizaka”

Cele ogólne:

– Pozyskanie wiadomości na temat powstawania cukru oraz produkcji słodyczy;

– Pokazanie różnorodności smaków, kojarzenie smaków z potrawami;

– Doskonalenie spostrzegawczości podczas układania historyjki obrazkowej;

– Posługiwanie się pojęciami: najpierw, potem, później, na końcu.

 

  1. Zabawy poranne:

– „Kurki” – Rodzic rozkłada na podłodze kartki z czasopism (grzęda). Dziecko maszeruje swobodnie.  Na hasło „Kurki do kurnika” zajmuje miejsce na gazecie.
„Świnki trzy” – dziecko chodzi na czworakach. Na sygnał Rodzica naśladuje świnki – mówi; kwi, kwi, kwi.

  1. „Od buraka do lizaka” zabawa dydaktyczna na podstawie filmu oraz hi­storyjki obrazkowej.

https://www.youtube.com/watch?v=mxn-VJ1vcF8

Dziecko opowiada, co dzieje się na każdej z ilustracji. Następnie porządkuje obrazki, posługując się pojęciami: najpierw, potem, póź­niej, na końcu, układanie historyjki składającej się z 4 obrazków:

  1. Rolnik na polu zbiera buraki cukrowe.
  2. Transport buraków traktorem do cukrowni.
  3. Praca na linii produkcyjnej w cukrowni.
  4. Sklep ze słodyczami.

 

Rozmowa dotycząca znajomości różnych rodzajów buraków: Czy ze wszystkich

buraków można zrobić cukier?; Do czego służą buraki pastewne?; Do czego służą

buraki czerwone?

 Burak cukrowy

 Burak pastewny

Burak czerwony

 

  1. Zabawy badawcze:

-„Słodki jak cukier” – próby określania właściwości cukru: barwa, ciężar, kształt.

-„Co tak smakuje?” – zabawa sensoryczna. Przed zabawą Rodzic przygotowuje słom­ki do napojów oraz w pojemnikach: sok z cytryny (może być lekko rozcieńczony), mocno posłodzoną wodę i mocno osoloną wodę. Dziecko nie wie, co znajduje się w pojemnikach. Rodzic zachęca dziecko, by kolejno próbo­wało płynów (zwraca uwagę, by nabierały małą ilość). Następnie dziecko ocenia smak i wymienia ulubione potrawy, smakołyki, które kojarzą mu się z tym właśnie smakiem.

 Rozmowa o szkodliwości dużej ilości słodyczy, zwrócenie uwagi na wiele chorób, które wywołane są przez nadmierne spożywanie słodyczy tj. otyłość, choroby zębów, cukrzyca (wyjaśnienie, że nadmiar cukru w organizmie jest szkodliwy i powoduje złe samopoczucie) Rodzic zadaje pytanie? Czy jedzenie słodyczy jest zdrowe?

  1. „Nosimy worki” – zabawa ruchowa, naśladowcza. Dziecko ma za zadanie naśladować

przenoszenie worków z jednej strony na drugą. Rodzic za każdym razem

zmienia polecenie: lekkie / ciężkie worki. Dziecko stara się pokazać swoim ruchem

przenoszony ciężar.

  1. „Prawda czy fałsz” – zabawa dydaktyczna. Rodzic mówi zdanie.

Jeżeli jest ono prawdziwe, dziecko klaszcze w ręce, jeżeli jest fałszywe – wstaje

i tupie. Przykładowe fałszywe zdania: Wieś jest większa od miasta.; Zimą zbieramy

z pola zboże.; Siano to polskie zboże.; Krowy jedzą cukierki i ciasto.; Traktor to

maszyna do robienia naleśników.; Jabłka rosną na grządce.

  1. Dla chętnych:

„Lizaki dla lalek” – zabawa plastyczna. Dziecko dostaje po kilka kawałków plaste­liny w różnych kolorach. Z każdego formuje cienki długi wałeczek. Łączy ze sobą kolejne wałeczki, a następnie zwija w ślimaka. Na końcu nabija na wy­kałaczkę.